zaterdag, 14 april 2018

Herbert Diess nieuwe topman van Volkswagen

Herbert Diess nieuwe topman van Volkswagen © Volkswagen AG

De Raad van Toezicht van Volkswagen AG heeft zopas een grondige herschikking doorgevoerd van het topmanagement alsook van de structuur van de autogroep, nog altijd de nummer één in de autowereld. 


Matthias Müller (64) is niet langer CEO van Volkswagen AG. Op een buitengewone vergadering van de Raad van Toezicht is bekend gemaakt dat die wordt opgevolgd door Herbert Diess (59), de huidige CEO van het merk VW en ex-BMW. De autogroep Volkswagen omvat 12 merken waaronder Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Seat, Skoda en VW als de meest bekende. 

Een nummer te groot

Matthias Müller is de zoveelste kop die rolt in de nasleep van dieselgate. De feiten op een rijtje: op de vooravond van de opening van het Autosalon van Frankfurt 2015 legde de Amerikaanse milieudienst EPA een bom onder de nummer één in de autowereld. Volgens EPA had Volkswagen Group in de Verenigde Staten op grote schaal sjoemelsoftware geïnstalleerd om de ongunstige emissiescores van sommige van zijn dieselmotoren te maskeren. Het nieuws ging als een schokgolf door de (auto)wereld. Bedrog van die omvang en op dit niveau had niemand voor mogelijk gehouden.

In een eerste reactie ontkende de toenmalige Volkswagen-topman Martin Winterkorn (67) de beschuldigingen maar de harde bewijzen stapelden zich op. Op aandringen van de aandeelhouders nam Winterkorn enkele dagen later ontslag, zijn positie was onhoudbaar geworden omdat hij de ene leugen na de andere verkondigde. Als troost mocht hij ettelijke miljoenen euro handgeld mee naar huis nemen. 

De families Porsche en Piëch die meerderheidsaandeelhouder zijn van Volkswagen AG, schoven de toenmalige Porsche-baas Matthias Müller als nieuwe topman naar voor. Diens benoeming kwam voor de buitenwereld vrij onverwacht, vriend en vijand zag in zijn aanstelling een poging van de families Porsche en Piëch om hun financiële belangen veilig te stellen. Van meteen af was duidelijk dat hij niet meer dan een overgangsfiguur zou zijn. 

Matthias Müller mist de potentie en het charisma om een wereldconcern met 660.000 werknemers te leiden. Dat werd vooral de voorbije maanden en weken pijnlijk duidelijk. Hij ging op ramkoers met de media maar ook met kanselier Angela Merkel, zijn collega’s van BMW en Mercedes én Wolfgang Porsche, de pater familias die de financiële belangen van de twee families behartigt. Matthias Müller was vergeten dat ‘wiens brood men eet, diens woord men spreekt’. Het is niet zo dat hij bij het groot huisvuil wordt gezet. Bij zijn afscheid mag hij langs de kassa passeren waar ettelijke miljoenen euro op hem wachten – een gouden handdruk heet dat.

Daadkrachtige kostenkiller

Zijn opvolger is pas sinds 2015 bij de Volkswagen-autogroep als CEO van het merk VW. Voordien bekleedde Herbert Diess topposities bij BMW in München, maar toen hij naast de prijzen greep voor de benoeming van voorzitter van de Raad van Bestuur maakte hij de overstap naar Volkswagen Group – met de belofte op zak opvolger te worden van Martin Winterkorn. 

Dieselgate gooide echter roet in het eten, de timing liep in het honderd wat de families Porsche en Piëch ertoe verplichtte een tussenoplossing te zoeken in de persoon van Matthias Müller. 

Herbert Diess staat bekend als een koele kikker die efficiëntie en rendabiliteit hoog in het vaandel voert. Een daadkrachtige kostenkiller met andere woorden, die harde confrontaties met de vakbonden niet uit de weg gaat. Terzelfdertijd is hij vrij toegankelijk voor de  media en is hij in staat om zijn medewerkers te motiveren en te enthousiasmeren, met goede bedrijfsresultaten tot gevolg. De aandeelhouders hopen dat Diess erin slaagt het zwaar beschadigd imago van Volkswagen op te poetsen en de rendabiliteit van de autogroep fors te verhogen. Dat zal niet gaan zonder afdankingen en kostenbesparingen. En dat kan leiden tot harde confrontaties met de machtige vakbond IG Metall. Wait and see. 

Minder woorden, meer daden

Als eerste maatregel kondigt de nieuwe sterke man de opsplitsing aan van de autogroep in meerdere entiteiten, om de slagkracht van de verschillende merken te verhogen. Minder woorden, meer daden! Zo wordt de vrachtwagenafdeling (MANN en Scana) ondergebracht in een aparte divisie onder leiding van Andreas Renschler, ex-Mercedes – mét hoofdzetel in München. Er komen ook aparte entiteiten voor de volumemerken Seat, Skoda en Volkswagen en voor de luxe- en sportwagenmerken Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini en Porsche. De concrete invulling volgt allicht over enkele dagen of weken. Het is niet uit te sluiten dat de komende dagen ook nog de ene of andere kop rolt. 

De beleggers reageren alvast positief op de wissel van de macht in Wolfsburg, wat heeft geleid tot een forse stijging van de waarde van het Volkswagen-aandeel op de beurs. In het voordeel van Herbert Diess speelt dat hij een believer is van elektromobiliteit. Hij was bij BMW de drijvende kracht achter het i-project en zal nu alles op alles zetten om de ontwikkeling van nieuwe e-modellen binnen Volkswagen in een stroomversnelling te brengen. 

  

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy