vrijdag, 15 juni 2018

BMW’s 8-Reeks Coupé is bloedmooi

Geschreven door  Stijn Blanckaert
BMW’s 8-Reeks Coupé is bloedmooi © BMW
Het gaat snel bij BMW. Amper een goede week nadat het merk de eerste info vrijgaf over de volgende generatie van de X5 kondigt het vandaag de reïncarnatie van de 8-Reeks uit de jaren negentig van de vorige eeuw aan. De nieuwe sportcoupé, die bij de lancering beschikbaar is met een 530 pk sterke V8 op benzine en een zescilinder diesel met 320 pk zal vanaf november verkrijgbaar zijn.


De 6-Reeks coupé was natuurlijk al behoorlijk exclusief, maar met de 8-Reeks mikt BMW nog hoger. Hij vormt de start van het modelinitiatief van het concern in het hogere luxesegment, waar later ook de X7 deel zal van uitmaken. 

De vormgeving van BMW’s grote vierzitscoupé is opmerkelijk gestrekt en laag. De lage carrosserie en de lange motorkap, het smal toelopende passagierscompartiment en de kenmerkende “double-bubble”-vorm van het dak geven hem, samen met de krachtige schouderlijn en de naar onder toe breder uitlopende lange achterruit typische sportautoproporties. De 8 is 4,84 meter lang en 1,90 meter breed en met 1,34 meter ook laag. De wielbasis meet 2,82 meter. De ledkoplampen (optioneel adaptief of zelfs met BMW Laserlight met Selective Beam uitgerust) zijn de smalste ooit op een BMW. 

De 8-Reeks Coupé werd tegelijk met de BMW M8 en M8 GTE-racewagen ontwikkeld. Daardoor kan hij uitpakken met een laag zwaartepunt, een uitgebalanceerde gewichtsverdeling en een lichtgewichtconstructie door het gebruik van aluminium, magnesium en met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP). De carrosserie is extreem aerodynamisch en laat geen twijfel bestaan over de sportiviteit van het geheel. Een sportuitlaat, een sperdifferentieel op de achteras, de Adaptive M-wielophanging, Integral Active Steering en grotere banden achteraan dan vooraan zijn standaard. Optioneel kan ook voor actieve rolstabilisatie gekozen worden op de V8-benzineversie.

Vanaf november zal de BMW 8 verkrijgbaar zijn in twee modelvarianten

Het topmodel (in afwachting van de M8) wordt de M850i xDrive Coupé M Performance met een nieuwe 530 pk sterke V8-motor, naast de 840d xDrive Coupé met zescilinder-in-lijn dieselmotor met 320 pk. Beide modellen worden uitgerust met een verder ontwikkelde versie van de gekende en uitstekende 8-traps Steptronic automaat en worden zoals de naam xDrive al verklapt op de vier wielen aangedreven. Vanzelfsprekend voldoen beide krachtbronnen aan de EU6d-TEMP-emissienorm. 

De V8 belooft fantastisch te klinken, en BMW benadrukt dat er geen “sound engineering”  via de luidsprekers aan te pas is gekomen. Hij is 4,4 liter groot en heeft twee twinscrollturbo’s, die als “Hot Inside V” een plaatsje vonden tussen de in V-vorm opgestelde cilinderbanken. Naast zijn piekvermogen van 530 pk is hij ook 750 Nm sterk. Accelereren van 0-100 km/h zou in niet meer dan 3,7 seconden moeten lukken, de top is natuurlijk begrensd op 250 km/h.

De zes-in-lijn drieliter op diesel met BMW TwinPower Turbo technologie inclusief meertrapsturbo en common-rail inspuiting met piëzo-injectoren heeft een geoptimaliseerde emissie dankzij uitlaatgasrecirculatie, een dieselpartikelfilter, een NOx-absorptiekatalysator en een SCR-katalysator. Met 320 pk en 680 Nm zijn de prestaties ook hier van de bovenste plank, met een sprintje tot 100 km/h in 4,9 seconden en opnieuw een begrensde topsnelheid van 250 km/h.

Het interieur is tegelijk luxueus en sportief, en een lederen bekleding voor het instrumentenpaneel en de bovenrand van de deurpanelen is standaard, net als de Vernasca-lederbekleding voor de nieuwe sportstoelen. Achterin is er plaats voor twee, al valt nog af te wachten of de inzittenden daar ook comfortabel plaats zullen kunnen nemen. De koffer is met 420 liter aardig groot voor een sportcoupé.

Vanzelfsprekend zal de 8-Reeks standaard of als optie van alle mogelijke luxe-items voorzien kunnen worden, zoals draadloos opladen van smartphones, de BMW Display Key, een Bowers & Wilkins Diamond Surround System en de ook op de volgende X5 gebruikte glazen afwerking van de keuzehendel van de automaat, de iDrive Controller en de volumeknop. Standaard zal de 8-Reeks net als de nieuwe X5 over het nieuwe display- en controleconcept BMW Operating System 7.0 beschikken, met het BMW Live Cockpit Professional dashboard met volledig digitaal instrumentencluster en een 10,25-inch groot Control Display.

Het BMW Head-Up Display werd 16% groter en kreeg een fraaiere 3D-weergave en geeft nog meer informatie weer. Vanzelfsprekend zijn ook alle in de BMW-groep verkrijgbare rijassistentiesystemen van de partij, gebundeld in het BMW Personal Co-Pilot-geheel. De Parking Assistant, Parking Assistant Plus (met Surround view, Top View, Panorama View en Remote D3 View) vergemakkelijken, net als de Reversing Assistant (die vorige week ook voor de X5 werd aangekondigd) het leven van de bestuurder.

Wie de sportiviteit van zijn 8-Reeks nog meer wil benadrukken zal kunnen kiezen voor het M Sport pakket met grotere luchtinlaten, lichtmetalen 19-inch M wielen, een M Sport remsysteem, multifunctionele stoelen, een met leder bekleed M stuurwiel en dorpelpanelen met verlichting en M logo. De BMW M Performance versie wordt daarnaast geleverd met onder meer lichtmetalen 20-inch M wielen met high-performance banden, een speciaal M Sport remsysteem, exclusieve exterieurdetails in Cerium Grey, roestvrijstalen interieurlijsten met weefpatroon en verlichte dorpelpanelen die zijn voorzien van de typenaam. Verder zijn vanaf de introductie ook een M Technic Sport Package en speciaal voor dit model ontwikkelde opties van BMW Individual verkrijgbaar.

Vanzelfsprekend volgen de prijzen later, zodat BMW ook dan weer de nodige aandacht kan genereren voor zijn nieuwe model. Niet dat wij dat erg vinden, want hij ziet er beeldig uit…

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy