
Aan de voorzijde wordt de nieuwe Clio gekenmerkt door de C-vormige lichtsignatuur zoals bij andere Renault modellen. Voortaan bestaan de koplampen uit 100% LED‐technologie vanaf het eerste uitrustingsniveau. Net als de koplampen hebben de expressievere achterlichten een nieuwe C‐vormige lichtsignatuur, met een zeer geaccentueerd diepte‐effect. Bovenaan de achterruit bevindt zich een langer en fijner derde remlicht. verder bouwt de nieuwe Clio voort op de sensuele vormen van de vorige generatie en krijgt vanuit elke hoek nog zuiverdere en dynamischere lijnen. Hij wordt expressiever, maar behoudt zijn zuivere profiel. Wat de afmetingen betreft, wordt de nieuwe Clio 14 millimeter korter maar krijgt hij meer interieurruimte. Het koetswerk wordt tot 30 millimeter lager om het aerodynamischer en sportiever te maken. 17" velgen (afhankelijk van de versie) zetten de dynamische uitstraling van de wagen in de verf.

Renault Sport introduceert op de nieuwe Clio zijn R.S. Line‐label, dat geleidelijk de huidige GT‐Line zal vervangen. Met een verder ontwikkelde en uitgebreidere content is het R.S. Line‐label meer dan een naamswijziging. Het R.S. Line‐label staat voor een sportiever koetswerk‐ en interieurdesign en speelt in op de verwachtingen van het steeds grotere aantal klanten dat zich sterk wil differentiëren met een dynamisch design. De nieuwe Clio R.S. Line krijgt aan de buitenkant de F1‐lamel, een typerend en iconisch designelement van de R.S.‐modellen. Hij onderscheidt zich ook door een radiatorrooster met honingraatstructuur, specifieke 17" lichtmetalen velgen en een meer atletische achterkant.

Voor het volledig nieuwe dashboard van de nieuwe Clio werd gebruik gemaakt van hoogwaardige materialen en een zacht aanvoelende bekleding. Het is in drie opgedeeld: een bovenste deel met een bekleding van schuimvulling, een centrale, beklede band die gepersonaliseerd kan worden en een onderste zone voor de functionele elementen zoals het handschoenkastje. De golfvorm ervan maakt de cockpit visueel breder.

Het multimediascherm, een hoofdelement van de "Smart Cockpit", is 9,3" groot. Het licht gebogen verticale tablet vergroot visueel het dashboard, geeft het interieur een sterk eigentijdse uitstraling en verbetert de leesbaarheid van het scherm. De tablet is naar de bestuurder gericht en biedt met het nieuwe geconnecteerde EASY LINK‐systeem een gebruiksvriendelijke interface voor alle multimedia, navigatie en infotainment, maar ook voor de bediening van het MULTI‐SENSE‐systeem.

Ook de middenconsole is een sleutelelement van de "Smart Cockpit" van de nieuwe Clio. Ze werd verhoogd om de ergonomie van de bestuurderspost te verbeteren en krijgt een kortere versnellingspook, die heel natuurlijk in de hand valt. De geïntegreerde opbergruimtes in het onderste deel zijn zeer functioneel en goed bruikbaar door de passagiers, met onder meer een lader die de telefoon oplaadt via inductie.
Ieder kan zijn of haar persoonlijke de nieuwe Clio creëren dankzij packs voor de personalisering van onder meer de middenconsole, het dashboard, de deurpanelen, het stuurwiel en de armsteunen. Niet minder dan 5 interieursferen zijn beschikbaar.
De nieuwe Renault Clio beleeft zijn wereldpremière begin maart op het autosalon van Genève.