vrijdag, 07 mei 2021

Mercedes EQA nu ook met 4MATIC en meer power… en lager verbruik

Geschreven door  Dieter Quartier
Mercedes EQA nu ook met 4MATIC en meer power… en lager verbruik © Daimler AG
De elektrische EQA 250 krijgt gezelschap: het EQA-gamma wordt uitgebreid met de EQA 300 4Matic en EQA 350 4Matic. Die hebben meer power en vierwielaandrijving, maar blijken toch zuiniger. 



We konden een maand geleden kennismaken met de EQA 250, die ons kon bekoren door zijn solide bouwkwaliteit, zijn intelligente navigatie, zijn stilte aan boord en zijn MBUX-infotainment, maar enigszins teleurstelde inzake rijbereik en prestaties. Wat dat laatste betreft, kunnen veeleisende klanten voortaan een EQA 300 of EQA 350 bestellen. Die beschikken beide over een extra elektromotor op de achteras en leveren respectievelijk 168 kW /228 pk en 215 kW / 292 pk. 2b1c0266 001lrVreemd genoeg leert de technische fiche ons dat de krachtigere versies ondanks hun extra motor (en vierwielaandrijving) zuiniger draaien dan de voorwielaangedreven EQA 250 met enkele motor (140 kWh / 190 pk). Deze laatste zit aan een WLTP-gemiddelde van 17,8 kWh/100 km, terwijl zijn krachtigere broers 17,5 kWh/100 km lieten noteren. Omdat de batterij in alle gevallen netto 66,5 kWh kan leveren, kunnen de EQA 300 en 350 ook ietsje verder rijden: tussen de 400 en 430 km naargelang van de gekozen uitrusting. 

De verklaring voor de iets zuinigere werking schuilt in het feit dat bij de nieuwe 4Matic-varianten de vermogensbehoefte tussen de voor- en achteras 100 keer per seconde intelligent geregeld wordt, al naargelang van de rijsituatie. De filosofie van Mercedes-EQ is om het verbruik te optimaliseren door de elektromotor op de achteras zo vaak mogelijk te gebruiken, terwijl de asynchroonmotor op de vooras slechts minimale weerstandsverliezen genereert bij deellast, aldus de persinfo.

De EQA 300 sprint in 7,7 seconden naar honderd, de EQA 350 pitst daar nog eens 1,7 seconden af en komt daarmee in de buurt van de Volvo XC60 P8 Recharge – ook qua prijs trouwens. De topversie kost € 58.080 inclusief btw, de EQA 300 4Matic staat voor € 55.176 in de prijslijst. Dat is een dikke vijfduizend euro meer dan de EQA 250.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy