woensdag, 06 juni 2018

Aflossing aan de top: nieuwe BMW X5 is voor eind dit jaar

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Aflossing aan de top: nieuwe BMW X5 is voor eind dit jaar © BMW
Enigszins verrassend kondigde BMW zonet de vierde generatie van zijn grote SUV, de X5 aan. Terwijl de huidige X5, die in 2013 werd voorgesteld, nog geen rimpeltje vertoont en nog steeds helemaal mee was op technisch vlak, belooft de Beierse constructeur met de nieuwe X5 een pak innovaties en de incarnatie van de nieuwste trends die BMW ongetwijfeld verder zal uitrollen over de rest van het gamma.



180606 All new BMW X5 2De nieuwe X5 is onmiddellijk herkenbaar als een SUV van BMW, en voegt aan de al niet bepaald bescheiden afmetingen van de huidige generatie de nodige centimeters toe. De wielbasis is 4,2 centimeter langer (2,97 meter) en de hele auto groeide met 3,6 centimeter (4,92 meter in totaal). Hij is met zijn 2,04 meter ook 6,6 centimeter breder dan zijn voorganger. Ten slotte groeide hij ook 1,9 centimeter in de hoogte (1,745 meter). Een stevige jongen dus. Zijn voorkomen is indrukwekkend, met als meest opvallende kenmerk de erg grote BMW-nieren die we ze ook al zagen op het X7-conceptmodel, en de standaard ledkoplampen. Optioneel zijn BMW Laserlight-koplampen met adaptieve leds verkrijgbaar. De karakterlijn op de flanken loopt omhoog aan de achterdeuren en typeert de nieuwe X5-stijl. Achteraan spreiden de ledachterlichten zich tot op de flanken uit. In tegenstelling tot die van de huidige X5 zijn ze horizontaal getekend en hebben ze dus niet langer een verticaal uitlopende buitenkant. 

180606 All new BMW X5 8BMW biedt twee stijlen aan voor de X5. De xLine- en M Sport-modelvarianten hebben allebei specifieke exterieur- en interieurelementen, met voor het eerst bij BMW de mogelijkheid om als optie tot 22 duim grote velgen te bestellen. Binnenin krijgt de X5 een volledig nieuw en personaliseerbaar digitaal instrumentencluster en Control Display. Beide schermen zijn 12,3 inch groot en worden aangevuld door een verder doorontwikkeld head-updisplay dat nu nog meer oppervlakte beslaat en nieuwe informatie weergeeft. De nieuwe X5 wordt bovendien de eerste BMW die met de BMW Digital Key-toepassing op een smartphone kan geopend worden. Lederen binnenbekleding is standaard. Het gaat om een nieuwe variant die de naam Vernasca kreeg. Andere nieuwigheden zijn specifieke multifunctionele voorstoelen, gekoelde en verwarmde bekerhouders, een panoramadak dat de naam Sky Lounge kreeg, dynamische interieurverlichting, een Bowers & Wilkins hifisysteem van topklasse, glazen afwerking voor bijvoorbeeld de versnellingspook en een Professional Rear Seat entertainmentsysteem met twee 10,2 inch grote aanraakschermen.

De koffer kan tussen 645 en 1.860 liter bevatten en is net als bij de huidige X5 bereikbaar via een tweedelige achterklep die indien voor de optie Comforttoegang gekozen werd automatisch en handenvrij in twee delen kan geopend en gesloten worden. In de koffer kunnen bovendien nog steeds twee extra stoelen besteld worden.

Optioneel is ook een nieuwe luchtvering verkrijgbaar die de auto tot 8 centimeter kan verhogen en verlagen, en de bagageafdekking kan elektrisch onder de laadvloer verdwijnen.

Bij de vorige X5 generaties weerklonk altijd de kritiek dat hun terreincapaciteiten toch wel beperkt waren. BMW heeft geluisterd en voorziet de X5 van de nieuwe generatie optioneel voor het eerst van een specifiek Off-Road Package. Via een knop kan de bestuurder daarbij kiezen uit vier aandrijfmodi die de rijhoogte, de vierwielaandrijving, de gasrespons en transmissieinstellingen en het DSC-systeem aanpassen aan het rijden op zand, rotsen, gravel of sneeuw.

Het motorenaanbod zal voor de Europese markt bij de lancering uit drie zescilinders bestaan. De xDrive40i benzinemotor is drie liter groot en levert 340 pk en 450 Nm. Daarnaast is er de xDrive30d met zijn zescilinder in lijn diesel van 265 pk en 620 Nm en de nog steeds indrukwekkende, van vier turbo’s voorziene M50d met zijn 400 pk en 760 Nm werkelijk een beul van een dieselkrachtbron is. Alle nieuwe X5’s krijgen standaard een verder geëvolueerde versie van de xDrive-vierwielaandrijving mee.  Voorlopig dus geen sDrive, zoals op de huidige X5 in combinatie met de 25d-tweeliter mogelijk was. Vanzelfsprekend voldoen alle motoren aan de nieuwste EU6d-TEMP-standaard, en gebeurt de overbrenging door middel van de beproefde Steptronic-achttrapsautomaat.

In combinatie met de M Sport uitvoering of het Off-Road Package is een elektronisch gestuurd differentieel op de achteras voorzien dat voor een nog sportievere handling zorgt. Het comfort wordt verzekerd door BMW’s Dynamic Damper Control, dat hier standaard is, en de Adaptieve M-ophanging met actieve rolstabilisatie en Integral Active Steering (dat voor het eerst op een BMW X-model verkrijgbaar is) zorgen voor extra sportieve beleving.

Ook qua technologische snufjes wordt hoog gemikt. Onder meer Active Cruisecontrol met Stop&Go, Steering en Lane Control Assistant, Lane Change Warning en Lane Departure Warning, Lane Change Assistant, Lane Keeping Assistant, Crossing Traffic Warning, Priority Warning en Wrong Way Warning zijn standaard of als optie voorzien. Daarnaast werd de parkeerhulp nog performanter. Nieuw is ook de achteruitrijassistent die het sturen van de bestuurder overneemt wanneer die achteruitrijdt over een traject dat niet lang tevoren voorwaarts werd afgelegd. Tot een afstand van 80 meter kan de bestuurder het achteruitrijden zo zonder zorgen aan de auto overlaten.

Vanaf november zal de nieuwe X5, die nog steeds in de fabriek van Spartanburg in de Verenigde Staten wordt gebouwd, in de showrooms staan. Over prijzen is nog niets bekend.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy