dinsdag, 09 februari 2021

Audi e-tron GT: elektrische gran turismo met Taycan-genen

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Audi e-tron GT: elektrische gran turismo met Taycan-genen © Audi AG
Na een erg lange teasingperiode is het eindelijk zover. Vanavond stelde Audi de knappe e-tron GT voor als eerste elektrische vierdeurscoupé van het merk dat naast de e-tron SUV en e-tron Sportback SUV het derde model wordt in het gamma elektrische Audi’s.


De lage, gestrekte lijn, het vierdeurscoupé-concept en de proporties van de e-tron GT maken duidelijk dat dit topmodel uit het Audi-gamma in het segment van de Porsche Taycan speelt. Hij staat op hetzelfde platform en neemt er talloze technische oplossingen van over, waaronder trouwens ook de 800 volt-architectuur die tot 270 kW snelladen aan DC-laders mogelijk maakt. Ook de lage rijhouding doet denken aan die van de sportieve elektrische Porsche. 
A210286 mediumVierdeurscoupé

De e-tron GT pakt uit met een opmerkelijk gestroomlijnd design, aerodynamische velgen van 19 tot 20 duim, een vlakke bodem die uitloopt op een diffuser achteraan en een automatisch verstelbare achterspoiler, voor een luchtweerstand van niet meer dan 0,24. 
A210285 mediumDe auto is 4,99 meter lang en 1,96 meter breed. Met zijn hoogte van 1,41 meter is hij 1,7 centimeter lager dan de A7 Sportback. Door de wielbasis van 2,90 meter zou hij ook achterin voldoende plaats bieden aan volwassenen. Het dak is standaard in hittewerend glas uitgevoerd. De koffer heeft een netto-inhoud van 366 liter en wordt aangevuld met een tweede -kleine- kofferruimte vooraan die 85 liter inhoud biedt.

Ook al is het typische singleframe-radiatorrooster van Audi hier niet noodzakelijk om de motor te koelen, bleef het toch van de partij als identificatie-element én als behuizing voor de verschillende sensoren voor de rijhulpsystemen.
A210289 mediumMeteen twee versies

De batterij van het type lithium-ion heeft een nettocapaciteit van 85 kWh (bruto 93 kWh) en zit tussen de assen onder de wagenvloer voor een zo laag mogelijk zwaartepunt. Audi spreekt over een gewichtsverdeling die “dicht bij de ideale 50:50-verhouding” ligt. De e-tron GT maakt gebruik van twee elektrische motoren die voor vierwielaandrijving zorgen. 

Als e-tron GT Quattro puurt hij 476 pk of 350 kW systeemvermogen uit zijn motoren van respectievelijk 238 pk (175 kW) vooraan en 435 pk (320 kW) achteraan en levert hij 630 Nm aan koppel. Het totaalvermogen ligt lager dan de som van beide individuele vermogens omdat de elektromotoren een bepaalde reserve behouden voor extreme rijsituaties. Gedurende 2,5 seconden is bovendien 530 pk (390 kW) beschikbaar in boost mode via de launch-control functionaliteit. De e-tron GT quattro sprint zo naar de honderd in 4,1 seconden en wordt elektronisch begrensd op 245 km/h.

Naast de e-tron GT quattro wordt bij de introductie meteen ook een RS-model op de markt gebracht. Dat heet RS e-tron GT en voegt nog 122 elektrische pk’s toe om uit te komen op een systeemvermogen van 598 pk of 440 kW (830 Nm), met een kortstondige overboost-output van 646 pk (475 kW). In deze versie is de elektromotor voorin even krachtig als in de andere versie, maar levert het achterste exemplaar 456 pk (335 kW). De RS sprint van 0 naar 100 km/km in 3,3 seconden en heeft een begrensde top van 250 km/h.

De achterste elektromotor stuurt zijn kracht naar de wielen via een tweetrapsautomaat -opnieuw zoals bij de Porsche Taycan- waarbij de kortere eerste versnelling garant staat voor de beste optrektijden en de tweede versnelling zorgt voor een grotere efficiëntie bij hogere snelheden.

Quattro, maar dan anders

Vierwielaandrijving is door het gebruik van een motor voor de vooras en een andere voor de achteras altijd standaard. Normaal werken beide motoren ook samen. Alleen in de “efficiency”-modus van het Audi Drive Select-systeem worden enkel de voorwielen aangedreven, al komt ook hier de motor op de achteras tussen wanneer het nodig zou zijn door een gladde ondergrond of een plotse noodzaak aan extra vermogen.

De elektrische quattro-aandrijving regelt de verdeling van het koppel tussen de voor- en achteras volledig variabel binnen een paar duizendsten van een seconde, en is daardoor natuurlijk veel sneller dan een traditionele, mechanische quattro-aandrijving.

Remmen doet de e-tron GT zo veel mogelijk op de elektromotoren. Tot 0,3 g staan ze alleen in voor de vertraging van de auto, en kunnen ze tot 265 kW recupereren. Wanneer meer remkracht nodig is komen ook de hydraulische remmen tussen. 

De aluminium multilinkophanging rondom moet dynamisme en comfort verenigen en combineert de voordelen van vierwielsturing (optie), elektrische vierwielaandrijving (standaard), gestuurde dempers (standaard), adaptieve luchtvering met drie kamers (standaard op de RS) en een mechanisch sperdifferentieel op de achteras (standaard op de RS).

Audi voorzag de e-tron GT als optie ook van een specifiek voor de auto ontwikkeld geluid, zoals ook Porsche dat deed voor de Taycan en BMW voor de iX3. Dat is standaard op de RS, net als de phone box en het B&O-soundsysteem. De koplampen gebruiken standaard ledtechniek, maar als optie zijn ook Matrix-ledexemplaren verkrijgbaar (standaard op de RS) en zelfs Matrix-leds met Audi Laser Light.

Laden maar

Net als bij de Porsche Taycan heeft ook de Audi e-tron GT een laadpoort links en eentje rechts voor de voorwielen. Rechts heeft die naast de aansluiting voor wisselstroom (AC) ook een gelijkstroomaansluiting (DC) voor het laden aan snellaadpalen. Standaard laadt de e-tron GT aan 11 kW wisselstroom, waarmee een lege batterij na een nacht terug vol kan zijn. Kort na de marktintroductie belooft Audi ook een optionele 22 kW-lader. Snelladen kan zoals gezegd aan een snelheid tot 270 kW. In die optimale omstandigheden kan de e-tron GT tot 100 kilometer rijbereik bijladen in iets meer dan vijf minuten en duurt het bijladen van 5 naar 80% net geen 23 minuten.

Audi kondigt een WLTP-elektriciteitsverbruik van 19,9 tot 21,6 kWh per 100 kilometer aan voor de e-tron GT quattro en 20,6 tot 22,5 kWh voor de RS. Daarmee kan het rijbereik oplopen tot 487 kilometer voor de GT en 472 kilometer voor de RS.

Audi’s e-tron GT wordt gebouwd in Neckarsulm in Duitsland, waar ook de R8-sportwagen van de band rolt, terwijl elektrische e-tron SUV’s in Vorst worden gebouwd.

A210281 mediumQuanta costa?

De e-tron GT is vanaf deze lente te koop. De e-tron GT quattro (tot 530 pk in overboostmodus) krijgt een basisprijs van € 102.900 (cfr € 110.533 voor de Porsche Taycan 4S met tot 530 pk) en de RS e-tron quattro met tot 646 pk moet minimaal € 143.200 kosten (€ 157.844 voor de Taycan Turbo met 680 pk).

Zeker voor de e-tron GT quattro lijkt het prijsverschil met de Porsche Taycan 4S beperkt, maar die Taycan beschikt voor die basisprijs nog niet over de grotere batterij van de Audi. Als we die toevoegen aan de basisprijs van de Taycan 4S komt de Porsche op € 117.648 uit zonder opties, en dan is het verschil al aanzienlijk.

Nog voor het eind van deze maand kan je op Autonieuws.be een video bekijken waarin we de nieuwe Audi e-tron GT in detail ontdekken.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy