dinsdag, 18 mei 2021

Ook de nieuwe Multivan wordt plug-inhybride

Geschreven door  Dieter Quartier
Ook de nieuwe Multivan wordt plug-inhybride © Volkswagen AG
Werd Ford door sommigen op hoongelach onthaald, VW gelooft intussen eveneens in het bestaansrecht van een plug-inhybride minibusje voor 7. In navolging van de Transit Tourneo PHEV zal de op stapel staande nieuwe VW Multivan ook een benzinemotor met een oplaadbare batterij combineren.

03 LAYv Teaser ehybrid still2Zonder uitstoot door de stad rijden en tegelijkertijd langere ritten op de snelweg aankunnen: dat is wat de Multivan eHybrid zal kunnen. Het is vooralsnog onduidelijk om welk aandrijfgeheel het gaat. Het enige dat VW momenteel al verklapt, is dat de transmissie verzekerd wordt door de huiseigen DSG met dubbele koppeling. 

De lithium-ion batterij is ondergebracht in de bodemplaat van de nieuwe Multivan eHybrid. Dat bespaart ruimte en verlaagt tegelijkertijd het zwaartepunt van de MPV.  

Ruimer en gladder

De vijfde generatie van de Multivan is nieuw van voorbumper tot uitlaat en van dak tot chassis. Hij rust voor het eerst op het “modulaire dwarsplatform” van VW, a.k.a. MQB. Het betreft een modulair platform dat gebruikt wordt door zo goed als alle voorwielaangedreven modellen met overdwars ingeplante motor in de VW-groep, van de Audi A1 tot de Skoda Kodiaq. 

De overstap naar het MQB-platform gaat gepaard met een grotere wielbasis en bredere sporen, wat goed nieuws is voor de wegligging en de binnenruimte. Tegelijkertijd heeft de nieuwe Multivan een iets lager profiel. Ook op het vlak van de aerodynamica hebben de ontwerpers grote vooruitgang geboekt, aldus VW. Dat komt het brandstofverbruik en het rijbereik ten goede.

Aan tafel!

Nog nieuws te melden? Ja, dat de nieuwe Multivan zal uitpakken met de meest flexibele tafel ooit. In de huidige Multivan 6.1 heeft de tafel altijd zijn vaste plaats achterin. Afhankelijk van de voertuigspecificatie is hij verkrijgbaar als klaptafel of als multifunctionele tafel. Dankzij een nieuw railsysteem kan de tafel van de nieuwste Multivan nu op de meest uiteenlopende manieren achterin worden verschoven en vastgezet. 

Omdat de betreffende rails helemaal tot vooraan tussen bestuurders- en bijrijdersstoel doorlopen, kan hij in feite ook als middenconsole op de eerste zitrij worden gebruikt. Dat is iets wat geen enkele Multivan ooit eerder heeft gehad.

De nieuwe Multivan wordt in de tweede helft van dit jaar gelanceerd met verschillende aandrijftypes. Ook 4Motion zal tot de mogelijkheden behoren.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy