maandag, 31 december 2018

Autonieuws blikt terug op 2018

Autonieuws blikt terug op 2018 © Patrick Theunissen Photography
Het autojaar 2018 zit er bijna op, tijd voor een terugblik. En wat leert die ons? De doorbraak van de elektrische auto is uitgebleven, ondanks de beloften van de merken. Wat nog? De politiek is het noorden kwijt. Er komt geen einde aan de reeks reglementen en wetten die elkaar tegenspreken en voor verwarring en onzekerheid zorgen, zowel bij de consumenten als producenten. 


VWWLTPAFSLUIT
Invoering WLTP-cyclus zorgde voor chaos 

Sinds 1 september worden alle nieuwe modellen gecertificeerd op basis van de WLTP-cyclus. Die werkwijze moet ervoor zorgen dat de verbruikswaarden en hoeveelheid schadelijke CO2 en NOx voortaan worden gemeten op basis van parameters die een getrouwere afspiegeling zijn van de dagelijkse praktijk. Hoewel die datum al langer met een rode stift was aangekruist in de agenda van de constructeurs, bleek dat een aantal merken niet klaar was met zijn huiswerk. Daardoor kon een aantal modellen niet tijdig of niet meer worden geleverd, wat verklaart waarom het aantal nieuwe inschrijvingen vanaf september fors is gedaald. Dat geldt in het bijzonder voor de merken van de Volkswagen Group. Zelfs op deze laatste dag van het jaar kunnen bepaalde modellen nog altijd niet worden besteld. Een aantal motorenreeksen is zelfs gewoon geschrapt. 

De constructeurs wijzen met een verwijtende vinger in de richting van de politiek. Volgens hen hebben tegenstrijdige verklaringen en reglementen voor verwarring gezorgd, wat de vertraging verklaart. Ze vertellen daarmee de halve waarheid. Feit is dat met name Volkswagen de handen vol had met het opkuisen van de rotzooi die het zelf had gecreëerd. Merkwaardig genoeg ondervinden Audi en Volkswagen daar in Duitsland meer hinder van dan in ons land. Hier zijn de meeste klanten het merk trouw gebleven, in het slechtste geval zijn ze overgestapt naar Seat of Skoda, beide dochtermerken van Volkswagen. 

De hetze tegen de diesel heeft wel effect gehad. De dieselverkoop aan particulieren is geïmplodeerd, wat in feite een goede zaak is. Heel wat particulieren hebben zich indertijd een diesel gekocht omwille van de premies van de overheid en de lage dieselprijs, terwijl ze feitelijk beter af waren met een benzine. Omdat zij meestal korte afstanden afleggen en hooguit 10.000 kilometer per jaar rijden. 

jagipaceva01hero120918afsluit
Schrale oogst aan opmerkelijke modellen

Begin maart wordt de ‘Auto van het Jaar 2019’ gekozen. De zeven overgebleven titelkandidaten zijn de Alpine A110, Citroën C5 Aircross, Ford Focus, Jaguar I-Pace, Kia Ceed, Peugeot 508 en Mercedes A-klasse. De selectie is gemaakt door 60 autojournalisten uit 22 Europese landen en geldt als representatief voor de schrale oogst van 2018. Op uitzondering van de Jaguar I-Pace en de Alpine A110 gaat het om min of meer betaalbare gezinswagens voor dagelijks gebruik, betrouwbaar, zuinig in verbruik en goedkoop in onderhoud. 

Met de nominatie van de Jaguar I-Pace slaat de jury twee vliegen in één klap: de nieuwkomer staat symbool voor het aanhoudend succes van de SUV én voor elektromobiliteit, de aandrijving van de toekomst. De I-Pace is daarom de logische favoriet voor de overwinning. 

ALPINEAFSLUIT
Onze voorkeur gaat uit naar de nieuwe Alpine A110, een hommage aan de gelijknamige Franse sportwagen die Renault in de jaren zestig eeuwige sportroem opleverde. De remake uit koolstofvezel en aluminium is hemels mooi en duivels snel, een hebbeding voor wie wil genieten van puur autorijplezier én daar 55.000 euro heeft voor opzijgezet. De Alpine A110 blijkt inmiddels ook een goede geldbelegging: de Première Edition op een oplage van 1955 stuks was in vier dagen compleet uitverkocht, een aantal wordt nu te koop aangeboden tegen 75.000 à 85.000 euro het stuk. 

AUDIQ3AFSLUIT
Globaal genomen lanceren de automerken jaarlijks zo’n 100 nieuwe modellen. Een aantal krijgt hier, om uiteenlopende redenen, een eervolle vermelding: Audi Q3, BMW 8 Coupé, Ford Focus, Mercedes CLS, Porsche 911, Renault Mégane RS, Suzuki Jimny, Mitsubishi Outlander PHEV, Volvo V60 en VW Touareg. In de categorie ‘Lelijkste auto van het jaar 2018’ gaat de strijd tussen de BMW X7 en Rolls-Royce Cullinan. 

AFSLUITAN2018VANDERVEKEN
De familiale automerkverdeler gaat eruit 

Kijken we over de rand van het stuurwiel stellen we vast dat de automerken stilaan maar zeker evolueren van constructeurs in de richting van aanbieders van mobiliteitsdiensten. Ze anticiperen daarmee op onze snel veranderende samenleving. Door de plattelandsvlucht, veroudering van de bevolking en nieuwe inzichten/behoeften op het vlak van mobiliteit en klimaatbeheer vermindert de interesse voor het eigen wagenbezit ten voordele van het gebruik van een gemeenschappelijke auto. Daardoor zit het autodelen in de lift en maken we meer gebruik van het openbaar vervoer én van de fiets, al dan niet elektrisch aangedreven. 

Zoals gezegd, de autosector is in volle transitie. Het werkterrein van de autoverdelers wordt uitgebreid en dat vergt bijkomende investeringen in dure apparatuur en gekwalificeerd personeel. In het tijdperk van de elektromobiliteit moeten automekaniekers zich omscholen tot elektriekers. Omdat elektrische auto’s minder onderhoud vergen, verdwijnt op termijn een belangrijke inkomstenbron voor de garagehouders. Van de autoverkoop alleen kunnen die niet leven, nu al werkt de helft met verlies. Tegen die achtergrond wordt het voor kleine en middelgrote familiebedrijven moeilijk om te overleven. In het beste scenario worden ze overgenomen door een kapitaalkrachtige merk- of sectorgenoot. In het slechtste geval verliezen ze hun concessie of sluiten de banken hun kredietlijnen af en gaat het zoveelste familiaal garagebedrijf onherroepelijk dicht. Einde verhaal. 

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy