woensdag, 16 januari 2019

Nieuwe BMW 7-Reeks heeft acute niercrisis

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Nieuwe BMW 7-Reeks heeft acute niercrisis © BMW
BMW gaf zopas de eerste beelden en informatie over de facelift van zijn vlaggenschip vrij. Die bevestigen wat we al eerder zagen op gelekte beelden, en wat ook bij de X7 (en in mindere mate de nieuwe X5) kon vastgesteld worden: BMW’s topmodellen hebben een acute niercrisis.



BMW 7 Series embargo 16012019 13
De meest opmerkelijke verschillen tussen de vorige en de nieuwe 7-Reeks situeren zich dan ook vooraan, waar de BMW-nieren, volgens het merk om het prestige en de status van hun topmodel verder te benadrukken, maar liefst 40% groter werden dan op de vorige. De hele voorzijde is nu ook vijf centimeter hoger dan tevoren. Verder vinden we er ook BMW’s Laserlight-koplampen terug, die tot 560 meter ver schijnen, en optioneel verkrijgbaar zijn voor wie de standaard adaptieve ledkoplampen wat te min vindt. De overige wijzigingen aan het koetswerk zijn geslaagd te noemen, en geven de auto nog een extra scheut elegantie en klasse, met achteraan ook bredere chroomranden rond de uitlaten en nieuwe driedimensionele achterlichten die zo’n 3,5 centimeter smaller zijn dan die van de vorige 7.

BMW 7 Series embargo 16012019 11
Zoals steeds wordt de 7-Reeks in “korte” en lange versie aangeboden, waarbij de grootste een veertien centimeter langere wielbasis heeft voor een zee aan beenruimte achterin. Beide versies van de nieuwe 7 zijn 2,2 centimeter langer dan hun voorgangers (met respectievelijk 5,12 en 5,26 meter), en zullen dus graag gebruik maken van de standaard gemonteerde Parking Assistant die nu ook over de nieuwe Reversing Assistant beschikt waarmee de auto zelf, zonder interventie van de bestuurder, over een afstand van tot 50 meter achteruit kan rijden langs exact hetzelfde traject dat daarvoor voorwaarts werd afgelegd.

Binnenin belooft BMW een nog betere geluiddemping, door extra inspanningen ter hoogte van onder meer de achterwielen en de B-stijlen, terwijl de zijruiten en de achterruit standaard of als deel van de Comfort Glass-optie over dikker glas beschikken.

BMW 7 Series embargo 16012019 1
Het stuurwiel is nieuw ontworpen en kreeg een andere schikking van de multifunctionele knoppen erop. Een inductief laadvlak voor compatibele smartphones is standaard en alle mogelijke technologische snufjes zullen verkrijgbaar zijn, bediend via BMW’s nieuwe BMW Operating System 7.0 en de BMW Intelligent Personal Assistant.

BMW 7 Series embargo 16012019 9
Om het prinsheerlijke comfort aan boord te garanderen, en ook de wegligging op BMW-niveau te houden krijgt de nieuwe 7-Reeks standaard een adaptieve ophanging met elektronisch gestuurde dempers en luchtvering met automatische nivauregeling op de twee assen. Integral Active Steering en het Executive Drive Pro onderstel zijn opties op alle niet-hybride varianten.

De motorenfamilie wordt zoals steeds aan de bovenkant afgetopt door de indrukwekkende V12 van 6,6 liter, die met zijn 585 pk de M760Li xDrive aandrijft en nu ook een partikelfilter krijgt. 

De 750i en Li, altijd met xDrive aandrijving, krijgen een nieuw ontwikkelde V8 onder de motorkap. Die is 4,4 liter groot en levert met zijn 530 pk maar liefst 80 pk meer dan zijn voorganger. 

Fiscaal interessanter belooft de plug-in hybride aandrijving te zijn. Die is niet langer samengesteld uit een elektromotor en een benzine-viercilinder, zoals op de huidige 7-Reeks, maar schakelt over naar een zescilinder in lijn, terwijl de hoogspanningsbatterij ook opgewaardeerd werd. Het systeemvermogen van de plug-in piekt zo op 394 pk in Sport-modus, en zorgt ervoor dat de 745e, Le en Le xDrive tussen 48 en 59 gram per kilometer CO2 uitstoten en zuiver elektrisch tussen 50 en 58 kilometer ver zouden moeten raken.

Speciaal voor België en Luxemburg worden ook een 740i, Li en Li xDrive met zes-in-lijn benzinemotor van 340 pk aangeboden.

Opnieuw van de partij zijn ook drie krachtige zescilinder diesels van drie liter. De krachtigste dieselversies zijn de vier turbo’s tellende 750d xDrive en 750 Ld xDrive met 400 pk, maar ook de 740d xDrive en Ld xDrive leveren met 320 pk een aardig vermogen aan de vier wielen af. Wie wil dieselen met alleen achterwielaandrijving kan dan kiezen voor de 730d en 730 Ld met 265 pk, al bestaat die motorversie ook als xDrive.

Het Autosalon van Brussel komt voor de nieuwe 7-Reeks te vroeg. Hij zal in Geneve voor het eerst aan het publiek getoond worden. Prijzen volgen later.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy