vrijdag, 23 januari 2015

Porsche Cayenne "Turbo S"

Het nieuwe topmodel in de Cayenne-reeks van de jongste generatie onderscheidt zich in de eerste plaats door zijn nieuwe drukvoedingsconcept, waarbij de turbo's in de uitlaatspruitstukken geïntegreerd zijn. Zo levert de Cayenne Turbo S voortaan 419 kW (570 pk), of 20 pk meer dan zijn voorganger. Het maximumkoppel, dat met 50 Nm verhoogd werd tot 800 Nm.


Dankzij het extreem dynamisch afgeregelde onderstel met tal van extra afstelmogelijkheden wordt de Cayenne Turbo S een echte atleet – hij is in staat om een ronde over de legendarische Nürburgring af te leggen in minder dan 8 minuten. Daarmee bepaalt de Cayenne een nieuw record bij de SUV's en bewijst hij dat iedere Porsche een echte sportwagen is, zelfs in dit voertuigsegment. 

Het spontanere responsgedrag van de biturbomotor is in de eerste plaats te danken aan de geïntegreerde turboladers, die voortaan rechtstreeks in de uitlaatspruitstukken zijn ondergebracht. Die nieuwe aanpak verbetert ook de verbranding. De ultraperformante motor levert 20 pk meer vermogen en 50 Nm meer koppel dan zijn voorganger. Zo accelereert de Cayenne Turbo S voortaan in 4,1 s van 0 tot 100 km/u, dat is 0,4 s sneller dan het vorige model. Zijn topsnelheid bedraagt nu 284 km/u. 

De Cayenne Turbo S beklemtoont zijn positie als topatleet ook met zijn onderstelsystemen. Zijn standaard Porsche Composite Ceramic Brakes-remsysteem (PCCB) heeft vooraan schijven met een diameter van 420 mm en voor het eerst remklauwen met tien zuigers. Achteraan hebben de remmen schijven van 370 mm en klauwen met vier zuigers. De Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) gaat het overhellen van de wagen in bochten proactief tegen. Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) geeft de handling meer dynamiek en verhoogt de rijstabiliteit door gerichte remingrepen op het rechter of linker achterwiel, wat voor een beter instuurgedrag in bochten zorgt en de stuurprecisie verbetert. De actieve vierwielaandrijving Porsche Traction Management (PTM) drijft in normale omstandigheden permanent de achterwielen aan maar maakt indien nodig een volledig variabele verdeling van de aandrijfkracht richting voorwielen mogelijk. Het perfecte samenspel tussen de verschillende systemen biedt heel wat voordelen, zoals onder meer de uitstekende rijdynamiek en tractie en een uitzonderlijke stabiliteit bij alle snelheden. 

De standaarduitrusting van de Cayenne Turbo S weerspiegelt zijn hoge niveau. Ze omvat onder meer 21- duimswielen in een specifiek 911 Turbo-design met zwartgelakte randen, ledkoplampen inclusief Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus), een volledig met leder bekleed interieur met Porsche-logo op alle hoofdsteunen en accenten in carbon doorheen het interieur. Voor het eerst is de Cayenne Turbo S ook verkrijgbaar met tweekleurige bekleding in zwart/crème. 

Voor visuele accenten aan de buitenkant zorgen de omlijsting van de frontale luchtinlaat in hoogglanzend zwart, het onderste gedeelte van de buitenspiegelbehuizingen in dezelfde kleur en de dakspoiler en wielkastlijsten in koetswerkkleur. 


Afbeelding galerij

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

© Copyright autonieuws.be 2017 - Disclaimer & Privacy