woensdag, 19 augustus 2015

Audi toont e-tron quattro

Bij Audi is elektrisch rijden een genot en geen straf. Dat illustreert het merk met de Audi e‑tron quattro concept op het komende internationale autosalon (IAA) in Frankfurt. De sportieve SUV biedt ons een vooruitblik op het eerste elektrische serieproductiemodel van het merk. 

De Audi etron quattro concept is van meet af aan ontworpen als een elektrische auto en lijkt op het eerste gezicht al baanbrekend in zijn segment. Hij volgt het ‘Aerosthetics’-concept van Audi, dat technische ingrepen om de luchtweerstand te verminderen verzoent met creatieve designoplossingen. Beweegbare stroomlijnelementen aan de voorkant, op de flanken en aan de achterzijde optimaliseren de luchtstroom rond de auto. De aerodynamisch geoptimaliseerde bodemplaat is volledig afgesloten. Met een luchtweerstandscoëfficiënt (Cx) van 0,25 vestigt de auto een nieuw record in het SUV-segment. Dit draagt bij tot het ruime rijbereik van meer dan 500 kilometer. 

Het studiemodel is gebaseerd op het MLB-platform van de tweede generatie, dat veel speelruimte laat voor de aandrijving en de batterijpacks. Qua lengte situeert de auto zich tussen de Q5 en de Q7. Met zijn typische SUV-koetswerk en zijn lage, coupé-achtige daklijn oogt de Audi e-tron quattro concept bijzonder dynamisch. Het ruime interieur biedt plaats aan vier personen. 

De grote lithium-ionbatterij ligt tussen de twee assen en onder de passagiersruimte. Deze architectuur zorgt voor een laag zwaartepunt en een evenwichtige lastverdeling, wat zich in een superieure rijdynamiek en -veiligheid vertaalt voor een auto uit dit segment. 

Voor de aandrijving maakt Audi gebruik van zijn ervaring met de elektrisch aangedreven Audi R8 etron. De Audi etron quattro concept wordt aangedreven door drie elektromotoren – één aan de vooras en twee aan de achteras. Met zijn vierwielaandrijving is de elektrische e-tron quattro tegelijk efficiënt en dynamisch.

Afbeelding galerij

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy