zondag, 23 juni 2019

Citroën viert eeuwfeest

Geschreven door  Jan Muylaert
Citroën viert eeuwfeest © PSA
Eeuweling Citroën kan er maar niet genoeg van krijgen. Een jaar lang zet de Franse constructeur de bloemetjes buiten. Citroën pakt graag uit met zijn roemrijke verleden. Heel wat modellen bereikten de status van icoon zoals de Traction Avant, de 2PK en de DS. Zal Citroën de komende decennia nog steeds de bakens verzetten? Autonieuws.be peilde bij Xavier Peugeot, product director van Citroën naar de toekomst van de Franse constructeur ‘hors du commun’.


Vorige eeuw liet André Citroën zijn naam prijken op de Eiffeltoren. Een briljant man die de impact van publiciteit maar al te best begreep. Wellicht zou hij het eeuwfeest van zijn geesteskind maar minnetjes vinden. Vorig weekend stonden op een Parijse boulevard langs weerszijden vijftig modellen die de voorbije honderd jaar het mooie weer maakten. André zou wellicht zeggen: “Waarom niet op de Champs-Élysées“. 

Toch springen de feestelijkheden van het jarige merk eruit in vergelijking met de autoconstructeurs die eerder hun eeuwfeest met minder barnum vierden. En het is nog lang niet afgelopen met het fêteren van Citroën. Ook in ons land viert het merk met de dubbele pijl een zomer lang in Autoworld. Van 27 juni tot 3 september staat het paleis in het Jubelpark helemaal in het teken van Citroëns geschiedenis. België was en is nog steeds een belangrijke afzetmarkt van de Franse autobouwer.

Geschiedenis is een solide basis maar Citroën is lang niet meer incontournable als het op technologische innovatie aankomt. Andere constructeurs zitten evenmin stil. Maar geen een kan bogen op het grensverleggend comfort zoals Citroën. Toch is dat imago niet genoeg om de veeleisende automobilist over de streep te halen. Citroën staat voor grote uitdagingen maar koestert tevens hoge verwachtingen. 

Navelstreng doorgeknipt

In 2014 werd als het ware de navelstreng doorgeknipt toen DS van Citroën werd gescheiden. DS ging voortaan als een apart autonoom premiummerk opereren. La déesse, een avant-gardistisch model met hydropneumatische ophanging, was nochtans lange tijd het paradepaard van Citroën. “Het was een gedurfde beslissing van het management van PSA (de groep Peugeot-Citroën-DS). Maar door DS tot een volwaardig merk te laten uitgroeien, konden we ook het merk Citroën herdefiniëren. Het bood ons opportuniteiten voor het ontwikkelen van een nieuwe strategie”, benadrukt Xavier Peugeot.

Hij beschouwt DS niet als een concurrent. “Citroën is een mainstream merk. Wij spreken niet hetzelfde cliënteel aan. Maar het zal Citroën niet weerhouden om nog grote modellen te bouwen. De elektrificatie van het gamma wordt de grote uitdaging van de komende jaren. In 2020 zullen we de eerste full electric en de eerste plug-in hybrid op de markt brengen. Nadien zal van ieder nieuw model een plug-in hybrid en een volledig elektrische variant worden aangeboden. Tegen 2025 moet de elektrificatie van onze modellenlijn een feit zijn”, zegt de product director.

De recente Citroën C5 Aircross past volgens de topmanager helemaal in het plaatje van wat de constructeur voor ogen heeft. “Het is een combinatie van een SUV en een MPV (monovolume) en staat voor ruimte, modulariteit en comfort. Wij zullen onze producten aanpassen aan de noden en verzuchtingen van de klanten op de verschillende continenten. Een zogenaamde global car is geen optie. Een wereldauto slaat niet aan omdat hij niet tegemoet komt aan een specifiek publiek. Daarom kiezen we nu voor eenzelfde silhouet wereldwijd maar passen we het interieur aan. Zo wensen de Chinezen veel beenruimte, een vraag waarop we nu kunnen ingaan door het interieur te herschikken of de vloerplaat te verlengen.”

Durf als leidmotief

Meer en meer jongeren behalen geen rijbewijs meer en keren de auto de rug toe. Zorgt dat niet voor onrust in de autowereld? “Studies tonen aan dat de relatie met de auto sterk blijft. Er is nog steeds veel interesse van de jeugd maar zij heeft een andere benadering van het autogebeuren. De gebruiksvriendelijkheid en milieuaspecten zoals de elektrische auto’s staan op hun verlanglijstje. Wij maken onze geen zorgen over de toekomst”, aldus Xavier Peugeot.

Hij is ervan overtuigd dat Citroën over een eeuw nog bestaat en zijn bicentennial zal vieren. “Zolang het merk zich kan vernieuwen en trouw blijft aan zijn roots. Citroën staat voor ‘Durf’. Dat moet in de komende generaties worden bestendigd.”

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy