zondag, 08 april 2018

TEST: BMW X3 xDrive 20d Luxury: Keuzes maken

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: BMW X3 xDrive 20d Luxury: Keuzes maken © BMW
De vorige X3 die in 2010 op de markt kwam en in 2014 gefacelift werd, was verouderd sinds de komst van de veel modernere X1. De derde X3-generatie is weer helemaal bij de tijd met een waaier aan nieuwe technologie en stijlelementen van de X5 én de X1. De diesels wijzigden echter niet. Wij testten de 20d, met 190 pk en 400 Nm.



BMWX302De nieuwe X3 is een grote auto geworden. Met 4708 mm is hij intussen zelfs langer dan de eerste generatie X5 (4667 mm), maar moet hij de huidige X5-generatie (4886 mm) nog ruim laten voorgaan. Hoewel hij visueel heel wat weg heeft van kleine broer X1 is de X3 gebaseerd op een ander platform, want in tegenstelling tot de X1 heeft de X3 een achterwielaangedreven basisstructuur en draagt hij zijn motor overlangs in plaats van dwars voorin. Op de sDrive 18d basisdiesel van 150 pk na wordt de X3 steeds met BMW’s xDrive-vierwielaandrijving aangeboden. Die 18d is bovendien de enige X3 die met een handbak besteld kan worden. Alle andere versies beschikken standaard over de achttrapsautomaat van ZF-makelij. Een uitstekende zaak want dat is zowat de beste automaat op de markt, die bovendien uitstekend geschikt is om het beste te halen uit de van de vorige X3 overgenomen dieselmotor.

Die tweeliter verzekert de X3 in zijn 190 pk-uitvoering van zeer degelijke prestaties. Hij klimt lineair in de toeren en trekt vlot op (8,0 seconden van 0-100 km/h), haalt een top van 213 km/h en lijkt weinig moeite te hebben met zijn taak. Het verbruik van 7,5 l/100 km tijdens onze test is goed maar niet uitzonderlijk. Voor Wallonië, Brussel en de leasingmarkt bestaat ook een 163 pk-versie van deze motor, die hetzelfde maximumkoppel van 400 Nm levert.

X3Ook al is een SUV-koetswerk door zijn hogere zwaartepunt niet de ideale manier om een sportief rijgedrag te garanderen, toch maakt BMW zijn reputatie van bouwer van leuk rijdende auto’s hier waar. Het elektrisch bekrachtigde stuur is communicatief en nauwkeurig (onze testwagen had de optie Variable Sport Steering van € 340,-), de remmen hebben geen moeite met het gewicht van de X3 en de perfecte 50/50- gewichtsverdeling zorgt voor een geruststellend evenwicht terwijl de vierwielaandrijving de achterwielen bevoordeelt voor meer rijplezier. Tegelijk is de X3 comfortabeler dan zijn voorganger en kan de bestuurder door middel van de standaard Driving Experience Control-schakelaar kiezen uit de verschillende rijmodi Eco Pro, Comfort en Sport voor respectievelijk meer zuinigheid, comfort of sportiviteit. 

Wij reden de X3 meestal in zijn Comfort-instelling. Hij is dan erg comfortabel en ook stil. Het akoestisch glas van de voorruit (standaard) en de voorste zijruiten (optie) zorgt namelijk voor een erg goede geluiddemping van vooral windgeruis. Jammer genoeg is de diesel nogal goed hoorbaar wanneer hij in de toeren klimt. Bij constante snelheden is hij echter erg discreet.

BMWX304In- en uitstappen verloopt erg vlot en binnenin valt meteen op dat de X3 bijzonder ruim is. Zijn wielbasis groeide met 54 mm in vergelijking met de vorige generatie, en voor- en achterin is er meer dan voldoende plaats in de lengte, breedte en de hoogte. De koffer is met minimaal 550 liter inhoud bovengemiddeld groot en bovendien praktisch door de standaard 40:20:40-verdeling van de neerklapbare achterbankleuning. Ook de afwerking van het interieur verdient lof. De gebruikte materialen zijn kwalitatief en alles is perfect gemonteerd. De interieurdesigners leefden zich ook uit door op verschillende manieren het BMW X-logo te verwerken in het interieur. Zo prijkt de letter X onder meer op de gegalvaniseerde sierdelen in de voor- en achterportieren en op de B-stijlen. Voor wat de bediening betreft vinden we alle nieuwe snufjes terug die we al kenden van de 7- en 5-Reeks en ook van de 6-Reeks GT. Het gaat dan om het in combinatie met het Professional navigatiesysteem standaard voorziene centrale aanraakscherm, de al even handige iDrive-controller en de (wat gadgetachtige) gebarenbediening, maar ook de verbeterde stemherkenning en de BMW Display Key (optie) die echter verre van noodzakelijk is aangezien je de informatie en functionaliteiten ervan ook op je smartphone kan raadplegen door middel van de Connected-app. Die laat toe om onder andere de tankinhoud en kilometerstand op te roepen en de auto zelfs van op afstand te openen of te sluiten, naast een hele reeks andere toepassingen. Op connectiviteitsvlak heeft BMW hoe dan ook een sterke reputatie, die deze X3 nog bevestigt, met een erg vlot werkende interface en talloze nuttige functionaliteiten.

De X3 naam ook de laatste generatie rijhulpsystemen over van zijn grotere broers, met de recentste versie van de actieve snelheidsregelaar met fileassistent en de (gelukkig uit te schakelen) stuurhulp, rijstrookassistent en ga zo maar door. Verder krijgt de X3 voor het eerst ook een automatische airco met drie zones en stoelventilatie voorin (optie).

BMW werkt tegenwoordig met uitrustingsniveaus die zowel het uiterlijk als het interieur een onderscheiden stijl meegeven. Bij de X3 is er naast de basisversie een Advantage-model, een xLine-uitvoering, de door ons geteste Luxury en ook een M Sport-afwerking voor wie een extra sportieve look weet te waarderen.

Zoals wel vaker bij BMW vielen de vlakke standaardstoelen tegen qua comfort en steun, en willen we de optionele sportstoelen (standaard op xLine en M Sport) dan ook warm aanbevelen. Een ander minpuntje is de toch wel hoge prijs die BMW vraagt voor zijn opties. Naast de instapprijs van € 49.300,- voor de 20d xDrive moet je al gauw € 10.000,- tellen om hem enigszins correct uit te rusten. Een aanzienlijke investering.

Eigenlijk heeft de nieuwe X3 veel van de X5. Tegelijk lijkt hij ook erg op kleine broer X1, en dat is wat minder leuk voor wie net de opleg voor het grotere model betaalde. Qua rijgedrag, comfort en afwerking staat hij echter een hele trap hoger dan die laatste. De oude X3 kreeg met deze nieuweling een sterke opvolger die de concurrentie weinig te benijden heeft.   

80
Aandrijving16/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 17/20
Prijs 14/20
 

Comfort en rijplezier
Technologie uit de 5- en 7 Reeks

Standaardstoelen


 

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy