donderdag, 18 maart 2021

SsangYong Rexton: Back in Business

Geschreven door  Stijn Blanckaert
SsangYong Rexton: Back in Business © SsangYong
Na een afwezigheid van een jaar stelt SsangYong de vernieuwde Rexton voor. Die krijgt een geslaagde facelift, een aangepast dashboard en vooral een nieuwe dieselmotor. Zo wordt de ruime en verrassend goede grote SUV nog wat beter, al heeft hij ook nu te kampen met een gebrek aan merkimago en zijn fiscaal niet echt optimale CO2-uitstoot.



Rexton2020 Seite vorn2De in 2017 gelanceerde nieuwe Rexton is een onterecht onbekende auto die altijd al heel wat kwaliteiten combineerde met een bijzonder scherpe prijs, maar weinig potten kon breken bij het grote publiek. Door de steeds strengere euronormen was SsangYong vorig jaar verplicht om zijn grootste model tijdelijk uit het gamma te halen (hij bleef enkel verkrijgbaar in lichte vracht-uitvoering), omdat de vorige dieselmotor niet voldeed aan de nieuwste Euro 6d-norm.
Rexton2020 Front2Geslaagde vernieuwing

Nu is hij echter terug, met een nieuwe dieselmotor die nu wel aan de laatste emissienormen voldoet én met een visuele facelift en nieuwe uitrusting. Qua looks was de Rexton al een aantrekkelijk model, maar bij de nieuwe versie gingen de designers nog een stuk verder om deze grote SUV een echt luxueuze uitstraling te geven, met een nieuw, breed radiatorrooster met honingraatmotief, smalle full ledkoplampen en dagrijlichten in de vorm van een ledstrip. De voorbumper werd eveneens hertekend.
Rexton2020 Heck1Achteraan werden nieuwe lichtunits gemonteerd die dezelfde smalle lay-out van de koplampen overnemen en eveneens gebruikmaken van ledtechnologie. Ook de achterbumper is nieuw, met onder meer dubbele en horizontaal gevormde uitlaatsierstukken. In zijn geheel ziet de vernieuwde Rexton er groot, luxueus en voornaam uit, maar binnenin is hij ook zeer ruim, met standaard plaats voor vijf inzittenden en als optie twee extra plaatsen in het koffergedeelte, zodat dit ook een zevenzitter kan zijn.
4Binnenin krijgt de nieuweling een nieuw digitaal tellercluster van 12,3 duim en een inductieve smartphonelader, nieuwe bekerhouders, een nieuwe versnellingspook, een aangepaste achterbank met hogere en langere zitkussens.

202 pk en 441 Nm

De nieuwe diesel levert meer vermogen dan zijn voorganger. De viercilinder van 2.2 liter zag zijn piekvermogen namelijk met 15 pk stijgen tot 202 pk, terwijl ook het koppel er met 20 Nm op vooruitging om nu te pieken bij 441 Nm bij 1.600 o/m. De aandrijving gebeurt natuurlijk op de vier wielen, via een nieuwe achttrapsautomaat. De topsnelheid bedraagt 184 km/h. 

De vierwielaandrijving van de 2.070 kg zware en 4.850 mm lange Rexton is die van een echte terreinwagen, met nu ook een vergrendelbaar centraal sperdifferentieel (op de Sapphire) en een sleepvermogen van tot 3,5 ton, zodat ook zware aanhangers of bijvoorbeeld een boot slepen geen enkel probleem is. 

Onklopbare verhouding prijs-uitrusting

De troef van de vorige Rexton is ook de troef van de vernieuwde versie: zijn rijkelijke uitrusting voor een opmerkelijk scherpe prijs. De standaarduitvoering, Crystal, die voor € 39.490 wordt aangeboden met vierwielaandrijving en de automaat, heeft reeds een navigatiesysteem met bluetooth, een verwarmd stuurwiel, parkeersensoren rondom enzoverder. Op de Quartz-uitvoering (€ 44.990) komen daar een dual zone airco, velgen van achttien duim, privacy  glass, een akoestische voorruit, knie- airbags en airbags achteraan bij. 

Voor € 5.000 meer heb je de Sapphire (€ 49.990), het topmodel, met bovenop de uitrusting van de andere  modellen nog een zeer verzorgd interieur in kunstleder, het digitale dashboard, een inductielader voor smartphones, een rijstrookassistent en een intelligente snelheidsregelaar, een dodehoekcontrole en het reeds vermelde sperdifferentieel.

Met dergelijke prijzen, een uitstekende afwerking en een rijkelijke uitrusting verdient deze Rexton zeker een kans, maar de Belgische en Vlaamse fiscaliteit én de beperkte bekendheid van SsangYong maken zijn kansen om vaak verkocht te worden er niet groter op. De WLTP-uitstoot van 214 g/km en zijn cilinderinhoud van 2,2 liter zorgen voor een BIV van € 3.419,47 en een verkeersbelasting van € 726,67, maar SsangYong doet met kortingen en een overnamepremie wel moeite om die handicap te verkleinen.

De nieuwe Rexton staat alvast op onze testplanning voor deze zomer. U zal hier dan kunnen lezen of de vernieuwde versie de hoge verwachtingen waarmaakt. We waren immers al zeer te spreken over zijn voorganger.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy