Wie een betrouwbare, betaalbare no-nonsense auto wil, zal zeker al eens zijn licht hebben opgestoken bij Dacia. Het merk is vooral populair bij particuliere kopers - volgens zijn maker zou er sinds 2017 geen enkele auto zoveel particulieren overtuigd hebben als de Sandero. Er rijden intussen al 2,1 miljoen exemplaren van rond. Vooral de verhoogde Stepway-versie is in trek: hij vertegenwoordigt twee derde van de verkopen.
De nieuwste generatie werd niet groter, maar is toch ruimer vanbinnen en veelzijdiger dan zijn voorganger. Hij rust op het CMF-platform van de Renault Clio en krijgt daardoor toegang tot veel modernere technologie. Zo doen een CVT-automaat, een nieuwe manuele versnellingsbak en vooral ook een autonome noodrem (AEB) met voetgangersherkenning hun intrede. De dieselmotor ging op de schop, maar er is wel een versie die zowel op benzine als op lpg kan rijden.
Modern en functioneel design
Met zijn opvallende schouders en geprononceerde wielkasten straalt de nieuwe Sandero robuustheid uit. Toch ogen zijn lijnen vloeiender dankzij de schuinere voorruit, de aflopende daklijn en de radioantenne die achteraan op het 1 cm lagere dak werd geplaatst. De bodemvrijheid is onveranderd (133 mm in beladen toestand), maar hij lijkt lager op zijn wielen te rusten.
De voor- en achterlichtunits wijden Dacia's nieuwe Y-vormige lichtsignatuur in. Dankzij deze verlichting straalt de nieuwe Sandero een sterke identiteit uit. Zowel de voor- als de achterlichten zijn met elkaar verbonden door een horizontale lijn die doorloopt in de leds en de auto visueel verbreedt. De standaard ledlichten zorgen overigens voor een lichtbundel die 37% verder reikt.De Sandero Stepway staat 41 mm hoger dan de gewone Sandero voor nog meer bodemvrijheid, maar vooral om hem een stoerdere look te geven. Die ontleent hij ook aan zijn meer gewelfde motorkap met duidelijke nerven, de potige bumpers met geïntegreerde ‘ski’, de wielkastbeschermers, de specifieke bekleding van de onderzijde van de portieren en de dakstangen met Stepway-logo.
Die dakstangen zijn niet alleen mooi, ze zijn ook modulair. Dankzij een sleutel die in het handschoenenkastje is opgeborgen kunnen ze in enkele seconden worden omgevormd tot een stevig dakimperiaal met een laadcapaciteit van 80 kilo. Dit ingenieuze gepatenteerde systeem belichaamt de Dacia-spirit: slim, praktisch, eenvoudig en betrouwbaar.
Kwaliteit, comfort, uitrusting
Het interieur maakt in alle opzichten een sprong voorwaarts - materialen, afwerking, montage en ergonomie - terwijl in het dashboard ook nieuwe hardware zijn intrede maakt. De nieuwe voorstoelen bieden meer comfort en ondersteuning. Om de rijpositie te verbeteren kan de bestuurder nu de zithoogte instellen (+/- 35 mm), maar zijn ook de hoogte en de diepte van het stuurwiel verstelbaar. Inzake beenruimte achterin breekt de Sandero zelfs het record in zijn segment.
De standaarduitrusting omvat een smartphonehouder (afhankelijk van de uitvoering is die afneembaar), een op het stuurwiel gemonteerde snelheidsregelaar en -begrenzer en de automatische activering van de koplampen. Geen overbodige gadgets dus, maar strikt functionele zaken om tegemoet te komen aan de wensen van het Dacia-publiek.
Een nieuwe automatische airconditioning, verwarmde voorstoelen (vanaf april 2021), een handsfree kaart met afstandsbediening voor de kofferbak, een elektrische parkeerrem, een achteruitrijcamera, parkeersensoren voor en achter en een automatische activering van de ruitenwissers zijn, afhankelijk van de markt, standaard of optioneel verkrijgbaar. Tot slot kun je vanaf 2021 voor het eerst bij Dacia een elektrisch bediend glazen schuifdak bestellen.
Ook de multimediasystemen gaan mee met hun tijd. De instapversie heet Media Control en biedt eenvoudig toegang tot radio, muziek, oproepen, berichten, GPS-toepassingen en vele andere functies zoals Siri of Android-spraakherkenning. De middelste versie luistert naar de naam Media Display en gaat prat op een 8 inch groot touchscreen alsook Android Auto en Apple CarPlay. De Media Nav topversie beschikt over 6 luidsprekers en een geïntegreerd navigatiesysteem.
Verhoogde veiligheid
Dankzij het modulaire CMF-platform geniet de Sandero van een betere bescherming bij aanrijdingen door de grotere kracht en stijfheid van de structuur. Een bijkomend voordeel van dit Clio-platform is dat Dacia nu ook kan uitpakken met moderne rijhulpsystemen (ADAS).
Naast de snelheidsbegrenzer en de nieuwste generatie ESP behoort nu ook een autonome noodstop (AEB) tot de standaarduitrusting van de nieuwe Sandero. Dit systeem werkt van 7 tot 170 km/h en houdt via de frontradar de afstand tot de voorligger (stilstaand of bewegend) in de gaten. Als er een risico op een aanrijding wordt gedetecteerd, waarschuwt het systeem de bestuurder vooraf visueel en akoestisch. Reageert die niet of onvoldoende, dan gooit het AEB de ankers uit om een aanrijding te helpen voorkomen.
Ook nieuw is de dodehoekwaarschuwing, de wegrijhulp voor hellingen en de parkeercamera met hulplijnen.
Geen diesel, wel lpg
Het nieuwe platform weegt minder dan het vorige. Voeg daarbij de zuinigere motoren en je krijgt een CO2-uitstoot die daalt. Van ‘mild hybrid’ technologie is (uiteraard) geen sprake - dat zou de kostprijs de hoogte injagen. Ook de ‘full hybrid’ E-Tech-aandrijving van de Clio moet je niet verwachten - of toch niet op korte termijn, want daar is volgens Dacia geen vraag naar gezien het prijskaartje.
De instapmotor heet 65 SCe. Die perst 65 pk uit een atmosferische driepitter van één liter. Mét turbo heet deze motor TCe 90 en krijgt hij een versnelling extra (zes in plaats van vijf). Tenzij je liever niet zelf schakelt: in dat geval kun je opteren voor de nieuwe CVT-automaat.
Voor wie maximaal op brandstofkosten wil besparen is er de TCe 100 ECO-G - steeds met manuele zesbak. Die kan zowel op benzine als op vloeibaar petroleumgas (lpg) rijden. Anno 2020 zou je verwachten dat Dacia voor CNG zou opteren, maar die brandstof is duurder en bovendien minder vlot verkrijgbaar in de meeste landen.
Het feit dat deze lpg-installatie in de fabriek ingebouwd wordt is een garantie voor veiligheid en betrouwbaarheid. De duur van de fabrieksgarantie, de onderhoudsintervallen en -kosten en de capaciteit van de kofferbak zijn identiek aan die van de benzineversie (de lpg-tank van 50 liter bevindt zich in de uitsparing van het reservewiel).
En de diesel? Die heeft het onderspit moeten delven door de veel strengere emissienormen - die deze motor in verhouding bijzonder duur en dus oninteressant maken.
De nieuwe Sandero zal begin 2021 leverbaar zijn. Prijzen zijn nog niet vrijgegeven.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853