woensdag, 13 februari 2019

BMW X3 M en X4 M vullen alle gaatjes

Geschreven door  Stijn Blanckaert
BMW X3 M en X4 M vullen alle gaatjes © BMW
BMW gaat naarstig verder met het vullen van alle niches. Van de X3 en de X4 van de vorige generatie bestond nooit een M-model, dus het was tijd om ook voor sportieve SUV-adepten die een X5 of X6 M wat te groot vonden een oplossing te voorzien.


Niet alleen zijn de nieuwe X3 en X4 “M” de allereerste M-afgeleiden van BMW’s mid-size SUV’s, ze worden voor het eerst tegelijk als “M” en “M Competition” aangeboden. 

Terwijl de “normale” M-versies van de X3 en X4 al uitgerust zijn met de krachtigste zes-in-lijn motor ooit onder de motorkap van een M-BMW, met 480 pk en 600 Nm uit drie liter cilinderinhoud, doen de beide Compeitition-versies daar met hun indrukwekkende output van 510 pk nog eens 30 stuks bij, terwijl het koppel ongewijzigd blijft.

De nieuwe high-performance modellen worden allemaal uitgerust met de bekende M Steptronic-achttrapsautomaat met Drivelogic en zetten hun vermogen op de weg door middel van de M xDrive-vierwielaandrijving die de nadruk legt op de achterwielen en de keuze laat uit twee rijmodi.

Zowel de X3 M als de X4 M sprinten tot 100 km/h in 4,2 seconden, terwijl de Competition-versies daar nog een tiende van een seconde afdoen. De topsnelheid is begrensd op 250 km/h, behalve wanneer je bijbetaalt voor het M Driver’s Package, waarmee de “gewone” M-modellen het pas bij 280 km/h voor bekeken houden en de Competition-versies daar nog vijf kilometer per uur bijdoen. Remmen doen deze modellen met BMW’s M Compound-schijven met blauwe remzadels met het alomtegenwoordige M-logo.

De M-versies kregen natuurlijk specifieke verstevigingen en een aangepast onderstel om met het vermogen overweg te kunnen. De M-ophanging met elektronisch gestuurde dempers is in drie standen aanpasbaar voor comfort, sportiviteit of een combinatie van beiden. Ook de stuurinrichting is specifiek voor de M-modellen, net als de remmen en de standaard twintigduimwielen op de M-versies en joekels van éénentwintig duim op de Competition-versies.

Het DSC laat een gecontroleerde wielslip toe in de M Dynamic Mode en kan gelukkig ook volledig uitgeschakeld worden voor wie eens wil stoeien op circuit. 

Binnenin krijgen de M-versies standaard elektrisch verstelbare sportstoelen, een lederen bekleding, een specifieke M-cockpit, een M-stuurwiel en M-pook.

De Competition-versies krijgen daarbovenop specifieke accenten aan de buitenzijde, in de vorm van High-gloss Zwart rond de BMW-nieren, spiegelkappen en ook de achterspoiler in het geval van de X4 M Competition. Ook een M Sport-uitlaat is in dat geval standaard. Binnenin krijgen de Competition-uitvoeringen Merino-leder in plaats van het standaard Vernasca-leder. 

LED-koplampen, een hi-filuidsprekersysteem en het ConnectedDrive pakket met het navigatiesysteem Professional zijn standaard, de optielijst belooft weer bijzonder lang te zijn. 

Vanaf de zomer van dit jaar zal het ook mogelijk zijn om het M Carbon exterieurpack te bestellen dat de auto verder personaliseert.

Beide auto’s zijn ook een beetje Belgisch, want de BMW X3 M, waarop de BMW X4 M gebaseerd is, is van de hand van de Belg Pascal Tanghe. Pascal werkt sinds begin jaren 2000 voor de BMW designafdeling. Hij is trouwens heel bekend met de BMW X3: in zijn beginjaren werkte hij onder andere aan de BMW xActivity conceptwagen, die in 2003 aan het grote publiek werd getoond en de latere introductie van de BMW X3 voorafging. 

Zoals steeds volgen de prijzen en meer details dichter bij de lancering.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy