woensdag, 10 juni 2020

Ford en VW gaan samen voor 8 miljoen bedrijfsvoertuigen

Geschreven door  Dieter Quartier
Ford en VW gaan samen voor 8 miljoen bedrijfsvoertuigen © Ford
Samenwerking tussen concurrenten: het is allang geen taboe meer – ook niet in autoland. Als zelfs aartsrivalen BMW en Mercedes-Benz zich gezamenlijk achter een project kunnen scharen, dan moeten er ook synergieën mogelijk zijn tussen twee andere giganten: Ford Motor Company en Volkswagen Group. 


Voor alle duidelijkheid: het gaat niet om een fusie zoals bij PSA (Peugeot-Citroën) en FCA (Fiat Chrysler Automobiles) of een partnership waarbij beide bedrijven aandelen van elkaar kopen, maar om een grootschalige industriële samenwerking die het mogelijk maakt om de ontwikkelings- en productiekosten te delen. Het klassieke verhaal van de schaalgrootte dus. 

Bij Ford en VW ziet men vooral voordelen in de gemeenschappelijke ontwikkeling en productie van bedrijfsvoertuigen. Zo zal de toekomstige Amarok zijn genen delen met de Ford Ranger en sleutelt Ford ook aan een nieuwe bestelwagen in het 1-tonsegment, die eveneens met een VW-badge verkrijgbaar zal zijn. Volkswagen zal zich op zijn beurt focussen op de ontwikkeling en productie van een nieuw klein bestelvoertuig afgeleid van de Caddy, dat dan als Ford-model op de markt komt. De zes modellen (drie maal twee) zouden over hun hele levenscyclus goed moeten zijn voor een productie van 8 miljoen exemplaren, aldus de constructeurs.

Ford ‘ID3” vanaf 2023

Het Blauwe Ovaal heeft momenteel geen elektrische auto’s in de prijslijst staan buiten de Mustang Mach-E, die in het segment van de middelgrote cross-overs speelt en dus niet meteen de grote massa’s aanspreekt. Om in het C-segment een betaalbaar elektrisch model aan te kunnen bieden, kan Ford ook hier rekenen op de samenwerking met VW. De Duitse groep leent immers zijn modulair elektrisch platform (MEB) uit aan Ford, dat er vanaf 2023 zijn eigen ‘ID3’ op zal bouwen. Het team van Ford of Europe in Keulen belooft er alleszins een echte Ford van te maken. Verkoopdoelstelling: 600.000 eenheden verspreid over de levenscyclus van het model.

Ford werkt daarnaast ook aan elektrische varianten van zijn onsterfelijke F-150, het pick-upmodel dat al jaar en dag de verkooplijsten aanvoert in de V.S., en van de Transit bestelwagen. VW heeft al de elektrische E-Crafter in de aanbieding, maar het is onwaarschijnlijk dat die zijn aandrijftechnologie zal delen met de grote bestelwagen van Ford gezien de grote technisch verschillen en de niet gelijklopende modelgeneraties.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy