vrijdag, 24 augustus 2018

Column CV: Het Nieuwste Testament

Geschreven door  Chris Vanhee
Column CV: Het Nieuwste Testament © Patrick Theunissen Photography
Het is lange tijd een goed bewaard geheim gebleven, maar uit betrouwbare bron hebben wij vernomen dat er heel binnenkort een opvolger van het Oude en het Nieuwe Testament van de persen rolt.


Omdat het publiek het nu wel heeft gehad met figuren als David Copperfield (de grote verdwijntruc) of Mister Magic (en nu maken we van dat ene brood tien broden) beseffen auteur én uitgever dat een vernieuwende aanpak een absolute noodzaak is om het succes van de vorige versies te evenaren. Om die reden zullen in Het Nieuwste Testament voornamelijk actuele topics aan bod komen en zal er bovendien per land een aparte versie verschijnen. 

Wij konden in exclusiviteit enkele hoofdstukken inkijken en het viel ons meteen op dat er in de Belgische editie veel aandacht wordt besteed aan verkeersveiligheid en mobiliteit. We citeren - in primeur -  een passage uit de Geschriften van de apostelen Bendricus Witsius, een verre neef van Pontius Pilatus, en Franciscus Belotius, wiens aangetrouwde tante een affaire heeft gehad met een stiefbroer van Barrabas, niet te verwarren met de professor uit Suske en Wiske.

“En op de zevende dag, kwam Hij tot het besef dat – als kleine zelfstandige – de rustdag een onnozel idee was uit ver vervlogen tijden en dat ook Hij vandaag zou moeten werken om Zijn volgelingen vanavond een boterham met hesp te kunnen serveren. Hij doofde Zijn sigaret met de blote voet, mikte een fluim net naast de verbaasde blik van een Duitse herder, koos een playlist op Spotify en op de tonen van “God is a DJ” sprak Hij de gezegende woorden: Laten we eens goed zot doen.”

“En Hij ging als een bezetene te keer. Het verkeer in België, dat moest en dat zou veiliger worden. Hij vorderde ingenieurs op, liet betonmolens aanrukken en maande ontwikkelaars aan om auto’s veiliger te maken met allerlei snufjes. Er werden camera’s geplaatst, er werden lijnen en haaientanden geschilderd. In grote steden zouden de auto’s zelfs geweerd worden. Dat die handelaars in de stad hun plan trekken, dacht Hij, terwijl luid meezingend met Joan Osbornes’ What if God was one of us”.

“Die avond dacht Hij dat het goed was. Hij trakteerde zichzelf op een gin tonic, krabde zich aan het kruis, bestelde online een pepperoni en keek in afwachting van de pizza-koerier nog een aflevering van The Walking Dead op Netflix.”

“Groot was echter Zijn ontgoocheling toen Hij geïnformeerd werd over de actuele stand van zaken over het verkeer in België. Heer, spraken zijn volgelingen, dat trekt daar echt op geen kloten. Die rechtse rijstrook, die wordt bijna niet gebruikt. En al zeker niet op zondag. Verkeersborden en wegmarkeringen. Niemand trekt zich daar een fluit van aan. Nadat fietsers van hun oren hebben gemaakt, hebben ze de nieuwe markeringen zelfs terug overschilderd. Allez Heer, alsof een fietser zich ooit al iets heeft aangetrokken van markeringen of voorrangregels. En ja, snufjes in de auto’s, allemaal goed en wel maar we hebben tijdens onze inspectie nog gasten gezien die niet eens hun richtingaanwijzers gebruiken, laat staat dat ze weten hoe ze hun adaptieve cruise control moeten activeren. Ja Heer, ze denken allemaal dat ze kunnen rijden, maar zet ergens een paal en nog voor ze er goed en wel staat, rijden ze ze al omver.”

“Terwijl Hij de verdere commentaren aanhoorde, bleef hij ijzig kalm. Maar toen Hij terug alleen was in het kantoor, kon hij een ferme godverdomme niet onderdrukken. In België willen ze het precies nooit leren, bende idioten. Hij kwam tot de conclusie dat die zevende dag misschien toch niet de beste dag van de week was om terzake productief te zijn. En Hij nam zichzelf voor om voortaan op de avond van de zesde dag eens goed op de lappen te gaan om dan op de zevende dag wakker te worden met een ferme kater, … of een lieve poes.”

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy