zaterdag, 02 september 2017

Kafka, met de vlam in de pijp!

Geschreven door  Chris Vanhee
In een klein land als België, waar jaarlijks nog steeds om en bij de vijftigduizend verkeersongevallen gebeuren en waarin bovendien enkele honderden mensen het leven laten, zou je verwachten - zelfs hopen - dat verkeersveiligheid ernstig wordt genomen. Niet dus.

De omzendbrief van het college van Procureurs-Generaal, waarin een marge wordt bepaald die moet gehanteerd worden bij het vaststellen van snelheidsovertredingen, geeft immers een volledig verkeerd signaal aan de automobilist. Vaak besliste de politie zelf over de marge die werd gebruikt om tot verbalisering over te gaan, maar hiermee maakt deze omzendbrief dus komaf. Pas wanneer je sneller rijdt dan 7 km/u op gewone wegen, riskeer je een boete. Op een autosnelweg ligt de marge nog iets hoger en kan je pas vanaf 129 km/u geflitst worden.

Vrij vertaald: rij dus probleemloos 55 km/u in een drukke bebouwde kom, of 125 km/u op de autosnelweg. Vreemd, zeker als je weet dat snelheid nog steeds één van de belangrijkste oorzaken is van zware verkeersongevallen. Deze omzendbrief zet de deur dus weer iets meer op een kier om nog sneller te rijden dan we al gewoon zijn. 

Of de maximumsnelheid op een autosnelweg 120 dan wel 130 km/u moet zijn, laten we hier in het midden. De Ministers Bellot en Weyts moeten per slot van rekening ook nog iets hebben om ook na het zomerreces over te kunnen discussiëren. Ik heb immers ook niet de pretentie om me een expert te noemen. Maar met twintig jaar ervaring op de teller als organisator van rijvaardigheidscursussen waarin we met handen en voeten uitleggen en demonstreren hoe gevaarlijk die 5 km/u te snel net is, durf ik mezelf ervaringsdeskundige noemen en vind ik het een bijzonder ongelukkig signaal.

Heeft er niemand aan gedacht om ook hier een nultolerantie in te voeren? Als je weet dat je in een bebouwde kom vanaf 51 km/u geflitst kan worden, dan zal de verleiding om toch iets boven deze snelheid te rijden, toch al minder groot zijn. En wat met de gevolgen bij een eventuele aanrijding? Ik ben helaas zelf ooit het slachtoffer geworden van een onvoorzichtige automobilist die me op de fiets heeft aangereden. Zijn snelheid was niet hoger dan 30 km/u, en toch knakte mijn onderbeen als een lucifer.

Geef je hiermee als ordehandhaver dan ook niet meteen toe dat je geen vertrouwen hebt in de correctheid van de meetapparatuur? Wat als je deze tolerantie-logica doortrekt? Dan zijn enkele extra promille alcohol ook niet zo erg en mag het profiel van een autoband 1,4 mm zijn in plaats van de wettelijke 1,6 mm. 

Akkoord, met deze redenering ga ik misschien te snel en te kort door de bocht, maar het toont eens te meer aan dat er van een consequent beleid inzake verkeersveiligheid in ons land, totaal geen sprake is. Terwijl heel veel overheidsgeld wordt uitgegeven om dure affiches op te hangen waarin wordt gewaarschuwd voor de gevolgen van overdreven snelheid, ondermijnt één pennentrek al deze inspanningen. Kafka op zijn best.

PS : Hieronder vindt u de nieuwe verkeersborden die vermoedelijk in de loop van de komende weken officieel door de Minister zullen worden voorgesteld….


Afbeelding galerij

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy