woensdag, 11 november 2015

TEST: BMW X5 M mannen weten waarom

Mannen in een midlifecrisis gedragen zich opeens weer als tieners en hoe cliché het ook mag klinken, de meesten kopen dan een sportauto.
Wie zich dat financieel kan permitteren maar omwille van de gezinssituatie niet kan veroorloven, voor die mannen biedt BMW een alternatief in de vorm van een Sports Activity Vehicle, kortweg SAV X5 M met 575 pk. Niet dat je hiermee meteen een slippertje kan of moet maken, maar hij is ongetwijfeld een geruststelling voor je mannelijk ego. 

Sportief maar beschaafd

Als leek zou je denken dat je hier te maken hebt met een normale X5 met een M-sportpakket, maar in dit geval bedriegt de schijn en niet een klein beetje. Loop je even rond de auto dan springen de M-bumpers met vooraan grotere luchtinlaten, de verbrede dorpels, de zijdelingse verluchtingsopeningen, de speciale buitenspiegels in het oog. Om nog te zwijgen van de vier sierlijke uitlaatpijpen en de 20” M Design lichtmetalen wielen met serieus breed rubber. 

Het sportieve interieur wordt gekenmerkt door diverse features, exclusieve materialen en sublieme afwerking. Opvallende elementen zijn onder meer het instrumentenpaneel, het met leder beklede M sportstuur, de aluminium schakelpeddels en de speciale schakelhendel van M Design. Ook de elektrisch verstelbare M sportstoelen zijn uniek voor de BMW X5 M. De optionele Head-Up Display biedt extra features zoals een toerental-, versnelling- en schakelindicatie met shiftlights. Verder zijn er unieke opties, zoals een volledig in Merino-leder uitgevoerd interieur, multifunctionele M-stoelen en twee nieuwe M- lakkleuren: Donington Grau metallic en Long Beach Blau metallic.

Niet voor watjes

Het kloppend hart van de BMW X5 M is een 4,4 liter V8 die gevoed wordt door twee TwinScroll-turbo’s. Resultaat, een magisch vermogen van 575 pk en 750 Nm aan koppel. Voor razendsnel schakelen zorgt de 8-traps M Steptronic transmissie, handmatig of automatisch. Manueel schakelen kan zowel in de modus “D” als in de modus “S”, naar keuze met de M schakelpook of met de M paddles aan het stuur. Bij plankgas kan je ook extreem sportief schakelen en het schakelgedrag met de Drivelogic-functie rechtstreeks met een toets in drie standen instellen: van zuinig en comfortabel tot uiterst sportief, gelijkwaardig aan een raceauto met extreem korte schakeltijden gekoppeld aan het nodige klankspel van de M uitlaatlijn. Het sprintje naar de 100 km/u neemt slechts 4,2 seconden in beslag, de topsnelheid is begrensd op 250 km/u. De 4,4 liter V8 onder de motorkap is de krachtigste achtcilinder BMW ooit in een vierwielaangedreven BMW-model. Als normverbruik geeft BMW 11,1 liter per 100 km aan, we hebben het zelfs bergaf geprobeerd maar met een goede huisvader rijstijl kregen we het verbruik niet onder de 16 liter per 100 km. 

Conclusie, de BMW X5 M is een extreem sportieve gezinswagen op hoge poten met een navenant prijskaartje van € 120.600 zonder opties. Maar vergelijk je de prestaties van deze Sports Activity Vehicle met een tweedeurs sportauto dan bespaar je met deze BMW X5 M minstens € 30.000 op je gezinsbudget en ben je verzekerd van eeuwige dank van je wederhelft. Om nog te zwijgen van de vreugdevolle kreten op de achterbank van de kids.

 

89
Aandrijving18/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 18/20
Prijs 18/20
 

Uitmuntende prestaties
Sportief maar beschaafd uiterlijk

Verbruik


Media

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

© Copyright autonieuws.be 2017 - Disclaimer & Privacy