maandag, 26 juni 2017

Manoeuvreren als een professional met VW Trailer Assist

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Op een zonnige namiddag in juni nodigde Volkswagen Autonieuws uit voor een demonstratie van de mogelijkheden van het VW Trailer Assist, een technologische optie die verkrijgbaar is op de VW Golf, Tiguan, Touran, Passat en Crafter, die uitgerust zijn met een trekhaak.
Het gaat om een elektronische hulp voor de bestuurder van een VW met aanhanger wil manoeuvreren. Het systeem werkt nauw samen met het al langer gekende Park Assist en maakt het mogelijk om moeiteloos én nauwkeurig te manoeuvreren met alle mogelijke aanhangwagens. Wat bij een doorsnee bestuurder voor heel wat stress en okselvijvers zorgt, kost met het Trailer Assist niet de minste moeite. Wij kregen de kans om met een 14 meter lange combinatie van een VW Crafter bestelwagen en een dubbelassige aanhanger met een sportboot enkele moeilijke manoeuvres uit te voeren. De bediening van het systeem is doodeenvoudig en erg slim uitgevoerd. Wanneer je de versnellingsbak in achteruit zet, druk je op de Park Assist-toets om het systeem te activeren. Op het centrale display krijg je het beeld van de achteruitrijcamera te zien en midden op het dashboard, tussen de toerenteller en de snelheidsmeter, wordt de gewenste positie van de aanhanger ten opzichte van de auto aangegeven. Door middel van het manipuleren van het draaiknopje dat dient voor het afstellen van de buitenspiegels (geniaal gevonden van VW) kan de bestuurder met één hand de gewenste positie van de aanhanger aangeven en die ook zien centraal op het dashboard. Tijdens het hele manoeuvre moet de bestuurder het stuur niet aanraken en dient hij enkel gas te geven en op tijd te remmen. Zo wordt het zelfs voor een leek als ik mogelijk om zonder moeite een gespan van maar liefst 14 meter lang nauwkeurig te parkeren. Op technisch vlak maakt Trailer Assist gebruik van de achteruitrijcamera om de positie van de aanhanger ten opzichte van de auto te kennen.

Volkswagen stelde ook een Tiguan ter beschikking met een aanhanger met twee jetski’s, en ook met die auto verliepen de manoeuvres als een fluitje van een cent.

Op een Tiguan moet je voor de Trailer Assist-functie naast de prijs van de trekhaak rekenen op een kostprijs van zo’n € 900, inclusief de achteruitrijcamera en het klassieke Park Assist.

Yamaha Waverunner

Omdat een lege aanhangwagen maar leeg is combineerden Volkswagen en het eveneens door D’Ieteren ingevoerde Yamaha, marktleider op de markt van de vrijetijdsvaartuigen, hun krachten. Yamaha zorgde voor de lading van de aanhangers, in de vorm van een Buster-aluboot met Yamaha-V6-buitenboordmotor van 225 pk en twee Waverunner-personal watercrafts die we ook aan de tand konden voelen. Zo’n watercraft is eigenlijk gewoon wat wij allemaal een jetski noemen. Een beetje zoals bij een “bic” of  een “kodak” gaat het bij “jetski” echter om een merknaam (van een andere fabrikant) die een soortnaam is geworden. Yamaha’s gamma jetski’s draagt de naam Waverunner en wordt aan de bovenkant van het gamma bekroond door de FX Cruiser SHVO Limited en de Waverunner GP 1800, twee speeltjes met een 1800 cc viercilinder die maar liefst 300 pk levert. De FX Cruiser is op snelheid en comfort gericht, en geldt  als de Bentley onder de jetski’s, terwijl de GP 1800 niet meer of minder dan het equivalent van een MotoGP-machine is, met een ongeziene wendbaarheid, razendsnelle reacties op het gas en verschroeiende acceleraties. Voor ongeveer € 20.000 biedt Yamaha met deze machines het summum van vaarplezier voor ervaren watersporters.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy