zondag, 12 november 2017

Fake news: Overheidsgeld nuttig besteed

Geschreven door  Chris Vanhee
Wanneer Ben Weyts het niet te druk heeft met een onderzoek naar de levenskwaliteit van scharrelkippen, het schoonmaken van kooien in een dierentuin (met gele gummilaarzen) en het sluiten van slachthuizen, dan mag u ervan op aan dat de verkeersveiligheid voor hem een absolute topprioriteit is.


Als bovendien zijn federale collega François Bellot er eventjes genoeg van heeft om Weyts te jennen met allerlei bevoegdheidsconflicten, dan is het hek helemaal van de dam en worden we ook uit die hoek om de oren geslagen met uiterst zinvolle informatie en stoere beloftes via de instituten en andere organisatie die zij jaarlijks met ettelijke miljoenen ondersteunen om de verkeersveiligheid in ons land te verbeteren... Kwestie dat we voor eens en voor altijd beseffen dat deze middelen nuttig worden besteed.

Samen met mij, zat u ongetwijfeld te wachten om het profiel van de ‘wegpiraat’ te kennen. Bent u een werkloze man, van om en bij de 39, zonder vrouw en kinderen? Dan bent u er gloeiend bij vriend. Althans, dat vermoed ik toch, want het is me niet helemaal duidelijk wat men nu verder met deze studie wenst te bereiken. Zal men alle personen die aan dit profiel beantwoorden het recht tot sturen ontnemen? Moeten deze mensen voortaan met een grote fluorescerende ster op hun wagen rijden? Of was deze studie niet echt relevant?

Wacht, ik heb er nog eentje. Wist je dat de elfde van de elfde (11 november dus) de meest gevaarlijke dag van het jaar is op onze wegen? Nee? Nu wel dus. Handig toch? Of heb jij ook zoiets van: “en nu?”

Met wat slechte wil, zou je die organisaties er bijna van verdenken dat ze baat hebben bij slechte verkeersongevallenstatistieken om zichzelf in leven te kunnen houden. Neem nu de onzin die door het Vias Instituut (het vroegere BIVV) werd verklaard over winterbanden. Vias is blij dat winterbanden in ons land niet verplicht zijn. “Sommige bestuurders hebben nu eenmaal geen winterbanden nodig. Denk maar aan mensen die minder dan 5.000 km per jaar rijden, en slechts twee keer per week naar de supermarkt gaan”, zo klinkt het daar.

Een vreemde redenering, me dunkt, want als je de lijn doortrekt, dan wordt het echt wel helemaal te gek. Kunnen we die mensen dan meteen ook vrijstellen van de gordelplicht? Moeten zij nog wel verkeersbelasting betalen? Ocharme slechts twee keer per week met de auto naar de supermarkt, en het leven is al zo duur. Kunnen we constructeurs vragen om terug voertuigen te maken zonder ABS en ESP voor deze doelgroep? Is de veiligheid van die mensen – ook al rijden ze niet zo vaak met de wagen – dan minder belangrijk?

Winterbanden zijn veiliger in de winter, net zoals zomerbanden beter zijn bij hogere temperaturen. Feit. Voor mij moeten winterbanden in ons land niet verplicht worden, maar het is wel de verdomde plicht van dergelijke organisaties om de mensen correct te informeren. En laat iedereen dan zelf beslissen, op basis van objectieve informatie. Door dergelijke onzin uit te kramen, bewijs je niet alleen dat je vanuit een ivoren toren niet kan oordelen over verkeer en verkeersveiligheid, maar draai je vooral de bevolking een rad voor de ogen. Fake News.

Het wordt hoog tijd dat verkeersveiligheid een hogere plaats krijgt op de politieke agenda en dat de huidige aanpak zeer kritisch geëvalueerd wordt. Want gekker dan dit, moet het niet meer worden.

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy