zondag, 14 oktober 2018

Racen ondanks een handicap met dank aan Trapmann

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Racen ondanks een handicap met dank aan Trapmann © Patrick Theunissen Photography
De SsangYong SRX Cup rallycross (waarover u hier meer leest) is niet alleen uniek doordat er met pick-ups wordt gereden, met een passagier bovendien, maar zeker ook omdat er in elke race ook een auto meerijdt die wordt bestuurd door Nigel Bailly en Geoffroy Noël de Burlin, twee getalenteerde piloten met een lichamelijke beperking, waardoor ze hun benen niet kunnen gebruiken, en niet met een gewone auto kunnen rijden. 



Daarom werd hun SRX Cup-auto door het Belgische bedrijf Trapmann uit Kontich, specialist in het op maat aanpassen van auto’s voor mensen met een fysieke beperking, omgebouwd om deel te kunnen nemen aan het kampioenschap. Ze rijden dus in dezelfde wedstrijden als de valide piloten, en moeten er trouwens niet voor onderdoen. 

Autonieuws vroeg Maxime Minne van Trapmann welke aanpassingen aan de Actyon Sports van beide piloten werden aangebracht.


Trapmann 1004

Minne: “De aanpassingen zijn erg ingrijpend, het ging om maatwerk waarbij we de auto volledig hebben omgebouwd om door beide piloten bestuurd te kunnen worden als een echte sportwagen. De eerste aanpassing bestond uit een elektronische gasring achter het stuur die in radiografisch contact staat met de centrale eenheid. Dat moest radiografisch zijn omdat het stuur gedemonteerd wordt bij het in- en uitstappen. De remmen worden aan het stuur bediend door een hendel die via een beugel onder de stuuras met het rempedaal verbonden is. Ook dat was echt maatwerk omdat die hendel de juiste vorm moest hebben en precies juist moest staan om door beide piloten bediend te kunnen worden.”


Autonieuws: “Het gaat hier ook over een wagen met een manuele versnellingsbak. Dat maakte het waarschijnlijk extra moeilijk?”

Minne: “Absoluut. Normaal worden dergelijke aanpassingen op auto’s met een automaat gedaan, maar hier moesten we dus rekening houden met het feit dat er ontkoppeld zou moeten worden, in zware omstandigheden bovendien, en dat er met de hand geschakeld wordt via een normale pook. Daarvoor hebben we een hydraulische koppeling voorzien die automatisch werkt wanneer een infrarood oog in de versnellingspook het signaal geeft dat er geschakeld zal worden doordat de piloot zijn hand op de pook legt. In functie van de op het gaspedaal uitgeoefende druk komt de koppeling dan weer los. Hoe meer gas, hoe sneller… ”

Autonieuws: “Dit is een serieuze investering in tijd en middelen, neen?”

Minne: “Het gaat om 100% maatwerk, wat onze specialiteit is. Deze specifieke aanpassing heeft toch wel tussen de 80 en 100 uur werk gevraagd. Het moest dan ook om een betrouwbare oplossing gaan die tegen harde klappen en echt racegebruik bestand is.

Autonieuws: “Waarom heeft Trapmann deze opdracht aangenomen?”

Minne: “Het is voor ons de ideale gelegenheid om te tonen dat wij volledig op maat kunnen werken en voor elk geval, hoe moeilijk ook, een oplossing kunnen uitwerken. We zijn erg trots op het feit dat Nigel en Geoffroy door onze ombouw net als de valide piloten volop competitief kunnen zijn en deelnemen aan de SRX Cup.”

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy