donderdag, 24 oktober 2019

Autonieuws op de Tokyo Motor Show 2019

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Autonieuws op de Tokyo Motor Show 2019 © Autonieuws
Autonieuws is voor u in Tokyo, waar de verschillende Japanse constructeurs trots hun nieuwste modellen en concept cars voorstellen op de tweejaarlijkse Tokyo Motor Show. Een overzicht van de belangrijkste nieuwigheden, dat verder borduurt op het artikel dat we voorafgaand aan het salon reeds brachten.

AN Tokyo00027 20

Mazda (video)

Erg belangrijk nieuws bij Mazda: de allereerste elektrische auto van het merk, de MX-30, beleeft zijn wereldpremière deze week in Japan. 

De MX-30 is -hoe kan het ook anders vandaag- een SUV die vijf personen plaats biedt en met zijn totale lengte van 4,39 meter compact blijft, terwijl de wielbasis van 2,65 m voldoende plaats zou moeten garanderen in het interieur. De elektrische motor, door Mazda e-SKYACTIV genaamd, is van het synchrone type, maar het vermogen wordt nog niet bekendgemaakt. Laden met wisselstroom kan aan 6,6 kW, en de batterij heeft een totale capaciteit van 35,5 kWh, wat volgens Mazda een rijbereik van meer dan 200 kilometer (WLTP) mogelijk maakt. Een rijbereik-kampioen wordt hij daarmee niet, maar dat lijkt ook niet de bedoeling geweest te zijn, aangezien het merk de MX-30 positioneert als ideale tweede wagen voor een gezin.

Mazda vindt dat de MX-30 zo veel mogelijk als een gewone auto moet rijden, met echt rijplezier, en de ingenieurs vonden het ook belangrijk dat de MX-30 geluid maakt, omdat dat het best aansluit met de belevenis in een klassieke auto, waardoor ze een elektronisch geluidssysteem in de MX-30 hebben geïntegreerd dat de geluidsvariaties van een auto met verbrandingsmotor imiteert. 

Ook voor haar elektrische auto koos Mazda voor het Kodo-design, wat neerkomt op de “less is more”-filosofie, met als bijzonder kenmerk zogenaamde “freestyle”-deuren die hem een onderscheiden silhouet bezorgen en ook voor een makkelijkere toegang tot het interieur moeten zorgen. Binnenin wordt gebruik gemaakt van ecologische materialen en werd echt leder door een veganistisch alternatief vervangen. De deurbekleding is bijvoorbeeld gemaakt van gerecycleerde PET-flessen.

De keuze voor de “MX”-benaming werd gemaakt omdat de elektrische Mazda net als de MX-5 de conventies doorbreekt en uitpakt met originele oplossingen.

De eerste elektrische Mazda wordt in de tweede helft van 2020 bij de dealers verwacht, met een startprijs van € 34.590 voor een compleet uitgeruste First Edition.

AN Tokyo00027 19

Mitsubishi (video)

Bij Mitsubishi gaan de MI-TECH Concept en de Super Height K-Wagon Concept in première. Het gaat om een geëlektrificeerde buggy-achtige SUV en een typisch Japanse kleine Kei car, die tonen welke richting de auto’s kunnen uitgaan in de (nabije) toekomst. Ook de Engelberg Tourer wordt er opnieuw getoond.

De MI-TECH Concept is een compacte plug-in hybride SUV die voorzien is van een klein en licht plug-in hybridesysteem (PHEV) bestaande uit een 4WD-systeem met vier elektromotoren. Mitsubishi trekt namelijk resoluut de kaart van elektrificatie, en kiest daarvoor voornamelijk voor de plug-in hybride aandrijftechniek (PHEV), waar het met de Outlander al veel ervaring mee heeft. Bijzonder is dat Mitsubishi Motors kiest voor een gasturbine als generator in plaats van een conventionele benzinemotor. Met het conceptmodel worden mogelijkheden onderzocht voor grootschalige toepassing van zo’n turbine in een PHEV.

De gasturbinemotor is geschikt voor verschillende soorten brandstof, zoals benzine, diesel, kerosine of ethanol. Tegelijkertijd zijn de uitlaatemissies volgens Mitsubishi uitzonderlijk laag, waarmee het voertuig beantwoordt aan milieuvragen van de toekomst.

De MI-TECH Concept wordt op de vier wielen aangedreven door twee elektromotoren op de vooras en twee op de achteras. Verder maken elektrisch aangestuurde remmen een nog snellere respons en extra accurate bediening van remdruk mogelijk.

Als in het terrein twee wielen van de grond komen, is het systeem in staat om de juiste hoeveelheid aandrijfkracht naar de wielen te sturen die wel grip hebben, voor echte offroadcapaciteiten. De ingenieurs van MMC hebben daarbij ook voor een nieuwe opwindende rijervaring gezorgd, want leuks als 180 graden ‘drifts’ door de linker- en rechter- wielen in tegengestelde richting te laten draaien wordt hierdoor mogelijk.

De MI-TECH Concept wordt ook gekenmerkt door geavanceerde rijassistentiesystemen en actieve veiligheidssystemen. Zo beschikt de concept car over het slimme HMI-systeem (Human Machine Interface). Dit projecteert een variëteit aan informatie – afkomstig van slimme optische sensortechnologie – op de augmented reality (AR) voorruit. Dankzij de verscheidenheid aan informatie op gebied van voertuig-, verkeer- en wegcondities kunnen bestuurders sneller en nauwkeuriger reageren, ook bij slecht zicht. Het conceptmodel is daarnaast ook uitgerust met MI-PILOT – de volgende generatie rijassistentie van het merk – die de bestuurder niet alleen ondersteunt op snelwegen in stedelijk gebied, maar ook op onverharde wegen.

AN Tokyo00027 18

De Super Height K-Wagon Concept is dan weer een voorbode van de volgende generatie Kei car. De productieversie zal binnenkort op de Japanse markt gebracht worden, maar een introductie in Europa is (logischerwijs) niet voorzien. 

In het ruime en opvallend hoge interieur werd de ruimte op de achterbank verder verbeterd, vooral met het oog op het gezin. De Super Height K-Wagon Concept biedt in deze klasse zelfs de grootste achterportieropening en de meeste beenruimte achterin. De krachtbron wordt gekoppeld aan een CVT-transmissie en hij beschikt over Mitsubishi’s e-Assist-pakket met MI-PILOT – bestaande uit actieve veiligheidstechnologie zoals een rijstrookassistent, of nog een automatische remingreep om een aanrijding te (helpen) voorkomen, bijvoorbeeld bij verkeerd gebruik van het gaspedaal in krappe ruimtes.
AN Tokyo00027 3

De Engelberg Tourer is een studiemodel van een SUV met zeven zitplaatsen van de volgende generatie, die uitgerust is met een sterk verbeterde versie van Mitsubishi’s eigen Twin Motor 4WD plug-in hybride aandrijving en vierwielbesturing. Het batterijpakket is gemonteerd in de bodem in het midden van de auto. Het Twin Motor-systeem bevat een motor op de voor- en achteras.

De elektrische actieradius bedraagt meer dan 70 km (volgens WLTP6). In combinatie met een volle tank benzine bedraagt de totale actieradius meer dan 700 km (WLTP).

Ook de Engelberg Tourer wordt op de vier wielen aangedreven door een 4WD-systeem met Active Yaw Control om de aandrijfkrachten tussen de voorwielen te verdelen. Deze componenten werken samen met het geïntegreerde Super All Wheel Control (S-AWC) controlesysteem.

IQJHBBHBBJBHToyota (video)

De LQ is een conceptauto die geavanceerde technologie gebruikt om -zoals Toyota zegt- “een emotionele band tussen auto en bestuurder te scheppen”. Toyota’s nieuwe Artificial Intelligent-agent “Yui” en de technologie voor automatisch rijden van de LQ, beide ontwikkeld in samenwerking met het Toyota Research Institute (TRI), zijn in dit prototype met elkaar gecombineerd om een unieke mobiliteitservaring te bieden. Door de voorkeuren en behoeften van individuen te leren en hierop in te spelen, versterken ze de band tussen auto en bestuurder. 

20191017 01 01
Toyota toont in eigen land ook een nog naamloze, voor de Japanse markt bestemde, ultracompacte elektrische auto die eind 2020 verkrijgbaar wordt. 

De ultracompacte, tweezits-elektrische auto is speciaal ontworpen om tegemoet te komen aan de dagelijkse mobiliteitsbehoeften van mensen die regelmatig korte afstanden afleggen, zoals ouderen, chauffeurs die net hun rijbewijs hebben behaald of zakenmensen die lokale klanten bezoeken. Het autootje heeft een rijbereik van ongeveer 100 km met een volle batterij, haalt snelheden tot 60 km/u en heeft een extreem korte draaicirkel. 

Toyota combineert de geplande lancering van die ultracompacte elektrische auto in 2020 met een nieuw businessmodel dat voor een grotere verspreiding van batterijaangedreven auto’s moet zorgen. Dit houdt in dat elke stap in de levensduur van de batterij – van de productie tot en met de verkoop, de wederverkoop of het hergebruik en de recycling – wordt onderzocht om de waarde ervan te maximaliseren. Op korte termijn zal Toyota zich focussen op uitgebreide lease-initiatieven die bedoeld zijn om gebruikte batterijen in te zamelen voor onderzoek en, indien passend, hergebruik in tweedehandsvoertuigen, als vervangingsonderdelen of zelfs voor toepassingen buiten de automobielsector. 

Daarnaast pakt het merk ook uit met verschillende voor specifiek gebruik bestemde elektrische voertuigen. Het gaat dan om een Ultracompact BEV-conceptmodel voor zakelijke toepassingen, als het ware een mobiel kantoor, over een Wandelzone-BEV “type staand” waar rechtopstaand mee gereden wordt, een Wandelzone-BEV “type zittend”, voor mensen die veel bagage meehebben of moeilijk te been zijn, en een Wandelzone-BEV “type rolstoelaansluiting”, die vastgemaakt wordt aan een rolstoel om zo de rolstoel elektrisch aan te drijven.

Ten slotte pakt Toyota ook uit met de i-Road, een mobiliteitsoplossing voor korte afstanden die de grootte van een motorfiets combineert met een verbeterde stabiliteit om de laatste stedelijke kilometers van het woon-werkverkeer af te leggen of te gebruiken bij stadstoerisme.

AN Tokyo00027 21

Lexus (video)

Toyota’s zustermerk Lexus presenteert dan weer zijn visie op de toekomst van de elektrische auto met de wereldpremière van de LF-30 Electrified Concept, een krachtige elektrische auto met een 110 kWh-batterij en een rijbereik van 500 kilometer die in niet meer dan 3,8 seconden naar 100 km/h accelereert en maar liefst 400 kW en 700 Nm levert. 

De Lexus Electrified technologie maakt de geïntegreerde sturing van aandrijflijn, stuurinrichting, ophanging en remmen mogelijk, om het volledige potentieel van de aandrijflijn te benutten en tegelijk de bewegingen van het koetswerk tot een minimum te beperken, voor een zo groot mogelijk comfort.

Wat het koetswerkdesign betreft, kreeg de LF-30 Electrified Concept een futuristische vormgeving en een interieur vol verwijzingen naar autonoom rijden en andere nieuwe technologieën. Bovendien beschikt de LF-30 Electrified over talrijke geavanceerde technologieën die de weg naar 2030 bereiden - zoals een nieuw cockpitconcept, opgebouwd rond een op de mens gerichte ontwerpfilosofie en een steer-by-wire-systeem.

Leuk is ook dat de opaciteit van de zijruiten van de concept car vrij aanpasbaar is, zodat de inzittenden kunnen genieten van een weids uitzicht op het omringende landschap en een hoge mate van privacy 's nachts en in andere situaties. Uit de kleur van de voorzijde en de luminescentiepatronen kan vanaf de buitenzijde worden afgeleid of de auto in zijn normale modus rijdt, dan wel in de autonome modus. Verder beschikt de LF-30 Electrified over interfaces van de volgende generatie voor gebarenherkenning en een verbeterde weergave van voertuiginformatie via AR (augmented reality). Het glazen dak boven de achterstoelen heeft dan weer stembediening en een met gebarenherkenning aangestuurd display dat met behulp van AR diverse types van informatie kan weergeven, zoals een realistische sterrenhemel, de favoriete video's van de gebruikers en zelfs navigatiegegevens.

De elektromotoren in de vier wielen en de lage positie van de draadloos oplaadbare batterij dragen bij tot een betere beheersing van de inertie en opmerkelijke rijprestaties. Technologieën voor autonoom rijden en een ondersteuningsvoertuig met dronetechnologie zijn voorboden van het jaar 2030, en hoe Lexus de toekomst ziet.

Volgende maand onthult Lexus trouwens zijn allereerste BEV (batterij-aangedreven elektrische auto), die nadien gevolgd wordt door nog een reeks andere elektrische voertuigen. Zo zal ook een eerste plug-in hybride Lexus volgen en zal het merk tegen 2025 elektrische versies aanbieden van al zijn modellen, met als doel om op termijn meer elektrische auto’s te verkopen dan modellen met een verbrandingsmotor.

AN Tokyo00027 16

Nissan (video)

Bij Nissan werd de Ariya Concept onthuld. Het gaat om een zuiver elektrische crossover die Nissans nieuwe stijlrichting voor het tijdperk van de autonome wagen toont. De auto beschikt over twee elektromotoren, een rits rijhulpsystemen en een look die de nieuwe Nissan-designtaal verbeeldt.

De nieuwe concept car belichaamt Nissans visie op Intelligente Mobiliteit voor persoonlijk vervoer, waarbij elektrische aandrijfsystemen en intelligente uitrusting personaliseerbare rijervaringen zullen verzekeren, zonder ongevallen of schadelijke emissies.

De Ariya Concept bouwt voort op designelementen die voor het eerst te zien waren op de Nissan IMx Concept, die in 2017 werd voorgesteld op het salon van Tokyo. Hoewel het om een concept car gaat, is het niet ondenkbaar dat bepaalde stijldetails en koetswerk- en interieurelementen in de nabije toekomst in productie zullen worden genomen.

Om zijn profiel te benadrukken, is de auto geschoeid met aluminium 21”-velgen en speciaal ontwikkelde banden. Een lage, aerodynamische daklijn helpt de wagen om de lucht te doorklieven. Ook de achterkant van de Ariya Concept kreeg een heel andere stijl dan klassieke SUV’s, met een erg schuine C-stijl. Een eendelig lichtelement met verduisterde lenzen loopt over de hele breedte van het koetswerk. 

Het minimalistische dashboard is ontdaan van alle toetsen en schakelaars die men in conventionele auto’s vindt. Wanneer de Ariya Concept wordt gestart, komen naadloos geïntegreerde haptische bedieningselementen samen met het instrumentenbord tot leven in een gloed. Wanneer de auto niet in gebruik is, verdwijnen ze in het oppervlak. 

Nissan heeft de Ariya Concept ontworpen om de drie pijlers van Nissan Intelligent Mobility te belichamen: Intelligent Driving, Intelligent Power en Intelligent Integration. Zo beschikt de Ariya Concept over de jongste versie van Nissans rijhulpsysteem ProPILOT 2.0.

Hij beschikt over een zuiver elektrisch aandrijfsysteem en levert koppel aan de wielen dankzij de twee elektromotoren op de voor- en achteras. Deze lay-out garandeert een evenwichtige en voorspelbare vermogensontplooiing naar de vier wielen.

Tijdens het rijden identificeert de Intelligente Routeplanner automatisch laadpalen en plant hij laadstops onderweg, voor een uitstekend beheer van de energieopslag, zonder dat lange laadtijden de reisplannen verstoren. De Ariya Concept gebruikt een CHAdeMO-lader om het batterijniveau snel en doeltreffend te verhogen. 

AN Tokyo00027 13

Suzuki (video)

Bij Suzuki is het thema “Waku Waku switch for Everyone”, wat vrij vertaald neerkomt op “Opwinding voor jou, opwinding voor iedereen”.

Met een hele reeks concept cars, van de leuke Waku Spo over de Hanare, de Hustler Concept en de kleine bestelwagen Every Combi tot voertuigjes voor individuele mobiliteit zoals de Kupo en de Mitra toont het merk een hele reeks nieuwe voertuigen die tonen hoe Suzuki de toekomst van de (kleine) auto ziet.

De Waku Spo is een compacte plug-in hybride terwijl de Hanare een concept is van een autonoom rijdende “mobiele kamer”, en de Hustler Concept een schattig mini-crossovertje is… Verder toont Suzuki zijn productiemodellen, waarvan een groot deel bij ons onbekend is, maar staan ook de Vitara (in Japan Escudo genoemd) naast de Jimny (die ginds Jimny Siera heet) er in de kijker, naast de Swift Sport en de SX4 S-Cross.

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy