woensdag, 02 september 2020

Nieuwe Mercedes S-Klasse legt de lat weer (veel) hoger

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Nieuwe Mercedes S-Klasse legt de lat weer (veel) hoger © Daimler AG
Autonieuws is vandaag exclusief aanwezig in het Mercedes-hoofdkwartier in Sindelfingen om daar voor u de volledige nieuwe Mercedes S-Klasse, de koning onder de limousines, te ontdekken. U leest er hier alles over.



20C0359 147

Als Mercedes de S-Klasse vernieuwt is dat altijd een belangrijk moment. Niet alleen voor het merk zelf, maar ook voor de concurrenten, die dan telkens weer te weten komen wat de benchmark is waar ze zich voor hun auto’s moeten op richten. Inderdaad, sinds vele jaren is Mercedes’ S de absolute referentie bij de limousines, en het merk heeft er alles aan gedaan opdat dat ook voor de gloednieuwe generatie, die vanaf december dit jaar in onze showrooms zal staan, het geval zou zijn.

Technologische (r)evoluties

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: op motorisch vlak kunnen we voorlopig nog niet spreken van een revolutie, en zelfs niet van evolutie, aangezien de S-Klasse bij de lancering in eerste instantie enkel verkrijgbaar zal zijn met een selectie van gekende (moderne) zescilinder in lijn benzine- en dieselmotoren. Die zescilinders zullen in een later stadium het gezelschap krijgen van een benzine-V8 met geïntegreerde startgenerator (ISG) en een 48-volt boordsysteem. In 2021 volgt dan de voor bedrijven erg interessante plug-inhybride met een elektrische actieradius van zo’n honderd kilometer. De V12 wordt niet vermeld, maar zou wel nog aangeboden worden in de toekomstige Maybach-uitvoering van Mercedes’ vlaggenschip.

De initieel verkrijgbare zescilinders op benzine zijn de op de vier wielen aangedreven S 450 4MATIC en de S 500 4MATIC. Ze zijn allebei drie liter groot en leveren respectievelijk 367 en 435 pk, aangevuld door een elektrische boost van 22 pk. Het maximumkoppel van respectievelijk 500 en 520 Nm wordt door die elektroboost verder opgepept met 250 Nm. In 5,1 respectievelijk 4,9 seconden halen ze 100 km/h vanuit stilstand. De maximumsnelheid is zoals steeds begrensd op 250 km/h. 

Dieselrijders krijgen de keuze uit een alleen op de achterwielen of op alle vier wielen aangedreven S 350 d met de 2.925 cc grote zescilinder diesel die 286 pk en 600 Nm koppel levert (acceleratie naar 100 km/h in 6,4 seconden voor de versie met achterwielaandrijving en 6,2 seconden voor de 4MATIC) en de nog krachtigere S 400 d 4MATIC met 330 pk en 700 Nm (5,4 s).

20C0404 076

Design

Een S-Klasse straalt status uit. Ook de nieuwe pakt uit met klassieke proporties die hem er gestrekt en klassevol laten uitzien. De overhang vooraan is kort, de wielbasis lang en de overhang aan de achterzijde is wat Mercedes “gebalanceerd” noemt. Het geheel is onmiddellijk herkenbaar als S-Klasse maar ziet er ook erg modern uit. Aan de voorkant kenmerken de koplampen deze S-Klasse. Ze beschikken natuurlijk over de voor het model typische driepunts dagrijverlichting, maar zijn vlakker en iets kleiner geworden.

20C0404 135

Opzij zijn de tegen meerprijs leverbare verzonken deurgrepen nieuw. Ze schuiven elektrisch uit als de bestuurder nadert of als de portiergreep wordt aangeraakt.

20C0404 036

Hoewel het frontale oppervlak van de nieuwe S-Klasse licht is toegenomen tot 2,5 m2 is de luchtweerstand teruggedrongen tot een cw-waarde van amper 0,22, wat uitzonderlijk gestroomlijnd is voor een auto uit dit segment. Daardoor belooft hij -met de hulp van extra geluidsisolatie- nog stiller te zijn dan voorheen.
20C0359 103

Verder ontwikkeld MBUX en 3D-display

De echte evoluties en revoluties zijn vooral van elektronische aard. Zo krijgt de S-Klasse als eerste (noblesse oblige…) het doorontwikkelde MBUX-systeem (Mercedes-Benz User Interface) van de tweede generatie ingebouwd. 

De MBUX-spraakassistent werd nog gevoelig verbeterd en kan nu ook vanuit het achtercompartiment worden bediend, terwijl de interieurassistent met behulp van camera’s in het bovenste bedieningspaneel en leeralgoritmen de wensen en intenties van de inzittenden kan herkennen en er op kan inspelen. Het systeem doet dit door de hoofdrichting, handbewegingen en lichaamstaal te monitoren en stuurt de bijbehorende voertuigfuncties aan op basis van die input. We zijn heel benieuwd hoe goed deze hoogtechnologische voorziening in werkelijkheid zal functioneren.

20C0324 003

In totaal zijn tot vijf grote displays, deels voorzien van OLED-technologie, voorzien om alle voertuigfuncties beter te kunnen bedienen en te visualiseren. Een absolute première is het nieuwe 3D-display voor de bestuurder die zonder 3D-bril wel een driedimensioneel effect ervaart bij het kijken naar het scherm. Op een van de twee mogelijke head-up displays wordt ook Augmented Reality (AR)-content weergegeven, iets wat tot voor kort enkel op het scherm op het dashboard kon. 

Met de MBUX Smart Home-functie wordt de nieuwe S-Klasse zelfs een controlecentrum voor het huis van de eigenaar volgens Mercedes. WLAN en sensoren maken communicatie met een van domotica voorziene woning mogelijk. De temperatuur en de verlichting, eventuele rolgordijnen en elektrische apparaten kunnen op afstand worden bewaakt en aangestuurd. 

20C0417 010

Digital Light

De koplampen kunnen optioneel voorzien worden van het Digital Light-systeem, een première voor een seriegebouwde Mercedes, dat nieuwe ondersteunende functies mogelijk maakt zoals een waarschuwing voor herkende wegwerkzaamheden door een symbool met graafmachine op het wegdek te projecteren, het verlichten van voetgangers die aan de kant van de weg worden gedetecteerd, om de bestuurder op hen te attenderen, het wijzen op verkeerslichten, stopborden of borden met een inrijverbod door het op de weg projecteren van een waarschuwingssymbool op het wegdek te en hulp op smalle wegen (zoals bij wegwerkzaamheden) door het projecteren van richtlijnen op het wegdek. Indrukwekkend en we kunnen niet wachten om dit ook in de praktijk uit te proberen.

Elke koplamp beschikt bij het Digital Light-systeem over een lichtmodule met drie extreem krachtige leds die licht produceren dat door 1,3 miljoen microspiegels wordt gebroken en gericht. De resolutie bedraagt dus meer dan 2,6 miljoen pixels per auto. Dit maakt een zeer nauwkeurige lichtverdeling mogelijk.

20C0417 028

Weelderige luxe binnenin

We hadden het al over de buitenkant, maar de binnenkant is zeker zo belangrijk, en ook daar liet Mercedes niets aan het toeval over. Het merk wil van het interieur van de S-Klasse echt een ‘derde locatie’ maken, een toevluchtsoord tussen huis en werkplek. Dat is een hele opdracht, maar het Stuttgartse merk slaagde erin om bijna alle comfortgerelateerde afmetingen van zowel de korte als de lange versie van de S-Klasse te laten groeien. Het ruimtegevoel is royaal, en niet alleen op papier, zoals we ook konden vaststellen bij de presentatie van het nieuwe model. 

20C0417 033

De lengte van de korte versie groeide van 5,12 naar 5.18 meter en die van de lange versie van 5,25 naar 5,29 meter. Hij werd ook 2,2 cm breder (1.954 vs 1.899 mm) en één centimeter hoger (1,50 m vs 1,49 m). Het belangrijkst voor de inzittenden is natuurlijk de wielbasis, die op de korte versie 7,1 centimeter langer werd (3,10 m) en op de lange versie 5,1 cm groeide (tot 3,21 m). Daardoor groeide ook de beenruimte achterin met 4,1 cm in de korte versie en 2,4 cm in de verlengde S-Klasse. De koffer groeit met 20 liter tot 530 liter in totaal.

Aan boord valt meteen het revolutionaire interieurdesign op, met de brede middentunnel en de grote schermen. Het aantal bedieningselementen is sterk verminderd ten opzichte van de vorige S-Klasse, voor een minimalistische uitstraling. Of we die knoppen gaan missen zullen we u kunnen vertellen bij een eerste testrit.

20C0417 020

De voorstoelen en de in vijf varianten verkrijgbare achterbank hebben natuurlijk een reputatie hoog te houden. Er zijn in de nieuwe S niet minder dan tien verschillende massageprogramma’s beschikbaar inclusief een hot stone-massage waarbij de stoelverwarming gecombineerd wordt met de opblaasbare luchtkamers in de actieve multicontourstoelen. Hemels comfort gegarandeerd. Achterin is zelfs een verwarmbaar extra kussen voor de hoofdsteun voorzien op de elektrische individuele fauteuils. Ook het verstelbereik en de hoek van de bijrijdersstoel in de chauffeursconfiguratie en de verstelbare stoel daarachter zijn verbeterd. CEO’s en ministers die met een chauffeur op weg zijn zullen dat zeker waarderen.

Energizing Comfort-programma’s in combinatie met Burmester 4D Surround Sound

De innovaties gaan zelfs zo ver dat Mercedes in het kader van de Energizing Comfort-benadering een massage met behulp van vibrerende motoren in de stoelzitting en resonantieoverbrenging door het Burmester high-end 4D surround sound systeem introduceert. Dit systeem maakt basklanken voelbaar. De directe nabootsing van de geluidsresonantie in de stoelen voegt een nieuw aspect toe aan de driedimensionale luisterervaring – een 4D-geluid met behulp van de akoestische massage. De waargenomen intensiteit van het geluid kan voor elke stoel individueel worden aangepast. De muziekbeleving wordt nog intenser dankzij deze voelbare component. Hiervoor zijn in de rugleuning van elke zitting twee exciters geïntegreerd. Klinkt ingewikkeld, maar het is een bijzondere ervaring.

20C0404 002

Op weg naar autonoom rijden en absolute veiligheid

Naar verwachting zal de S-Klasse vanaf de tweede helft van volgend jaar met de nieuwe Drive Pilot in situaties met een hoge verkeersdichtheid of in files op geschikte snelwegtrajecten in Duitsland in staat zijn om onder de juiste omstandigheden autonoom te rijden. Over dat (beperkt) autonoom rijden bestaat nog veel onzekerheid, maar dat ligt niet aan Mercedes, want zij zijn klaar, maar wel aan de wetgever en belangrijke verzekeringskwesties. Hoe dan ook komt de S-Klasse weer een stap dichter bij ongevalvrij rijden. De bestuurder wordt namelijk ondersteund door tal van nieuwe of verder uitgebreide rijassistentiesystemen. Een ervan is het E-Active Body Control. Die speciale ophanging op 48 V-basis biedt een unieke combinatie van comfort en wendbaarheid, plus extra bescherming bij een aanrijding van opzij. De Airmatic luchtvering met traploos instelbare demping ADS+ behoort tot de standaarduitrusting. Mercedes heeft nu een nieuwe functie van Pre-Safe Impulse Side toegevoegd aan de maatregelen die worden uitgevoerd in de fase voordat de aanrijding plaatsvindt. Wanneer een aanrijding van opzij dreigt, kan de carrosserie binnen enkele tienden van een seconde met maximaal 80 millimeter omhoog worden getild door de E-Active Body Control-ophanging. Dit vermindert de belasting van de portierconstructies, omdat de dorpel meer energie kan absorberen dankzij de hogere positie. Hierdoor kan de vervorming van het passagierscompartiment en de belasting op de inzittenden worden verminderd. Met behulp van radarsensoren wordt een mogelijke aanrijding van opzij herkend.

Achterasbesturing

Een van de vele innovaties in deze klasse is de achterasbesturing. Deze optie laat de achterwielen met een stuurhoek tot 10° in de tegenovergestelde richting van de voorwielen draaien bij manoeuvres, waardoor zelfs in het geval van de S-Klasse met lange wielbasis en vierwielaandrijving de draaicirkel met 1,9 meter wordt gereduceerd tot niet meer dan 10,9 meter, wat maakt dat hij even kort draait als een A-Klasse. Opmerkelijk en bijzonder praktisch als je onderweg bent met een auto van meer dan vijf meter lang.

20C0404 016

Het is onmogelijk om in dit kort bestek alle functies, innovaties en voorzieningen van de nieuwe S-Klasse op te sommen, maar geloof ons, het gaat om een indrukwekkende lijst. De orderboeken worden deze maand nog geopend en de nieuwe S zal bij ons in de showrooms staan in december. De prijzen zullen binnenkort bekendgemaakt worden.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy