woensdag, 09 mei 2018

Officieel: BMW M5 Competition: overtreffende trap

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Officieel: BMW M5 Competition: overtreffende trap © BMW
Meer is altijd beter, lijken ze wel te denken bij BMW, want terwijl de nieuwe M5 met zijn 600 pk al krachtiger was dan ooit tevoren, zorgt het merk meteen voor de overtreffende trap door ook een Competition-versie van zijn supersportberline voor te stellen. Die Competition-uitvoering past in de nieuwe politiek van de Beiers om de krachtigste varianten van zijn M-auto’s als standalone-modellen aan te bieden.


De M5 Competition voegt 25 extra pk’s toe aan de 600 van de gewone M5. De 4,4-liter V8 levert daarnaast 750 Nm koppel tussen 1.800 en 5.800 toeren. Op prestatievlak betekent dat een verdere toename van de sensaties, met een sprintje tot 100 km/h in een verbluffende 3,3 seconden en dezelfde oefening van 0 tot 200 km/h in 10,8 seconden, wat nog 0,3 seconden sneller is dan de al even indrukwekkende tijd die de gewone nieuwe M5 over die afstand doet. Wanneer de begrenzer erafgehaald is (optie deel uitmakend van het M Driver’s Package) haalt hij 305 km/h, standaard is hij zoals gewoonlijk op 250 km/h begrensd.

De M5 Competition krijgt ook een specifiek M Sport-uitlaatsysteem (met partikelfilter) met uitlaatpijpen in zwart chroom. 

Naast de 625 pk sterke motor en de andere uitlaat heeft de M5 Competition ook andere motorsteunen een specifiek afgesteld onderstel voor een nog directere respons. Ook het sturen zou nog directer zijn op de M5 Competition. Net als bij de normale M5 wordt de kracht door middel van de M Steptronic-achttrapsautomaat en het actieve M Differentieel aan de (achter- of de) vier wielen doorgegeven (M xDrive).

Het onderstel van de M5 Competition ligt 7 mm lager dan dat van de M5 en kreeg een modelspecifieke afstelling, met een anders geregelde ophanging, 10% stijvere veren en een sportievere demping, waardoor hij nog meer op sportiviteit dan op comfort gericht is in vergelijking met de normale M5. 

De M5 Competition staat standaard op voor het model voorbehouden gesmede twintigduimvelgen met een tweekleurige afwerking, met bredere banden (285/35 R 20) achteraan dan vooraan (275/35 R20).

Aan de buitenkant wordt het geheel afgewerkt met BMW Inividual high-gloss Shadow Line-details en glanzend zwart voor de omkadering van het radiatorrooster en de BMW M-roosters op de flanken, de afdekking van de achterbumper en de buitenspiegelcovers.

Op de meerprijs ten opzichte van de normale M5 is het nog even wachten. 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy