dinsdag, 09 februari 2021

Hybride voor zeven: Ford lepelt batterij in S-Max en Galaxy

Geschreven door  Dieter Quartier
Hybride voor zeven: Ford lepelt batterij in S-Max en Galaxy © Ford
Kroostrijke gezinnen op zoek naar een grote monovolume met een beperkte benzinedorst kunnen voortaan bij Ford terecht. Zowel de sportievere S-Max als de riante Galaxy krijgen de stekkervrije 2.5 HEV-groep van de Kuga ingeplant en stoten aldus gemotoriseerd 10% minder CO2 uit dan de overeenkomstige EcoBlue-dieselversie, aldus Ford.



Het hart van de aandrijving wordt gevormd door een 2,5 liter grote viercilinder op benzine die volgens de efficiëntiegerichte Atkinson-cyclus werkt. Hij wordt bijgestaan door een lithium-ionbatterij van 1,1 kWh, een elektromotor en de nieuwste generatie van Fords transmissie met vermogenssplitter. Het elektrische vermogen wordt op intelligente wijze benut om naargelang van het scenario het verbruik van de benzinemotor te beperken of korte periodes zuiver elektrisch te rijden.

Voor alle duidelijkheid: de batterij kun je niet extern opladen en het gaat dus niet om een plug-inhybride, maar een ‘full hybrid’, zoals bij Toyota. De verbruiks- en CO2-winst zijn dan ook minder uitgesproken, maar niet onaanzienlijk in vergelijking met de conventionele benzinemodellen. Die zijn met de stille trom verdwenen uit het gamma. CO2-doelstellingen en emissienormen, weet u wel. 

Daarom vergelijkt Ford de cijfers van zijn full hybrids met die van de enige andere motorversie die overblijft: de EcoBlue-diesel. Daar zitten de nieuwe hybrideversies met hun WLTP-uitstoot van 146 g/km tot 149 g/km (6,4 – 6,5 l/100km) volgens Ford zo’n 10% onder. Ter vergelijking: de gedoodverfde concurrent heet Toyota Grand Prius+ en die zit op 131 g/km en 5,8 l/100 km.  

Koffer behouden

Terwijl de S-Max mikt op de sportievere bestuurder die belang hecht aan rijplezier en design, richt de Galaxy zich tot de goede huisvaders en -moeders die vooral veel binnenruimte nodig hebben en op comfort gesteld zijn. Beide modellen zijn verkrijgbaar met zeven zitplaatsen.

Aan de koffer werd overigens niet geraakt doordat de lithium-ionbatterij met zestig cellen perfect werd geïntegreerd in een waterdichte structuur onder de vloer van de bagageruimte. Het 1,1 kWh grote batterijpack maakt gebruik van een vloeistofkoeling, die het mogelijk maakt de batterijcellen dicht bij elkaar te plaatsen met het oog op een efficiëntere ruimtebenutting. De speciaal ontworpen dubbele uitlaat wordt rond de batterij geleid om de lage positie te verzekeren voor een maximaal gebruiksgemak.

Ingenieuze overbrenging

Het 190 pk sterke aandrijfgeheel stuwt de S-Max in 9,8 seconden van 0 -100 km/h. De Galaxy doet er 0,2 seconden langer over. De elektromotor-generator zorgt voor een naadloze overschakeling tussen de zuiver elektrische modus, de hybridemodus en de benzinemodus. Regeneratietechnologie recupereert tot 90% van de energie die normaal verloren gaat tijdens het remmen en gebruikt deze om de batterij bij te laden. Die energie wordt vervolgens naar een elektromotor gestuurd, die de voorwielen zelfstandig kan aandrijven om in stilte te vertrekken vanuit stilstand. De elektromotor kan de auto ook gedurende korte periodes alleen aandrijven.

In plaats van een versnellingsbak werkt de hybride aandrijfgroep van Ford met een vermogenssplitter. Die kun je beschouwen als een soort CVT, maar wel eentje die over virtuele versnellingen beschikt om een wat sportievere rijervaring te creëren. Het systeem regelt automatisch het motortoerental bij wanneer de snelheid van het voertuig verandert.

De S-Max Hybrid en Galaxy Hybrid worden net als hun lithium-ionbatterijpacks geassembleerd in Fords productievestiging in Valencia (Spanje). Je kunt ze bestellen vanaf € 39.390 respectievelijk € 44.840 inclusief btw. Toeval of niet, dat is exact even veel als wat Ford voor de 150 pk sterke 2.0-dieselversies met achttrapsautomaat vraagt.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy