woensdag, 03 maart 2021

Grotere batterij voor plug-inhybride Audi Q5, A6 en A7

Geschreven door  Dieter Quartier
Grotere batterij voor plug-inhybride Audi Q5, A6 en A7 © Audi AG
Het is een trend bij alle merken: de PHEV-modellen krijgen steeds grotere batterijen mee om zo het elektrische rijbereik te vergroten en de CO2-uitstoot verder te drukken. Vandaag is het de beurt aan de Q5, de A6 en de A7 om extra batterijcellen ingelepeld te krijgen.


De plug-inhybrides Audi Q5 TFSI e en Audi Q5 Sportback TFSI e en ook de A6 Berline, A6 Avant en A7 Sportback hebben nu een lithium-ionbatterij van 17,9 kWh achterin in plaats van de vroegere bruto capaciteit van 14,1 kWh. Dat moet het elektrische rijbereik richting 70 kilometer brengen volgens de WLTP.

De maximale oplaadcapaciteit bedraagt 7,4 kW. Hierdoor kunnen Audi’s PHEV-modellen in ongeveer tweeëneenhalf uur volledig worden opgeladen wanneer ze op een voldoende krachtige elektriciteitsaansluiting zijn aangesloten. 

De afmetingen van de lithium-ionbatterij zijn niet veranderd, ondanks de grotere energie-inhoud. Dat neemt niet weg dat de kofferinhoud in vergelijking met de versies op benzine of diesel enkele tientallen liters moet inboeten. De A6 Avant houdt het bij een bescheiden 405 liter, de Q5 bij 465 liter. 

Nieuwe versie, nieuwe modus

Er komt trouwens ook een nieuwe versie bij: de A6 Avant 50 TFSI e quattro. Hij levert een systeemvermogen van 220 kW (299 pk) en een maximumkoppel van 450 Nm. De aandrijving wordt verzorgd door een 2.0 TFSI en een elektromotor met een vermogen van 105 kW.

Verder voegde Audi ook een extra rijmodus toe aan zijn PHEV-modellen: naast de bekende modi EV, Auto en Hold is er nu ook de Charge-modus. Zo kan de batterij indien nodig tijdens het rijden door de verbrandingsmotor worden opgeladen, bijvoorbeeld voor het binnenrijden van lage-emissiezones.

De modellen Q5, A6 Berline en A7 Sportback zijn zoals vroeger verkrijgbaar in twee vermogensversies: als 55 TFSI e met een systeemvermogen van 367 pk en als 50 TFSI e met 299 pk. Beide versies combineren een 2.0 TFSI-motor met een elektrische motor die geïntegreerd is in de S tronic zevenversnellingsbak.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy