vrijdag, 13 april 2018

TEST: Mitsubishi Eclipse Cross 1.5T 4WD: Lovers en haters

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: Mitsubishi Eclipse Cross 1.5T 4WD: Lovers en haters © Mitsubishi Motors
Dat Mitsubishi het de laatste jaren in ons land met een erg klein marktaandeel moest stellen ligt grotendeels aan een gebrek aan geschikte modellen. Met de Eclipse Cross - een SUV natuurlijk - moet daar verandering in komen. Qua design onderscheidt hij zich alvast, maar doet hij dat ook qua totaalpakket?


Het merk heeft een roemrijk verleden in het wereldkampioenschap rally (denk maar aan de van de rallywagens afgeleide Lancer EVO die niet langer aangeboden wordt) of in rallyraids zoals Parijs-Dakar, met bolides die naar de eveneens uit het gamma verdwijnende Pajero-terreinwagen verwijzen. De laatste jaren zijn enkel de L200, een pick-up die we binnenkort voor u aan de tand voelen, en de ASX, een compacte SUV, redelijk populair. Daarnaast is er nog het relatieve succes van de binnenkort vernieuwde Outlander met zijn plug-in-hybride aandrijving die hem fiscaal erg interessant maakt. Dat is echter te weinig om bij ons echt potten te breken, en met elk jaar om en bij het miljoen geproduceerde auto’s is Mitsubishi geen grote constructeur. Sinds eind 2017 behoort het merk echter tot de grote Renault-Nissan-alliantie wat tot nieuwe modellen met technologie uit het Renault-Nissan-arsenaal zal leiden. De Eclipse Cross is echter ontwikkeld voor die samenwerking en is dus een zuiver Mitsubishi-product.

M02De Eclipse Cross heeft enkele stevige concurrenten om mee af te rekenen, zoals de Nissan Qashqai of de Seat Ateca, en het merk koos ervoor om er geen SUV van dertien uit een dozijn van te maken. Vooraan is hij sportief getekend met de geslaagde Dynamic Shield-Mitsubishi-snuit, en tot aan de achterdeuren is zijn zijdelingse voorkomen eerder traditioneel. Om zich te onderscheiden kreeg hij echter een erg karakteristieke achterkant mee, met de naar boven toe oplopende gordellijn die uitmondt in een schuine achterzijde met een door een spoiler in twee gesplitste achterruit. Een opmerkelijk designgegeven dat zowel lovers als haters oplevert. Tijdens onze testweek werden we meerdere malen aangesproken door mensen die meer wilden weten over die bijzondere auto, omdat ze hem zo geslaagd vonden. We kregen tegelijk enkele minder positieve geluiden te horen over zijn lijn. Goed van Mitsubishi dat ze durven “anders” zijn, en zeker geen belemmering voor de verkoop, als we kijken naar het  succes van vreemde ontwerpen zoals de Nissan Juke of de eerste Peugeot 3008. Die aparte achterzijde zorgt voor een iets minder goed zicht naar achteren, door de gescheiden achterruit, en maakt de laadhoogte achterin de koffer wat lager dan bij een SUV met een klassieke achterklep. Die koffer is trouwens niet van de grootste, al kan je ook onder de bodem wat spullen kwijt en is de achterbank verschuifbaar terwijl ook de rugleuning ervan versteld kan worden voor meer kofferinhoud.

De naam Eclipse werd in de jaren negentig al gebruikt voor een sportieve coupé, net zoals “Space Star”, nu een stadswagen, vroeger een compacte monovolume. Mitsubishi recycleert dus, maar doet dat enkel door de naam, want de Eclipse Cross is een nieuwe auto. Hij wordt in het gamma boven de ASX gepositioneerd, en staat onder de grotere Outlander. In eerste instantie wordt hij enkel met een 1,5-liter turbomotor op benzine aangeboden. Die is gloednieuw en hypermodern, levert 163 pk en 250 Nm en wordt met voor- of vierwielaandrijving en met een handgeschakelde zesbak of een CVT-automaat aangeboden. Wij testten de Instyle-topuitvoering met automaat en vierwielaandrijving die een top haalt van 200 km/h en in 9,8 seconden optrekt tot 100 km/h. Zijn prestaties zijn degelijk, en de krachtbron is gewillig. Sportief kan je hem echter niet noemen, wat voor het grootste deel te wijten is aan de CVT-automaat. Onze testwagen was voorzien van Mitsubishi’s S-AWC vierwielaandrijving en vertoonde een gezond weggedrag en een feilloze tractie. 

M06Waar de koffer niet van de grootste is, moeten we erkennen dat Mitsubishi op het vlak van ruimte voor de inzittenden achterin puik werk heeft geleverd. De beenruimte is ronduit riant, en ook in de hoogte en de breedte is er voldoende plaats. Dat is ook zo vooraan, waar absoluut geen claustrofobisch gevoel heerst, en de bestuurder na wat zoeken een geschikte rijhouding vindt. Eenmaal onderweg valt op dat de Eclipse Cross comfortabel opgehangen is en weinig moeite heeft met het verwerken van oneffenheden in het wegdek, zelfs met de achttienduimwielen van onze testwagen. Een andere troef is de geluiddemping, die erg verzorgd is. Bij constante snelheden, ook op de autosnelweg, is het aangenaam stil in het interieur, en hoor je de motor amper. Dat is wel wat anders wanneer je (stevig) op het gaspedaal trapt, want de viercilinder wordt dan door de CVT-automaat in de toeren gejaagd, waar hij ook een tijdje blijft hangen vooraleer het toerental zakt als de versnellingsbak het stabiliseert. Een onaangenaam karaktertrekje van alle CVT-automaten dat we al vaker aanhaalden, maar evengoed went. Bovendien kan je dat effect ook vermijden door geleidelijk gas te geven en een (erg) rustige rijstijl aan te houden.

Rustig rijden zal je echter niet helpen om het verbruik te drukken, want als voornaamste minpunt van de Eclipse Cross noteerden we zijn verbruik. Gemiddeld dronk onze testwagen zo’n 9,5 l/100 km eurosuper, wat toch te veel is om zuinig genoemd te kunnen worden. Dat heeft natuurlijk te maken met de CVT-automaat en de vierwielaandrijving van onze Instyle-topversie, en kan mogelijk wat lager uitvallen bij de manuele versie met voorwielaandrijving. Veelrijders kunnen natuurlijk ook wachten op de diesel die later dit jaar op de markt komt.

M04Het Eclipse Cross-gamma telt drie varianten. De reeds vrij goed uitgeruste basisversie Invite (vanaf € 26.940,-), de wat luxueuzere Intense (€ 28.640,-) en het erg volledig uitgeruste topmodel Instyle (€ 33.940,- voor de voorwielaangedreven versie met manuele zesbak). Wie voor vierwielaandrijving en de automaat opteert is respectievelijk € 2.500,- en € 1.500,- extra kwijt. De veiligheidsuitrusting is compleet en met vijf Euro-NCAP-sterren is hij ook objectief gezien veilig gebleken. De multimediamogelijkheden zijn voor wie over een Apple-telefoon beschikt zeer interessant, met het standaard Mitsubishi Connect-systeem met smartphone-integratie en een touchpad dat gebruikt maakt van de ingebouwde GPS van de iPhone, maar door de voorlopige onbeschikbaarheid van Google Android Auto nog niet voor iedereen bruikbaar is. Wie geen iPhone kan of wil gebruiken kan kiezen voor Mitsubishi’s optionele MMCS navigatie- en multimediasysteem, dat wel heel wat functies verenigt maar zelf geen Apple Carplay of Google Android-ondersteuning biedt en minder modern aanvoelt dan het standaard Mitsibishi Connect-systeem.

De Eclipse Cross is zo’n auto waar je wat aan moet wennen. Aan zijn look, om te beginnen, die origineel te noemen is en zowel lovers als haters heeft, maar ook aan zijn CVT-automaat die om een aanpassing van je rijstijl vraagt. Eenmaal je hem hebt leren kennen bevalt hij door zijn volledige uitrusting, het goede ophangingscomfort en de ruimte en de stilte aan boord. Dat hij niet erg zuinig is kan worden verholpen door de diesel die nog volgt.

78
Aandrijving15/20
Comfort 15/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 16/20
Prijs 16/20
 

Uitrusting
Plaatsaanbod voor & achteraan

Verbruik
Karakter CVT-automaat

 

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy