Test

TEST: Skoda Superb, meer persoonlijkheid en emotionaliteit

06 juni 2015
Door Redactie
Dit jaar viert Skoda feest. In 1905 besloten twee vrienden om naast motorfietsen ook vierwielers te gaan bouwen. 120 jaar later verkoopt Skoda jaarlijks meer dan 1 miljoen auto’s, in 2018 moeten er dat 1,5 miljoen worden. En er is nog goed nieuws: de derde generatie van de Superb presenteert zich als de nieuwe maatstaf in het D-segment. 

De geschiedenis van Skoda gaat terug tot eind van de negentiende eeuw. In Mlada Boleslav - gelegen in het toenmalige Oostenrijks-Hongaarse keizerrijk - startten boekhandelaar Vaclav Laurin en fietsenmaker Vaclav Klement een motorfietsenfabriek op die zo goed liep dat het ondernemende duo in 1905 besloot om ook vierwielers te gaan bouwen. Eerst onder de merknaam Laurin & Klement, vanaf 1925 onder de merknaam Skoda. 

Twee wereldoorlogen en het communistische staatsbestel in Tsjechoslowakije gooiden roet in het eten. Met de verdwijnen van het IJzeren Gordijn in 1989 ging een nieuwe wereld open voor Skoda. Het automerk werd geprivatiseerd en eigendom van Volkswagen. Dat gaf de Belgische Dirk van Baeckel de opdracht om een nieuwe Octavia en Fabia te ontwerpen op basis van bestaande VW-platformen. Van de ene dag op de andere was Skoda verlost van zijn ‘goedkoop’ imago, de klanten reageerden enthousiast. In vijftien jaar tijd verdubbelde de verkoop van zo’n 350.000 tot 700.000 per jaar, het gamma groeide uit in de breedte:  Citigo, Fabia, Rapid, Yeti, Octavia en Superb met als eyecatcher de sportieve Octavia RS - de snelste in serie gebouwde Octavia ooit. Die spurt in 6,8 seconden van 0 tot 100 km/u en bereikt een topsnelheid van 248 km/u. 

Skoda is intussen de grootste werkgever in Tsjechië, 95 procent van de productie is bestemd voor het buitenland en zowel de Fabia als de Octavia en Superb behoren tot de beste auto’s in hun segment. Dankzij de creatieve inbreng van chief designer Jozef Kaban zien de recente Skoda-modellen er bovendien elegant en sportief uit en is er nu ook meer aandacht voor de aankleding van het interieur. 

Schot in de roos 

Nadat eerst de Octavia en Fabia een ingrijpende gedaantewisseling hebben ondergaan, is nu de Superb aan de beurt. Waar Skoda het tot voor kort vooral moest hebben van zijn goede prijs/kwaliteitverhouding, valt de nieuwe generatie modellen nu ook in de smaak door haar strakke vormgeving die we kennen van VW maar die – in het geval van de Superb - meer persoonlijkheid en emotionaliteit uitstraalt. 

De derde generatie Superb staat op het moduleerbare platform van de VW Passat maar biedt door een langere wielbasis (+ 5 cm) binnenin nog meer ruimte. Op de achterbank zit je erg royaal en kan je heerlijk genieten van extra beenruimte. Ook binnenin wordt die strakke vormgeving doorgetrokken en heeft een upgrade plaatsgevonden van de kwaliteit van de gebruikte materialen en van de assistentie- en infotainmentsystemen. Natuurlijk zijn ook de "Simply Clever" gadgets aanwezig. Zo heb je bijvoorbeeld twee paraplu's in de voordeuren, een ijskrabber in de tankklep, L-vormen die je koffers vasthouden in de koffer en vier plaatsen voor 1.5 liter flessen in het ruime interieur. 

Het motorenaanbod omvat een viercilinderbenzinemotor 1.4 TSI (125 pk), een 1.4 TSI ACT (150 pk) en 2.0 TSI (220 pk), dieselen kan je met de 1.6 TDI (120 pk), of de krachtige 2.0 TDI in 150 of 190 pk. Bijna alle motoren zijn met DSG-automaat leverbaar. Door gebruik te maken van lichte metalen zijn de Skoda-ingenieurs erin geslaagd om het gewicht van de nieuwe Superb met 90 kg te verminderen. De derde generatie is - voor het eerst - ook verkrijgbaar met een adaptieve ophanging (meerprijs € 910). Afhankelijk van de gekozen modus (normaal, comfort, sport) kan de bestuurder zelf het rijcomfort en weggedrag van zijn Superb bepalen – van comfortabel tot sportief. En nog een pluspunt: door de grote vijfde deur is het beladen van de enorm grote koffer een makkie.  

Conclusie: de derde generatie Superb combineert functionaliteit met emotionaliteit. De nieuwkomer straalt persoonlijkheid en klasse uit, de afwerking en kwaliteit van de gebruikte materialen zijn top en dat geldt ook voor de rijhulpsystemen en infotainmenttoepassingen.  De krachtige 2.0 liter benzine- en dieselmotoren waarmee we hebben gereden, verbruikten respectievelijk 5,2 en 7,5 l/100km. Het nieuwe topmodel van Skoda rijdt bijzonder comfortabel en aangenaam en kost in zijn basisuitvoering € 25.650, wat een zeer scherpe prijs is vergeleken met die van zijn directe concurrenten in het D-segment. Als Skoda straks de combi versie die zijn intrede maakt op IAA van Frankfurt toevoegt aan het Superb-gamma wordt hij voor alle merken een te duchten concurrent.

 

88
Aandrijving18/20
Comfort 18/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 18/20
Prijs 18/20
 

Comfort
Afwerking
Motorenaanbod

Onhandig handschoenenkastje

Deel op

Lees meer over

Video


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.