maandag, 09 maart 2015

Showcar SEAT 20V20

De showcar SEAT 20V20 is de visie van het merk op een extreem sportieve en krachtige SUV. Het atletisch gespierde model staat voor een consequente evolutie van de bijzonder aantrekkelijke designtaal van de Spaanse constructeur. De 20V20 herdefinieert de betekenis van 'sports-utility' in dit segment: rijplezier oogde nog nooit zo knap en functionaliteit was nooit eerder zo sportief.


De SEAT 20V20 (wat staat voor "visión veinte veinte", Spaans voor "visie 2020") combineert het dynamische silhouet van een vierdeurs sportcoupé met de veelzijdigheid en functionaliteit van een SUV en de elegantie van een middenklasseberline. De nieuwe showcar van SEAT oogt gespierd als een atleet in de startblokken, getekend door opperste concentratie en met de sensualiteit van een perfect afgetraind lichaam dat glanst in de zon. Hij werd ontworpen met de passie die het Spaanse merk typeert en is gelakt in 'ultra orange', een kleur die zo intens is als het licht van de ochtendzon in Barcelona.

"De 20V20 is een nieuw visitekaartje voor SEAT", vertelt Jürgen Stackmann, voorzitter en CEO van SEAT S.A. "Met de 20V20 illustreren we hoe we de unieke en uiterst succesvolle designtaal van SEAT zullen ontwikkelen voor onze volgende modellen. Het design is nu al een van de voornaamste factoren bij de aankoop van een SEAT en we willen op die sterkte doorgaan, samen met het technologische aspect. Talrijke details van de 20V20 zullen in de toekomstige productiemodellen terugkomen. We zullen de succesformule van de Leon-reeks toepassen op al onze modellen en verder ontwikkelen tot de SEAT-succesformule voor de toekomst."

De SEAT 20V20 oogt in alle omstandigheden krachtig en elegant. Met zijn 20-duimswielen en de zelfverzekerde uitstraling van zijn adaptieve full-ledkoplampen komt deze SUV robuust en toch niet agressief voor de dag. Met een lengte van 4,659 meter is de 'veinte-veinte' perfect op maat van de Europese markt. Ondanks zijn lage en dynamische lijnen biedt de 20V20 in zijn hoogwaardige interieur ruim plaats voor vijf personen. Natuurleder, dat dankzij een innovatief bewerkingsproces een uitzonderlijke diepte verkrijgt, aluminium en donker getint glas domineren het interieur. Wat echter nog belangrijker is, zijn de afwerkingsprecisie en kwaliteit van het conceptmodel, waarmee hij een van de kernwaarden van SEAT tot uiting brengt.

"De 20V20 toont duidelijk de ambities van SEAT voor de toekomst, met enerzijds onze toekomstige designtaal en anderzijds de positionering van ons merk over vijf jaar, als de logische keuze voor jonge gepassioneerde bestuurders", verklaart Jürgen Stackmann. "Dit is hoe wij onszelf in de toekomst zien: een zelfverzekerd en karaktervol merk, begeesterd door technologie, geconnecteerd en hoog bovenaan op het verlanglijstje van heel wat mensen. SEAT is klaar om de stap te zetten naar hogere segmenten en een hogere rentabiliteit."

Met zijn bijzonder veelzijdige interieur en een bagagevolume van meer dan 600 liter staat de vierdeurs SUV-coupé voor een consequente doorontwikkeling van SEAT's technologische platform. Een uniek SEAT Personal Drive Device dient als contactsleutel en bedieningsinterface in de wagen. Tegelijk kan het buiten de wagen gebruikt worden als navigatie-instrument om de gebruiker rechtstreeks naar zijn 20V20 terug te leiden indien hij bijvoorbeeld vergeet waar hij de wagen parkeerde. Intelligente lichtgewichtconstructie en een geoptimaliseerd koetswerk bezorgen de 20V20 een uitzonderlijke energetische efficiëntie, terwijl een uitgebreid pakket rijbijstandssystemen het comfort en veiligheid verhoogt. De volledig vrij programmeerbare virtuele instrumenten in de cockpit kunnen verregaand geïndividualiseerd worden voor een uiterst intuïtieve en ergonomische bediening. Dankzij de perfect geïntegreerde SEAT Connect-technologieën met eenvoudige bediening, grotendeels via spraak, is de 20V20 optimaal geconnecteerd. De architectuur voor de aandrijving biedt een waaier aan mogelijkheden, van krachtige TSI en TDI-motoren met een vermogen tot respectievelijk 220 kW (300 pk) en 176 kW (240 pk), plug-in hybride systemen en de mogelijkheid om volledig elektrisch te rijden. De aandrijfkracht wordt via een DSG-versnellingsbak en elektronisch geregelde vierwielaandrijving naar de wielen gestuurd.

"Met het conceptmodel 20V20 tonen we hoe goed een sportieve SUV bij ons merk past. De SEAT-designtaal is zeer herkenbaar en zal in de toekomst nog expressiever worden. Daarenboven werken we intens aan de voortdurende ontwikkeling van de innovatieve technologieën die de 20V20 aan boord heeft. Zo zijn we optimaal voorbereid voor alle uitdagingen die de toekomst in petto heeft", vertelt dr. Matthias Rabe, SEAT-directeur voor onderzoek en ontwikkeling. "De 20V20 is extreem dynamisch en tegelijk bijzonder praktisch. Bovendien is zijn platform geschikt voor de integratie van alle denkbare aandrijfsystemen, van bijzonder krachtige TDI-motoren tot plug-in hybride, en van de modernste bijstandssystemen. Met onze SEAT Connect-technologieën wordt iedere SEAT optimaal in de geconnecteerde wereld geïntegreerd."

Design – spannend, sensueel, krachtig

"Barcelona is onze thuis en onze inspiratiebron. De helderheid van het licht in deze stad werkt inspirerend. Wij zijn gepassioneerde perfectionisten, en dat maken we met deze showcar meer dan duidelijk", zegt SEAT-designdirecteur Alejandro Mesonero-Romanos. "Onze 20V20 heeft een strakke look met een duidelijke voorwaartse drang. Het design straalt een fenomenale spanning en intense sensualiteit uit."

Met deze visie voor 2020 zet SEAT een enorme stap vooruit. Het nieuwe studiemodel is ontstaan uit een heel eigen en uniek merkimago. SEAT streeft naar perfectie en drukt tegelijk passie uit. De 20V20 verenigt beide, in de precisie waarmee alle lijnen logisch getekend en haarfijn uitgewerkt zijn en in de begeestering die van de vormgeving uitgaat.

"De schoonheid van een auto is gebaseerd op twee factoren", vervolgt Mesonero-Romanos. "Perfect uitgebalanceerde proporties enerzijds en helderheid van design anderzijds." Grote 20-duimswielen, een 2.791 mm lange wielbasis, een spoorbreedte van 1.648 mm vooraan en 1.638 mm achteraan, een lage vensterstrook en een rechte daklijn bezorgen de 20V20 straffe en dynamische proporties. "Door de horizontale lijnen en de karakteristieke SEAT-blisters op de flanken straalt de showcar een bijzondere voorwaartse drang uit, met een intens gevoel van snelheid – als een pijl."

Spanning is een ander element in het design van de showcar – zoals de ingehouden spanning van een atleet net voor de start. De lichtjes naar achteren geplaatste koepel, die de indruk van een lange motorkap wekt, de perfecte verhoudingen van de wielen tegenover metaal en glas, de spits toelopende voorzijde en het naar binnen gewelfde koetswerk achteraan versterken die indruk nog. De zeer expressieve lijnen en vlakken vormen een boeiend spel van licht en schaduw. De wielbogen voor- en achteraan worden krachtig beklemtoond door slanke driedimensionale vlakken. De gebeeldhouwde uitstraling wordt nog verder in de verf gezet door de specifiek voor het studiemodel ontwikkelde lak. Niet alleen oogt de kleur 'ultra orange' bijzonder licht, ze straalt ook een immense visuele diepte uit.

De gespierde indruk van het koetswerk is het resultaat van consequent uitgewerkte details. Een lijn, zoals over de deur, verloopt nooit constant: in de ene richting loopt ze breed uit, in de andere wordt ze smaller. Net als een spier. Anderzijds zijn sommige randen scherper dan ooit, zoals die van de karakteristieke SEAT-blisters op de flanken, met een dikte van slechts 1,1 mm. Bovendien plooit iedere rand ook weer naar binnen. Die uiterst precieze vormgeving vormt een heuse uitdaging bij de productie van het koetswerk – maar is tegelijk een van de grote troeven van SEAT vandaag, getuige de nieuwe SEAT Leon.

De voorzijde van de 20V20 kenmerkt zich door een X-vorm als fundamenteel designelement. De V-vorm van de motorkap en het radiatorrooster staat voor dynamisme en voorwaartse drang. De voorbumper met zijn omgekeerde V-vorm staat voor stabiliteit en robuustheid, voor een zelfverzekerde uitstraling op de weg. De full-ledkoplampen verlenen het studiemodel eveneens een heel apart karakter, met een krachtige en vastberaden blik.

Ook achteraan duikt de X-vorm op, al verlopen de lijnen over de kofferklep en de achterbumper iets subtieler. De achterlichten onderscheiden zich door de driehoekige vorm die in heel wat designdetails van de 20V20 terugkomt. "Bij SEAT Design houden we van driehoeken", zegt Alejandro Mesonero-Romanos. "Het is een vorm die niet zo instabiel is als een cirkel of immobiel als een rechthoek. De driehoek heeft richting, hij is altijd dynamisch."

Behalve aan evenwichtige verhoudingen hechten de SEAT-designers groot belang aan heldere en logische lijnen. Iedere lijn in de vormgeving van de 20V20 houdt duidelijk verband met de andere lijnen. Geen enkele lijn is overbodig. Tussen uitbundige vorm en heldere logica heerst een perfecte balans.

Interieur – ruim, gedetailleerd, hoogwaardig

De combinatie van sportieve spanning, ontspannen elegantie en hoogwaardige kwaliteit kenmerkt ook het interieur. De heldere structuur en duidelijke focus op de bestuurder zijn afgeleid van het design van de huidige Leon-familie, in een vooruitstrevende interpretatie.

"Een riant en toch veilig gevoel van ruimte, innovatief gebruik van hoogwaardige materialen en – uiteraard – de meest recente ontwikkelingen op het vlak van informatie- en communicatietechnologie maken van de SEAT 20V20 een oase van welzijn op wielen", verklaart SEAT-hoofddesigner Alejandro Mesonero-Romanos.

De hoge schouderlijn creëert het aangename gevoel van stevigheid en veiligheid dat SUV-rijders zo op prijs stellen, terwijl een omhullende lijn rondom het hele interieur een gevoel van ruimte opwekt. De SEAT-designers verwijzen naar deze indruk van ruimte als het 'loft'-effect.

Ook in het interieur maken de ultrafijne en vloeiende lijnen de precisie van het SEAT-design duidelijk. De dominante materialen – leder, aluminium, glas en hoogglanzend kunststof – zijn van een uitzonderlijke kwaliteit en verwerkt met de grootste liefde voor het detail. Alles voelt solide en veilig aan, en tegelijk bijzonder luchtig en licht.

Natuurleder in 'saddle brown' van de Italiaanse specialisten Poltrona Frau verleent het interieur een tegelijk klassevolle en robuuste look. Oranje stiksels zorgen voor een sterk contrast en brengen de intensiteit van het lichte exterieur ook binnen in de wagen. Het leder aan de deurpanelen en rond de drempels onderging een innovatief bewerkingsprocedé, dat een heel aparte driedimensionale structuur oplevert. Bijzonder fijne driehoeksvormen bezorgen het oppervlak een verrassende levendigheid.

Technologie – blik op de toekomst

De spreekwoordelijke sleutel tot het rijplezier in de 20V20 is het SEAT Personal Drive Device, een prachtig designstuk met aanraaktechnologie in de vorm van een grote munt. Buiten het voertuig dient dit Personal Device als een draagbaar navigatiesysteem, maar ook als afstandsbediening voor verschillende functies zoals de stationaire klimaatregeling of om het laadproces van een plug-in hybride versie te beheren. In de wagen wordt het SEAT Personal Drive Device magnetisch op de middenconsole bevestigd en werkt het als bedieningselement voor de individualiseringsfuncties van het SEAT Drive Profile-systeem.

"De toekomst vereist uitmuntendheid in connectiviteit", verklaart dr. Matthias Rabe. "Wij focussen op continue innovaties in dat domein."

De hele cockpit van de SEAT 20V20 ziet eruit als een doorlopend hoogglanzend zwart paneel. Daarin schuilen drie tft-schermen, waarvan het grootste een diagonaal van 12,3 duim heeft en als 'virtual cockpit' dient. Hier wordt de belangrijkste rijinformatie weergegeven, terwijl de navigatie-, entertainment- en connectiviteitsfuncties over de andere schermen verdeeld worden. De inhoud en de weergave kunnen via SEAT Drive Profile geïndividualiseerd worden. Mobiele telefoons worden via Bluetooth met het systeem verbonden en kunnen via een aanraakscherm in de cockpit bediend worden. In de middenconsole is een 'charge box' geïntegreerd om de telefoon draadloos op te laden. Via een extra touchscreen kan het systeem ook vanaf de achterzetels bediend worden.

Aan de buitenzijde ziet de SEAT 20V20 eruit als een vierdeurs sportcoupé met een robuust karakter, met een wieldiameter van 765 mm en een verhoogde bodemvrijheid van 228 mm. In het interieur en de koffer oogt hij dan weer verrassend ruim en praktisch, bijvoorbeeld met een laadvolume van meer dan 600 l. Dankzij de lange wielbasis en uitgekiende verhoudingen genieten de passagiers achterin van een overvloed aan ruimte, de variabele lay-out van de achterbank maakt de 20V20 bovendien bruikbaar als vier- en als vijfzitter. De kofferklep biedt toegang tot een ruime koffer, met een lage laaddrempel van slechts 796 mm hoog. Twee bagagekoffers zijn perfect in de koffervloer geïntegreerd, net als de 'Personal Mover'. Dat is een soort longboard met een elektromotor, waarmee de bestuurder snel en sportief de laatste meters van zijn wagen naar huis of kantoor kan afleggen – een perfecte aanvulling voor deze wagen.

Afbeelding galerij

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

© Copyright autonieuws.be 2017 - Disclaimer & Privacy