vrijdag, 10 juni 2016

Hoe ontstaat het kleurenpalet van een wagen?

Pigmenten, aluminium en mica zijn de vereiste basisingrediënten om een kleur te creëren. Een combinatie van deze elementen resulteert in ontelbare verschillende tinten maar uiteindelijk worden slechts 12 kleuren behouden voor een wagen.

Alles wordt zorgvuldig gepland. Voordat er aan een nieuw model wordt gewerkt, doet het designteam kennis op over de essentiële kenmerken waarover de wagen moet beschikken. En daar horen ook de kleuren bij. De vorm en grootte van een wagen spelen bijvoorbeeld een rol: "Kleine wagens kunnen gelakt worden in heldere, meer uniforme kleuren, terwijl grotere wagens eerder neigen naar donkere metaaltinten", legt Jordi Font uit, verantwoordelijk voor het departement Color&Trim bij SEAT.

Een ander voorbeeld is het doelpubliek van het nieuwe model. "Heldere en gewaagde kleuren zijn meer geschikt voor jonge personen, terwijl oudere klanten eerder de voorkeur geven aan meer verfijnde kleuren." Een andere bepalende factor is het karakter dat de wagen moet uitstralen. "Voor een sportieve wagen kiezen we andere kleuren dan voor een SUV, die meer aardetinten vereist om de link met de natuur duidelijk te maken."

Het klimaat en de cultuur van een land spelen ook een belangrijke rol bij de keuze van kleuren die geschikt zijn voor de verschillende markten. Wit, zwart en grijs zijn echter drie tinten die het altijd goed doen. Het zijn de meest populaire kleuren in Europa, zoals blijkt uit studies doorheen de jaren.

Naast deze factoren is de keuze van een kleur volgens Font ook het resultaat van een "berekende gok", gebaseerd op verschillende studies en grondige analyses. Het Color&Trim-team moet drie jaar op voorhand voorspellingen doen, en als hulpmiddel bestuderen ze daarbij kleurentrends in mode en architectuur. Het verflabo wordt een ontmoetingsplaats tussen chemie en creativiteit, waar 100 tests en 1000 liter verf nodig zijn voor de lancering van een nieuwe kleur op de markt. Omdat de kleur een belangrijk punt vormt in de aankoopbeslissing van de klant, worden vele inspanningen geleverd voor een succesvolle voorspelling.

Van alle kleurkeuzes is er één die een speciale betekenis heeft - de kleur die volgens Font de "intentieverklaring" van het model vormt. In het geval van de SEAT Ateca werd daarvoor een oranje metaalkleur, Samoa Orange, gekozen. De inspiratie voor die kleur komt van de thuisstad van het merk: "Door zijn ligging aan de kust is Barcelona de ideale stad om een zonsopgang te zien. Die oranje gloed aan de horizon staat voor een magisch moment van de dag, en dat is precies het gevoel dat we wilden vastleggen."

Kleur is essentieel om "emotie" toe te voegen aan een wagen, omdat ze bepaalt hoe elke bestuurder "wil zijn en gezien wil worden". Jordi Font benadrukt dat "er evenveel kleuren als stijlen zijn", en besluit dat "kleuren uiteindelijk bestaan om die stijlen te beleven en te voelen".

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

© Copyright autonieuws.be 2017 - Disclaimer & Privacy