De Tijd blokletterde eind vorige maand dat bedrijfsauto’s tot een derde duurder zijn geworden op drie jaar tijd. Dat is vooral het gevolg van de overstap van benzine of diesel naar elektrisch. Geen wonder dus dat bedrijven op zoek gaan naar oplossingen. Eentje daarvan heet tweedehandsleasing.
Een klassieke manier om kosten te besparen, is het goed in kwestie langer te gebruiken. Deze praktijk wordt ook duchtig gebezigd bij werkgevers die een auto ter beschikking stellen van hun personeel. Een voertuig gedurende zes jaar in dienst houden in plaats van de gebruikelijke vier of vijf kan een serieuze slok op de borrel schelen. Als je hem leaset, moet de verhuurmaatschappij zo’n lange huurtermijnen natuurlijk wel toestaan.
Er zijn echter ook nadelen verbonden aan een langere gebruikstermijn. De medewerker die met de auto rijdt, zal misschien niet zo gelukkig zijn met het feit dat hij zes jaar lang aan hetzelfde vehikel is ‘gekluisterd’. Ook neemt het risico op technische pannes en dure reparaties toe, zodat wat je uitspaart door de termijn te verlengen, misschien teniet wordt gedaan door hogere operationele kosten.
Er is een andere manier om de kosten te drukken: tweedehandsleasing. Gemiddeld bespaar je er 20 procent mee uit ten opzichte van een nieuw voertuig. Vaak gaat het om auto’s van maximaal drie jaar oud met hooguit 50.000 kilometer op de teller.
De grootste waardevermindering van een nieuwe auto vindt plaats gedurende de eerste twee à drie jaar, dus is het logisch dat een tweedehandsauto een stuk goedkoper is om te leasen. Omdat ze al enkele jaren oud zijn, kun je ze meestal niet langer dan vijf jaar huren, al zijn er uitzonderingen op die regel. Alles hangt ook af van hoeveel kilometers je ermee rijdt. Bij 200.000 kilometer vinden de meeste leasemaatschappijen het welletjes geweest, net om risico’s op grote technische kosten te vermijden.
Ook als je snel een auto nodig hebt, is tweedehandsleasing interessant. De auto’s zijn vaak afkomstig van de leasemaatschappij zelf. Het gaat meestal om een voortijdig ingeleverde auto (contractopzegging) of om een auto die als aanloopwagen werd gebruikt. De achtergrond ervan is dus gekend en de verhuurder kan de kwaliteit ervan garanderen. Wel zijn sommige gebruikssporen niet uit te sluiten.
Ook kun je de auto bij een ‘occasielease’ niet vrij samenstellen. Het aanbod is wat het is. Ook als uniformiteit in je bedrijfsvloot belangrijk is, dan is tweedehandsleasing geen optie. Een handvol nagenoeg dezelfde auto’s vind je misschien nog wel, maar als het om vijf stuks of meer gaat, dan wordt het moeilijk.
Last but not least, tweedehandsleasing maakt elektrische auto’s betaalbaar, niet alleen voor degene die hem tweedehands leaset, maar ook de eerste huurder. Door de auto in twee cycli te verhuren, kan hun hoge aankoopprijs gespreid worden over meer jaren dan gebruikelijk. De eerste klant rijdt er bijvoorbeeld vier jaar mee, de tweede nog eens vier jaar of zelfs langer, voor een aantrekkelijk tarief.
Deze dubbele gebruikstermijn stelt leasebedrijven in staat om de leaseprijs in beide cycli te drukken. De tweedehandsleaserijder kan op beide oren slapen, want alle technische risico’s zijn gedekt. Bovendien wijzen diverse onafhankelijke studies wijzen uit dat de accu’s van EV’s gemiddeld slechts 1,5 procent per jaar aan capaciteit verliezen, zodat je na acht jaar nog altijd 88 procent restcapaciteit hebt.
Waar tweedehands leasen in België?
De bekendste en grootste aanbieder in ons land is Lizy, een scale-up van de D’Ieteren Group die onlangs 11,5 miljoen euro aan investeringen heeft opgehaald om zijn Europese expansie te financieren.
Ook Arval hoopt een graantje mee te pikken van de bloeiende occasieleasemarkt met Autoselect. Het betreft ex-leasewagens van maximum vier jaar oud die worden opgefrist en opnieuw in de verhuur worden gestoken.
Ayvens (het gefuseerde ALD en LeasePlan) selecteert op dezelfde manier zijn beste ex-leasewagens om ze opnieuw aan te bieden met een langetermijnhuurcontract.
Tot slot vind je ook een groot aanbod aan tweedehandsauto’s bij Flexlease. Het gaat om duizenden jonge auto’s die in de showroom staan bij tientallen dealers verspreid over het land. Je kunt ze leasen tot ze 300.000 kilometer hebben of tien jaar oud zijn – een unicum.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853