dinsdag, 17 april 2018

TEST: Suzuki Swift Sport: Complexloos kleintje

TEST: Suzuki Swift Sport: Complexloos kleintje © Suzuki
Precies een jaar na onze test van de gewone Swift kregen we ter gelegenheid van de perslancering van de Swift Sport in Spanje de kans om ook de derde generatie van de pittigste aller Swifts, aan de tand te voelen. De reputatie van zijn voorgangers kennende konden we ons dus verwachten aan een flinke portie rijplezier…


065swiftOp het voorbije autosalon in Brussel besteedde de Belgische Suzuki-invoerder de nodige aandacht aan zijn sportieve model, door een exemplaar van de eerste en de tweede generatie van de kleine deugniet naast de nieuwe te posteren. Die eerste heette GTI en dateert al uit 1988, de eerste echte ‘Sport’ werd in 2007 gelanceerd. Door ze naast elkaar te tonen zag al wie het wilde meteen dat de nieuwe generatie van de Swift Sport er sportiever dan ooit uitziet en heel wat karakter heeft, door onder meer een hoekiger front met een bredere grille in honingraatmotief, zwarte aerodynamische onderspoilers vooraan, opzij en achteraan, een markante dakspoiler, specifeke bumpers (die hem vijf centimeter langere maken dan de andere Swifts) en natuurlijk grotere en sportieve zeventienduimvelgen en een dubbele uitlaat naast de nieuwe diffuser achteraan.

113swiftBinnenin trekt hij de sportieve lijn duidelijk door, met een veelvoud aan rode accenten om zijn roeping te onderstrepen, maar ook met contrasterende kleuren voor de instrumenten en nieuwe meters voor de turbodruk en olietemperatuur. Het met rode stiksels bewerkte lederen stuur is onderaan afgeplat en de versnellingspookknop en pedalen zijn in metaallook afgewerkt. De finishing touch komt van de knap getekende maar ook goed zittende semi-kuipstoelen voorin die er geen twijfel over laten bestaan dat de roeping van de Swift Sport bij een geïnspireerde rijstijl ligt. 

De wielbasis van de nieuwe Swift Sport is 2 centimeter langer dan die van zijn voorganger, en zowel voor als achteraan staat hij op een 4 centimeter breder spoor. Hij heeft daarmee nog wat meer presence en tegelijk een grotere rechtuitstabiliteit.

Als het alleen over uiterlijk vertoon zou gaan zou er natuurlijk weinig te beleven zijn, maar de Japanse ingenieurs zijn –terecht- trots op het technische pakket dat onder die frisse koets schuilgaat. Voorin zit de uit de Vitara S en S-Cross gekende 1,4 liter grote viercilinder Boosterjet-benzinemotor, voor het eerst met turbo, die 140 pk en 230 Nm levert. Dat zijn geen uitzonderlijke waarden in hot hatch-territory, maar we mogen niet vergeten dat de Swift Sport met een totaal gewicht van amper 970 kg niet eens een ton weegt en daarmee nog 80 kilogram minder zwaar is dan zijn voorganger die toch ook al bekend stond om zijn bruisende karakter. Suzuki’s zijn licht en hebben dus geen pk-pakhuis nodig om rijplezier te bieden. Dat is zowat de filosofie van het merk.

028swiftSuzuki benadrukt in de communicatie over de Swift Sport vooral het hoge koppel van 230 Nm, wat op zijn beurt 70 Nm meer is dan voorheen, en in combinatie met het lage autogewicht leidt tot een verhouding van ongeveer 4,2 kg/Nm, wat hem vooral koppelrijk maakt. Dat voelden we duidelijk tijdens onze testrit, waar het lineaire koppel rijden in de Sport echt aangenaam maakt. De turbomotor klimt gezwind in de toeren, en de zesversnellingsbak uit de vorige Swift Sport die werd aangepast om nog vlotter te schakelen en wat meer feedback te geven is een aangename gezel voor de bestuurder die het onderste uit de kan wil halen. Hij spurt in 8,1 seconden naar de honderd km/h en houdt het pas bij 210 km/h voor bekeken. Het verbruik hangt daarbij rechtstreeks samen met jouw rechtervoet, maar swingt nooit de pan uit. Wij noteerden tijdens onze testrit een gemiddelde van 7,1 l/100 km.

De motor en versnellingsbak bieden dus het nodige rijplezier, maar ook de ophanging en de wegligging doen dat. De ophanging (met Monroe-schokdempers) werd wat strakker dan voorheen, maar blijft onder alle omstandigheden comfortabel en de wegligging is amusant en nooit verraderlijk. De voorwielen hebben op het droge geen moeite met het koppel en de pk’s, maar 140 stuks is natuurlijk geen enorm aantal. 

De Swift Sport is een garantie voor rijplezier en een leuk hebbeding. Standaard heeft hij recht op een automatische airco, stoelverwarming vooraan, ledkoplampen en een infotainmentsysteem met Apple CarPlay, maar ook op alle nodige veiligheidsvoorzieningen, met onder meer een automatische noodrem, een snelheidsregelaar met afstandscontrole en een systeem dat waarschuwt bij het verlaten van de rijstrook inclusief actief bijsturen. Hij wordt aan een prijs van € 23.974,- aangeboden. Goedkoop is dat niet, maar dat zijn zijn concurrenten ook niet. Die hebben vaak heel wat meer vermogen, maar moeten ook ettelijke extra kilo’s meezeulen. 

Wil je omvergeblazen worden door vermogen en acceleraties kan je elders misschien een betere match vinden. Voor een fijne portie rijplezier in een leuk autootje dat tegelijk het nodige rijcomfort biedt ben je bij de Swift Sport echter wel aan het goede adres. Altijd sympathiek, die kleine sportieve Suzuki’s…

78
Aandrijving16/20
Comfort 15/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 16/20
Prijs 14/20
 

Rijplezier
Lichtgewicht
Frisse verschijning

Prijs
Gebruiksvriendelijkheid infotainmentsysteem

 

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy