woensdag, 14 april 2021

Audi stelt met de Q4 e-tron eerste compacte elektrische SUV voor

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Audi stelt met de Q4 e-tron eerste compacte elektrische SUV voor © Audi AG
Audi breidt zijn elektrische modelfamilie verder uit. Met de zopas voorgestelde Q4 e-tron en Q4 Sportback e-tron komen er meteen twee modellen bij. Het zijn de eerste compacte elektrische SUV’s van het merk. Ze staan op het elektrische MEB-platform van de VW-groep en worden aangeboden met achter- of vierwielaandrijving, tot 520 kilometer rijbereik en een maximumvermogen van 299 pk.


A211703 largeTegelijk met de Q4 e-tron wordt meteen ook de Q4 Sportback e-tron voorgesteld. Die twee modellen vervolledigen het elektrische Audi-gamma dat tot nu bestond uit de in Vorst gebouwde e-tron en e-tron Sportback en de sportieve e-tron GT quattro en RS e-tron GT. Met de Q4 e-tron brengt Audi een concurrent op de markt voor de eveneens gloednieuwe Mercedes EQA en de Lexus UX300e. Ook de Volvo XC40 P8 AWD Recharge speelt in hetzelfde segment, net als de nieuwe VW ID.4 die op hetzelfde modulaire MEB-platform (modular electric drive system) van de VW-groep staat.
A211730 largeDesign

Dat beide Q4’s Audi’s zijn is meteen duidelijk. Ze nemen de koetswerklijn over van de Audi Q4 concept en Q4 Sportback e-tron concept die begin 2019 werden getoond. Het koetswerk wordt gekenmerkt door een korte overhang vooraan, grote wielen en een gespierde lijn, waarbij de coupé-daklijn van de Q4 Sportback e-tron afloopt naar een expressieve achterkant met een spoiler onderaan de in twee delen gesplitste achterruit. Aerodynamisch gezien levert het design van beide modellen een luchtweerstandscoëfficiënt op van 0,28 voor de Q4 e-tron en 0,26 voor de nog net wat gestroomlijndere Q4 e-tron Sportback.

Zowel de “normale” Q4 als de Sportback zijn verkrijgbaar in acht verschillende kleuren en drie afwerkingsniveaus voor de buitenzijde: basic, advanced en S line.
A211113 mediumInterieur

De auto is 4,59 meter lang, 1,86 meter breed en 1,63 meter hoog en heeft een aanzienlijke wielbasis van 2,76 meter. Audi is trots op de geboden interieurruimte, die door het elektrische platform groter is dan bij een traditioneel aangedreven auto. In totaal telt het interieur zo’n 25 liter aan opbergvakken en de koffer van de Q4 e-tron kan 520 tot 1.490 liter bevatten, terwijl die van de Sportback met 535 liter met de achterbank rechtop (1.460 met de in 40/20/40-verhouding neerklapbare rugleuning van de achterbank omgeklapt) vergelijkbaar is qua inhoud.

A211100 mediumBeide modellen kunnen ook een aanhangwagen slepen die tot 1.000 kg (geremd) mag wegen op de achterwielaangedreven uitvoeringen en 1.200 kg (geremd) op de quattro’s.
A211112 mediumHet dashboard is naar de bestuurder gericht. Het is in twee afzonderlijke delen opgesplitst en bevat twee displays die tegelijk als designelementen dienst doen. Het in bepaalde uitvoeringen boven- en onderaan afgeplatte stuurwiel is volledig nieuw en heeft aanraakvlakken waarmee het digitale instrumentencluster ingesteld kan worden. 

Er zijn drie niveaus voor het MMI-infotainmentsysteem, van MMI, over MMI plus tot MMI pro met telkens extra functionaliteiten. Het infotainment en de navigatie worden  voornamelijk door middel van het centrale aanraakscherm bediend. Dat laatste is standaard 10,1 duim groot maar zal tegen het einde van het jaar beschikbaar zijn in een formaat van 11,6 duim. De bestuurder kijkt standaard op een 10,25 duim groot display, Audi’s Virtual Cockpit is in twee versies verkrijgbaar als optie.

Als optie is er ook een head-up display met augmented reality dat informatie van de rijhulpsystemen en de navigatiesymbolen in de voorruit projecteert.

170 tot 299 pk, achter- of vierwielaandrijving

In totaal biedt Audi drie aandrijfcombinaties en twee batterijvarianten aan. 

Het basismodel is de Q4 35 e-tron. Die heeft een batterij met een netto-inhoud van 52 kWh (55 kWh bruto). Ze telt acht celmodules en weegt 350 kg. 

De Q4 40 en Q4 50 e-tron maken gebruik van een grotere batterij met 77 kWh nettocapaciteit (82 kWh bruto) en 12 celmodules. Die weegt zo’n 500 kg. 

De compacte batterij kan aan 7,4 kW met wisselstroom opgeladen worden en haalt 100 kW aan gelijkstroom-snelladers, terwijl de grotere batterij standaard over 11 kW wisselstroomlaadcapaciteit beschikt en tot 125 kW kan snelladen.

Audi garandeert minstens 70 procent resterende batterijcapaciteit na acht jaar gebruik en 160.000 kilometer.

De elektromotor van de Q4 35 e-tron drijft de achterwielen aan en heeft een vermogen van 170 pk (125 kW) en 310 Nm. Die aandrijfcombinatie zorgt voor een sprint naar de 100 in 9 seconden rond en een begrensde top van 160 km/h. Hij haalt tot 341 kilometers (WLTP) op een volle batterij als Q4 35 e-tron en 349 kilometer als Q4 Sportback 35 e-tron. 

De “40” puurt 204 pk (150 kW) en 310 Nm uit zijn elektromotor op de achteras. Hij is uitgerust met de grotere batterij en haalt daardoor tot 520 kilometer met een volle batterij, stelt Audi. De standaardsprint verloopt hier in 8,5 seconden en de topsnelheid is eveneens tot 160 km/h beperkt.

Het topmodel is de Q4 e-tron 50 quattro, die heeft de grotere batterij, vierwielaandrijving en 299 pk (220 kW) vermogen en 460 Nm koppel, geleverd door twee elektromotoren. De eerste heeft 109 pk (80 kW) en 162 Nm en zit voorin, de tweede is identiek aan die van de “40”. Hij is opde achteras geplaatst en levert 204 pk (150 kW) en 310 Nm. De voorste elektromotor van de “50” wordt enkel aangesproken wanneer het volle vermogen of extra grip noodzakelijk zijn. Die topversie haalt uit zijn 299 pk een sprinttijd van 0 naar 100 km/h in 6,2 seconden en is qua topsnelheid elektronisch begrensd op 180 km/h. Het rijbereik van de topversie bedraagt volgens Audi 488 of 497 (Sportback) kilometer volgens de WLTP-norm.

De accu ligt onder de wagenvloer, tussen de voor- en achteras, waardoor de gewichtsverdeling optimaal is en het zwaartepunt laag ligt. Optioneel rust Audi alle Q4 e-tron-uitvoeringen uit met een sportophanging die de koets 15 millimeter lager legt (standaard op de S line). Daarnaast kan het Audi drive select-systeem met verschillende rijprofielen als optie geselecteerd worden (standaard op de Sportback). Ook de progressieve variabele stuurinrichting die directer wordt bij een grotere stuuruitslag is optioneel verkrijgbaar en standaard op de quattro-versies. De ophanging vooraan gebruikt McPherson-veerpoten en achteraan krijgt hij een multilink. Gestuurde dempers zijn optioneel verkrijgbaar. De wielen hebben diameters van 19 tot 21 duim. Sommigen zijn uitgevoerd in een aero-design voor minder luchtweerstand.

Gadget-koplampen

Audi kondigt ook een wereldpremière aan. Het biedt op de Q4 e-tron namelijk matrix-ledkoplampen aan met vier naar keuze instelbare digitale lichtsignaturen voor de dagrijlichten. Zo kan je je auto ook door middel van de koplampen naar je eigen smaak personaliseren. Meer dan een gimmick lijkt dit hoe dan ook niet te zijn. Achteraan onderscheiden de versies met matrix-ledkoplampen zich door een lichtstrip die over de hele breedte loopt.

CO2-neutrale productie

De Q4 e-tron wordt gebouwd in het Duitse Zwickau. Die fabriek gebruikt eco-elektriciteit en Audi eist van de batterijleveranciers dat ze enkel groene elektriciteit gebruiken in hun productieproces. Eventuele uitstoot bij de productie die op dat moment niet vermeden kan worden wordt gecompenseerd via door de TÜV gecertificeerde klimaatondersteunende projecten.
A211710 largePrijzen

Audi zet de Q4 35 e-tron in de markt vanaf € 41.990 inclusief btw. Voor de Q4 40 e-tron vraagt het € 48.500 en de Q4 50 e-tron quattro (meteen als S line in België) kost € 56.350. Voor de Sportback moet telkens € 2.000 opgelegd worden. 

De uitrusting van de Sportback is dezelfde als die van de “normale” Q4, op de bijkomende standaard elektrische kofferklep en het Audi drive select na.

De Q4 e-tron kan besteld worden vanaf 22 april en voor de Q4 e-tron Sportback worden de orderboeken half juni geopend. De eerste Q4’s worden bij ons verwacht eind juni, de Sportbacks komen aan het eind van de zomer aan. 

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy