zaterdag, 15 april 2017

VW Fun Cup Discovery Day in Mettet

Op 12 april jl. nodigde Volkswagen een aantal journalisten uit om onder een stralend lentezonnetje van nabij kennis te maken met de wagens van de VW Fun Cup. Autonieuws.be was erbij en ontdekte een toegankelijke en amusante raceformule.

De Volkswagen Fun Cup spreekt tot de verbeelding omdat deze competitie dit jaar zijn 20ste verjaardag viert. Er wordt gereden met identieke racewagentjes die eruitzien als een VW Kever. Bedoeling is de drempel tot de autosport te verlagen door het aanbieden van een betaalbare en toegankelijke formule met standaard-racewagens waar plezier maken voorop staat.

Misschien wel hét meest sympathieke kenmerk van de VW Fun Cup is het feit dat naast de éénzitters ook tweezitters meerijden. In die laatste categorie kunnen passagiers (een deel van) de race beleven als copiloot. Een unieke manier om als leek aan den lijve de sensaties van autoracen op circuit te ervaren. 

Hoewel ze op VW Kevers lijken hebben de Fun Cup-auto’s weinig of niets gemeen met die illustere Volkswagen, tenzij dat de motor achterin ligt. De Fun Cup-auto’s bestaan uit een buizenchassis met een tweeliter viercilinder van VW Motorsport met 172 pk  gekoppeld aan een sequentiële vijfversnellingsbak. De brandstoftank bevindt zich vooraan. De VW Fun Cups staan ook op gewone wegbanden.

Het kampioenschap bestaat uit uithoudingsraces van 3, 6 of 10 uur, met als hoogtepunt de jaarlijkse 25-uursrace op het circuit van Spa-Francorchamps waaraan meer dan 120 auto’s deelnemen! Per auto worden 3 tot 6 piloten ingezet. 

In 2017 worden tussen april en oktober zeven manches georganiseerd op de circuits van Spa-Francorchamps, Zandvoort, Mettet en Zolder. De 25 uren VW Fun Cup vinden dit jaar plaats op 8 en 9 juli in Spa, met gratis inkom voor iedereen (www.vw.be/funcup).

Tijdens de Discovery Day in Mettet konden we in drie sessies kennis maken met de Fun Cup-auto. Na een briefing door een professioneel instructeur mochten we naast hem plaatsnemen in een van de VW Fun Cup-tweezitters voor een aantal ontdekkingsrondjes op het korte circuit van Mettet (2,28 km). Nadien konden we gedurende twee sessies zelf rijden, en kregen we de nodige tips van de instructeur. 

De acceleraties zijn niet verschroeiend snel en op het korte circuit kom je niet boven de 145 km/h. Maar het remmen, schakelen en sturen laten er geen twijfel over bestaan dat je met een echte racewagen onderweg bent. De sequentiële vijfbak schakelt met droge klikken, de remmen reageren gepast en het onbekrachtigde stuur geeft enorm veel feedback. Het valt op hoe makkelijk deze compacte raceauto zich tot overstuur laat verleiden maar vervolgens zich gedwee terug op het rechte spoor laat dirigeren. 

Als we een zaak hebben geleerd dan deze: autoracen kan je leren en aan het stuur van een VW Fun Cup levert dat enorm veel plezier op.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy