vrijdag, 30 maart 2018

TEST: Audi RS 4 Avant: Twee gezichten

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Audi RS 4 Avant: Twee gezichten © Patrick Theunissen Photography
Audi’s RS –modellen spreken tot de verbeelding. Bij de RS 4 was dat bij de laatste twee generaties onder meer door de dikke V8. De nieuwste RS 4 verving die V8 echter door een V6 met twee turbo’s. Jammer of niet ?



RSALLEMODELLENDe letters RS zijn intussen legendarisch. Voor wat de A4-familie betreft gaat de RS-traditie terug tot 1994, toen Audi de in samenwerking met Porsche gebouwde RS 2 Avant met 315 pk en 410 Nm uit een 2,2 liter grote vijfcilinder turbomotor op de markt bracht. Die allereerste Audi RS trok, geholpen door de tractie van Audi’s quattro-aandrijving in 5,4 seconden op naar 100 km/h en haalde een top van 262 km/h. In totaal werden er niet meer dan 2891 stuks van gebouwd, waardoor een RS 2 in goede staat intussen goud waard is.

 



Na de RS 2 had Audi het potentieel van een potente uitvoering van hun middenklassebreak ingezien, en in 1999 stelde het merk de allereerste RS 4 Avant voor. Door zijn 2,7 liter grote V6-biturbo lijkt deze qua concept nog het meest op de nieuwste generatie. Hij leverde 380 pk en haalde de 100 in amper 4,9 seconden. Het model kende heel wat succes, want Audi bouwde er tweemaal zoveel van als initieel gepland.

De tweede RS 4-generatie uit 2005 ruilde de V6 voor een V8 en was er in berline- én breakuitvoering en kende zelfs een cabriovariant. Deze eerste RS 4 met de 4,2 liter grote V8 leverde 420 pk en deed het klassieke sprintje in 4,8 seconden. In 2012 volgde dan de aflossing van de wacht, met de voorstelling van de derde generatie van de RS 4. Het merk schrapte de berline- en cabrio-uitvoering uit de prijslijst en bood enkel nog de Avant aan. De derde RS 4 behield zijn V8 van 4,2 liter maar zag zijn vermogen klimmen tot 450 pk.

DSC09725 2In 2017 lanceerde Audi dan deze nieuwe RS 4-generatie. Die ziet er met zijn brede bumpers en de uitgeklopte wielkasten gespierder dan ooit uit, en verraste door zijn V8 te ruilen voor een V6. Het gaat om de ook door Porsche gebruikte 2,9 liter grote zescilinder met twee turbo’s. Hij levert hier net als in de vorige RS 4 met V8 450 pk. Het koppel van de 2.9 TFSI ligt met 600 Nm echter wel maar liefst 170 Nm hoger dan dat van zijn voorganger, bij een lager normverbruik (8,8 l/100 km officieel) en 1,3 liter minder cilinderinhoud.

Vooraleer we ermee gereden hadden betreurden we het heengaan van de V8, maar na onze testrit weten we wel beter. Het veel hogere koppel maakt van de RS 4 Avant meer dan ooit een perfecte mix tussen een dagelijks bruikbare gezinswagen en een fenomenale sportmachine met nog verder liggende dynamische limieten. In Comfort-modus is hij dociel, comfortabel en stil, en in Dynamic-setting vervelt hij tot een extreem efficiënt scheurijzer. De Individual-modus laat de bestuurder toe om onder meer het stuur, de motor, de ophanging en de versnellingsbak perfect naar zijn eigen wens af te stellen. 

De V6 trekt moeiteloos door tot 6.500 toeren, heeft nog nooit gehoord van iets als een turbogat en slaagt er met opmerkelijk gemak in om zijn 450 pk en 600 Nm via de vier wielen op het asfalt over te brengen. Met dank aan de achttrapsautomaat maar meer nog aan Audi’s quattro-vierwielaandrijving die van een zelden geziene efficiëntie getuigt, zeker in combinatie met het sportdifferentieel van onze testwagen. Terwijl de vorige RS 4-generaties door het hoge gewicht van de V8 op de vooras erg onderstuurd waren, heeft Audi de invloed van het gewicht van de ver naar voren ingeplante V6 perfect kunnen neutraliseren. Wanneer de limieten van het onderstel en de mechanische grip bereikt worden (en die liggen ver, erg ver…) schuift hij lichtjes over de vier wielen naar de buitenkant van de bocht, waarna het differentieel de achterwielen terug in het gareel dwingt en hij licht kwispelend met de achtersteven opnieuw de opgelegde lijn volgt. Leuker dan bij zijn voorgangers...

Een domein waarop we de V8 van de vorige RS 4 wel missen is de klank. De V6 klinkt echt wel lekker, en de sound die uit de twee vuistdikke ovalen uitlaten komt is mooi, maar mocht wat ons betreft nog ruiger en krachtiger zijn, zoals bij zijn voorganger. 

De prestaties zijn indrukwekkend. Bij kickdown in de sportieve Dynamic-modus rekent hij niet op zijn enorme berg koppel van 600 Nm maar schakelt de achttrapsautomaat bliksemsnel twee verzetten terug om als een raket vooruit te schieten. Langer dan enkele seconden volgas aanhouden om te kunnen genieten van de fijne sound van de V6 die in de toeren klimt en tegen 6.500 toeren met een doffe plof naar een hoger verzet schakelt is in ons verkeer gewoon onmogelijk. Voor Ecodriving heeft Audi betere modellen in zijn gamma…

Zelfs in de kletterende regen verzekert de vierwielaandrijving de RS 4 van een feilloze tractie. Bij volgas vanuit stilstand vinden de wielen ogenblikkelijk grip en katapulteren ze hem in enkele tellen tot ongehoorde snelheden. In ideale omstandigheden duurt het sprintje tot 100 niet meer dan 4,1 seconden. Als je RS4 zoals de onze met het RS Dynamic Pack (€ 5.995,55,-) is uitgerust trekt hij in één ruk door tot een top van 280 km/h. Dat pack bevat naast de opheffing van de begrenzing op 250 km/h ook een adaptief onderstel, het sportdifferentieel achteraan en een extra sportieve stuurinrichting en is wat ons betreft een aanrader. Al bij al ronduit indrukwekkende prestaties voor een gezinswagen voor vijf volwassenen met 505 liter aan kofferinhoud.

DSC09714 2Binnenin is dit een Audi zoals we ze graag hebben. Perfect afgewerkt en aangekleed, met mooie materialen, een prachtig digitaal dashboard, uitstekende sportstoelen en voldoende plaats in het interieur. Het efficiënte en ergonomische MMI-infotainmentsysteem kennen we uit de meeste andere wagens van het merk. Nu we echter Audi’s nieuwe bedieningsconcept met de twee aanraakschermen hebben ervaren in de nieuwe A8 zouden we dat systeem maar wat graag terugzien in de RS 4. Ongetwijfeld wordt de volgende RS 6 de eerste RS die ermee uitgerust is.

 

We vonden eigenlijk geen minpunten aan deze auto. Het verbruik misschien? Met een gemiddelde van 12,9 l/100 km is dit allesbehalve een druppelteller, maar dat hebben we dan ook zelf gezocht door het gaspedaal waar mogelijk te vloeren. Je zou ook de prijs van de opties kunnen noemen, die de redelijke basisprijs van € 84.700,- (alles is relatief…) snel de hoogte injagen, maar als je een premium-sportwagen koopt hoort dat erbij.

Voor wie zoekt naar werkelijk exploiteerbare pk’s en een auto die ook door een niet volleerd autoracer op de limiet gereden kan worden is deze Audi perfect. Hij boezemt vertrouwen in, is allesbehalve brutaal en geeft nooit de indruk dat het te snel gaat. Het is tegelijk een gezinsauto met alle voordelen van een klassieke A4 Avant. Voor een gezin met een autoliefhebber als kostwinner is dit een auto die bovenaan de shortlist moet staan.

83
Aandrijving17/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 17/20
Prijs 15/20
 

Verbluffende efficiëntie
Beheerst vermogen
Gezins- én sportwagen in één

Minder opwindende sound dan V8


 

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy