donderdag, 02 februari 2017

Mercedes-Benz Cars maakt fabrieken gereed voor elektro-offensief

Mercedes-Benz Cars zet de volgende stap in de implementatie van zijn elektro-offensief: de fabriek van Mercedes-Benz in het Duitse Sindelfingen gaat elektrische auto’s produceren voor het productmerk EQ.

Zodoende wordt de fabriek een Competence Center voor elektroauto’s uit het hogere segment. De productie van de toekomstige EQ-modellen wordt geïntegreerd in de serieproductie in de bestaande Mercedes-Benz fabrieken op vier continenten.

De nieuwe generatie elektroauto’s zal worden gebaseerd op een technisch platform dat speciaal wordt ontwikkeld voor elektrische modellen. Dit platform kan qua grootte worden aangepast en is zodoende toepasbaar voor verschillende modellen. In welke fabrieken de EQ-modellen geproduceerd gaan worden, is afhankelijk van de vraag naar deze modellen. “Doordat Mercedes-Benz Cars de elektromodellen gaat bouwen binnen het bestaande wereldwijde productienetwerk, kunnen we gebruikmaken van de kansen die elektromobiliteit biedt en tegelijkertijd de vereiste investeringen beperkt houden”, aldus Markus Schäfer, lid van de Divisieraad van Mercedes-Benz Cars en verantwoordelijk voor Productie & Supply Chain Management. “We hebben wereldwijd in een vroeg stadium geïnvesteerd in flexibiliteit en machines met baanbrekende Industry 4.0-mogelijkheden. Met onze fabrieken in Bremen, Rastatt en Sindelfingen alsmede de smart fabriek in het Franse Hambach beschikken we nu over vier Competence Centers voor de productie van elektroauto’s.” De drie Duitse fabrieken in Bremen, Rastatt en Sindelfingen zullen binnen het wereldwijde productienetwerk een sleutelrol gaan spelen met betrekking tot elektromobiliteit. Ze zijn op wereldwijd niveau competitief wat betreft het productieportfolio en de innovatiemogelijkheden, wat de werknemers in de betreffende fabrieken goede toekomstperspectieven biedt.

"We zijn erg blij met de genomen beslissingen. Het was voor de OR van het grootste belang dat de Duitse fabrieken een rol spelen in de elektrostrategie van het bedrijf. We beschouwen deze beslissingen met betrekking tot investeringen en modellen als belangrijke mijlpalen op dat vlak”, aldus Michael Brecht, OR-voorzitter van Daimler AG. "Niet alleen de elektromobiliteit, maar ook de toenemende digitalisering zal de taken en het werk – en zelfs hele carrièreprofielen – van onze werknemers gaan veranderen. Er is een goed kader nodig om ervoor te zorgen dat het hele team over de betrokkenheid en motivatie beschikt die nodig is voor verdere kwalificatie voor de toekomst. Het moet duidelijk zijn dat de banen, ondanks alle uitdagingen, geen gevaar lopen. Dit vereist garanties met betrekking tot investeringen en de productieplannen van de werkgever.”

Kwalificatie in de Competence Centers 

Mercedes-Benz Cars, met de merken Mercedes-Benz en smart, heeft reeds ervaring met de integratie van de productie van elektroauto’s in de serieproductie. Sinds april 2014 wordt de B-Klasse Electric Drive in de Mercedes-Benz fabriek in Rastatt geproduceerd op dezelfde productielijn als de uitvoeringen met verbrandingsmotor. Al in 2007 was smart pionier op het gebied van elektromobiliteit, in dat jaar werd een elektrische auto op de markt gebracht. Dit jaar begint de productie van de vierde generatie smart fortwo electric drive coupé en cabrio, op dezelfde productielijn als de smart modellen met conventionele aandrijving.

De productie van de nieuwe elektromodellen van het merk EQ wordt eveneens geïntegreerd in de normale serieproductie in de bestaande fabrieken. Innovatieve en toekomstgerichte productietechnologie stelt nieuwe eisen aan de werknemers, die intensief worden getraind. Hiervoor worden speciale kwalificatieprogramma’s opgezet, bijvoorbeeld op het gebied van hoogvoltagetechnologie onder productieomstandigheden. Junior managers worden eveneens voorbereid om te werken met de technologieën van de toekomst.

Elektro-offensief van Mercedes-Benz Cars 

Mercedes-Benz Cars heeft alle activiteiten met betrekking tot elektromobiliteit ondergebracht bij het nieuwe productmerk EQ, waarbij de Concept EQ een duidelijke voorbode vormt van een compleet nieuwe generatie auto’s. Mercedes-Benz Cars wil voor 2025 meer dan tien elektromodellen gaan lanceren in alle segmenten, van smart tot grote SUV’s. De onderneming gaat ervan uit dat het aandeel van elektroauto’s in de totale afzet van Mercedes-Benz tot 2025 tussen de 15 en 25 procent zal liggen. Dit is afhankelijk van de ontwikkeling van de infrastructuur en de klantwensen. Het productmerk EQ speelt een centrale rol in de bedrijfsstrategie met betrekking tot de mobiliteit van de toekomst, die wordt omschreven onder de noemer CASE. De vier letters staan voor de strategische pijlers connectiviteit (Connected), autonoom rijden (Autonomous), flexibel gebruik (Shared & Services) en elektrische aandrijflijnen (Electric).

TecFactory en Electric Integration Center (EIC) 

Om een leidende rol te spelen met betrekking tot toekomstige producten en producttechnologieën, heeft Mercedes-Benz de TecFactory opgezet die de afdelingen design, ontwikkeling, inkoop, verkoop en productie met elkaar verbindt. De verschillende afdelingen werken nu al samen in een zeer vroeg stadium van de productontwikkeling. Digitalisering speelt hierbij een grote rol: het maakt een bijzonder flexibele productie en een toenemende individualisering van auto’s volgens de wensen van de klanten mogelijk. In het kader van Industry 4.0 en de ‘smart factory’ zijn alle Mercedes-Benz fabrieken met elkaar verbonden, waardoor er een centrale toegang is tot data en procescontrole.

Een ander gezamenlijk initiatief van de afdelingen productie en ontwikkeling is het nieuwe Electric/Electronic Integration Center (EIC). Hier wordt veiliggesteld dat de elektrische/elektronische architectuur van de modellen van Mercedes-Benz klaar is voor toekomstige uitdagingen die zaken als elektrische aandrijflijnen, connectiviteit, autonoom rijden en flexibele gebruiksconcepten met zich mee gaan brengen. Hiervoor worden teams die uit mensen van verschillende afdelingen bestaan, verhuisd naar het EIC, dat op het fabrieksterrein in Sindelfingen is gevestigd.

Ingrijpende veranderingen in de fabrieken

Door de digitale veranderingen en de komst van nieuwe technologieën zal de werkcultuur in de fabrieken ook gaan veranderen. De grote hoeveelheid autoversies als gevolg van de verschillende aandrijflijntechnologieën vereist de toepassing van een bijzonder flexibel productiesysteem, waarbij een hoofdrol is weggelegd voor mensen met hun tactische en cognitieve vaardigheden. Door middel van een slimme mens/robot-samenwerking zal de automatiseringsgraad worden teruggebracht en zullen de werkplekken in de fabrieken in ergonomisch opzicht worden geoptimaliseerd.

Over CASE

CASE – deze letters staan voor de toekomst van Mercedes-Benz Cars. Ze staan eveneens voor de strategische pijlers connectiviteit (Connected), autonoom rijden (Autonomous), flexibel gebruik (Shared & Services) en elektrische aandrijflijnen (Electric), die op intelligente wijze met elkaar zullen worden verbonden. Vandaag de dag speelt Mercedes-Benz Cars al een voortrekkersrol op al deze vier gebieden. Alle initiatieven op het gebied van connectiviteit zijn gericht op het digitale merk Mercedes me, dat klanten toegang geeft tot een omvangrijke en gepersonaliseerde reeks services via een app, een website en rechtstreeks via de auto.

Ook op het gebied van autonoom rijden loopt Mercedes‑Benz al jaren voorop. Zo maken de engineers bijvoorbeeld gebruik van zogeheten ‘sensor fusion’. De gegevens van verschillende sensoren, zoals camera’s, ultrasoonsensoren en radar, worden op intelligente wijze gecombineerd en geanalyseerd.

Met car2go is de uitvinder van de auto ook een pionier als het gaat om carsharing. Met circa 2 miljoen gebruikers is de onderneming momenteel de grootste aanbieder van free-floating carsharing ter wereld.

Wat de elektrificatie van aandrijflijnen betreft, streeft Mercedes‑Benz naar een integrale aanpak. Onder de merknaam EQ wordt een ecosysteem ontwikkeld dat niet alleen de auto zelf omvat, maar ook een omvangrijk product- en dienstenaanbod met betrekking tot elektromobiliteit. Dit loopt uiteen van slimme diensten voor energieopslagunits voor particulieren en zakelijke gebruik en laadtechnologie waarmee bijvoorbeeld inductief kan worden geladen, tot duurzame recycling.

Om ervoor te zorgen dat alle vier de pijlers optimaal tot hun recht komen, worden alle activiteiten ondergebracht in een onafhankelijke unit.

Over Mercedes-Benz Cars Operations 

Mercedes-Benz Cars Operations is verantwoordelijk voor de productie van personenauto’s op 29 locaties over de gehele wereld als onderdeel van een flexibel en efficiënt productienetwerk waarin circa 78.000 mensen werkzaam zijn. Dit netwerk omvat tevens de centrale functies voor productieplanning en -technologie, logistiek en kwaliteit. In het afgelopen jaar produceerde Mercedes-Benz Cars meer dan 2 miljoen personenauto’s van de merken Mercedes-Benz en smart, waarmee voor het zesde jaar op rij een record werd gevestigd.

Het netwerk is gebaseerd op de technische bases voor modellen met voorwielaandrijving (compacte modellen) en achterwielaandrijving (bijvoorbeeld de S-Klasse, E-Klasse en C-Klasse) alsmede SUV’s en sportwagens. Daarnaast is er een aandrijflijn-productgroep (motoren, transmissies, assen en componenten). Al deze productgroepen zijn gegroepeerd rond een hoofdfabriek die dienstdoet als Center of Competence voor de implementatie van nieuwe producten, technologieën en kwaliteitsmaatregelen. De dagelijkse focus ligt op de continue verbetering en verfijning van state-of-the-art productiemethodes die ervoor zorgen dat toekomstige hightech auto’s geproduceerd kunnen worden op een efficiënte, flexibele en milieuvriendelijke manier volgens de bekende hoge kwaliteitsstandaards van Mercedes-Benz. De basis daarvoor wordt gevormd door de werknemers en hun expertise.

Mercedes-Benz maakt daarbij niet alleen gebruik van zijn eigen fabrieken, maar in toenemende mate ook van samenwerkingsverbanden en contractfabrikanten als onderdeel van zijn groeistrategie.

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy