donderdag, 22 april 2021

Tot 60% minder downtime van bestelwagens dankzij Ford Liive

Geschreven door  Dieter Quartier
Tot 60% minder downtime van bestelwagens dankzij Ford Liive © Ford
Door het aantal defecten te verminderen, minder tijdrovende bezoeken aan dealerwerkplaatsen mogelijk te maken en snellere onderhouds- en reparatietijden te realiseren, kan volgens Ford de downtime van voertuigen met wel 60% worden teruggebracht. Het magische woord? Ford Liive, een telematicaplatform dat gratis is voor kleine vloten.


Ford voorziet zijn nieuwe vans sinds een jaar of twee in de fabriek met een geavanceerd communicatiesysteem dat voertuigdata in realtime kan delen via het gsm-netwerk. Die data worden in het Ford Liive-systeem verzameld en maken dat de productiviteit van elk voertuig afzonderlijk geoptimaliseerd kan worden door proactief in te grijpen en downtime te vermijden.  

"De activiteiten van onze klanten staan stil wanneer hun voertuigen van de weg zijn", zegt Hans Schep, general manager, Commercial Vehicles, Ford of Europe. "Door de voordelen van realtime connectiviteit te combineren met onze knowhow op het gebied van bedrijfsvoertuigen, is Ford Liive het ultieme hulpmiddel om de uptime te optimaliseren. We zullen niet rusten voordat we 100% uptime hebben bereikt voor onze klanten."

Ford Liive zal in de loop van 2021 geleidelijk worden uitgerold over de Europese markten, waarbij 80% van de klanten voor het einde van het jaar gedekt zal zijn door speciale uptimecentra. Ford is vastbesloten om de mogelijkheden van Ford Liive verder uit te breiden en zal na de lancering in heel Europa gefaseerd uptime-boostende diensten blijven invoeren.

Slim onderhoud

Met Ford Liive kan onderhoud op het meest efficiënte moment worden ingepland en kunnen meldingen worden gegeven wanneer een actie wordt geïdentificeerd die pech kan helpen voorkomen.

Door realtime voertuiggegevens te analyseren verstrekt Ford Liive voertuigspecifieke onderhoudsinformatie aan klanten. Kleine bedrijven met maximaal vijf voertuigen ontvangen meldingen via de gratis FordPass Pro-app, terwijl managers van grotere wagenparken op de hoogte worden gehouden via een dashboard voor voertuiggezondheid in een speciale versie van Ford Telematics.

Gegevens over de voertuiggezondheid worden automatisch verzonden door de FordPass Connect-modem van het voertuig, die sinds medio 2019 standaard aanwezig is op Transit-, Transit Custom-, Transit Connect-, Ranger- en Fiesta Van-modellen. 

De Smart Maintenance-functie helpt exploitanten niet alleen bij het plannen van onderhoud en het inplannen van geschikte servicetijden, maar helpt klanten ook bij het bewaken en beheren van de resterende levensduur van de olie, het AdBlue-niveau en de bandenspanning om de kans op ongeplande stilstand te verkleinen.

Betere dealercapaciteit

Om de dealerervaring voor klanten te optimaliseren, biedt de nieuwe Ford Service Pro een reeks gespecialiseerde service, waarbij gebruik wordt gemaakt van nieuwe, onderling verbonden datafuncties om taken te stroomlijnen en een snellere doorlooptijd te garanderen.

Het ongeëvenaarde netwerk van 800 Transit Centers van Ford kan via Smart Diagnostics de voertuiggegevens van klanten van de afgelopen 60 dagen bekijken, waardoor een snellere diagnose mogelijk wordt en onderdelen proactief kunnen worden besteld voordat een voertuig in de werkplaats arriveert. Gedeelde voertuiggegevens helpen dealers ook om klanten zo effectief mogelijk van advies te dienen, zoals het bundelen van komende taken om werkplaatsafspraken tot een minimum te beperken en het vergemakkelijken van triage voor dringende reparaties.

Als langdurige stilstand onvermijdelijk is, kunnen de Transit Centres dankzij hun inzicht in de specifieke eisen van de klant het benodigde geschikte vervangende voertuig vinden om hun bedrijf draaiende te houden. 

Ford Liive verhoogt ook de connectiviteit van de technici van Ford door een proef uit te voeren met virtual reality headsets, waarmee Ford-experts naar de Transit Centres worden "geteleporteerd" om te helpen bij het diagnosticeren van complexe problemen en het bieden van effectieve oplossingen, waardoor de tijd en kosten van fysieke verplaatsingen worden bespaard.

The human touch

Van cruciaal belang voor het nieuwe aanbod is dat de Ford Liive Centres worden bemand door deskundige Ford Liive Agents, die zich uitsluitend richten op het op de weg houden van klanten door opduikende problemen te identificeren en snel op te lossen.

De teams van deze uptime centra maken gebruik van nieuwe UptimePro software, die live gegevens ontvangt van Transit Centres om elke reparatie te volgen voor een optimale uptime. Als het systeem vertragingen bij reparaties of herhaalde bezoeken van hetzelfde voertuig ontdekt, zullen Ford Liive-agenten advies geven over de beste oplossing om het onderliggende probleem zo snel mogelijk op te sporen en te verhelpen.

Ford Liive Agents fungeren als de ogen en oren van de autofabrikant en zorgen ervoor dat de deskundigenteams van Ford onmiddellijk worden ingeschakeld om de dealer te ondersteunen, of het nu gaat om diepgaande technische ondersteuning door technici of een versnelde levering van onderdelen om het voertuig van een klant te repareren.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy