‘Elk detail is belangrijk’ – was het principe dat de ingenieurs die aan de Audi e-tron werken, voor ogen hielden terwijl ze erin slaagden het rijbereik nog verder te vergroten. Toekomstige versies van de Audi e-tron 55 quattro zullen tot 436 kilometer kunnen rijden met een volledig opgeladen batterij (WLTP-cyclus), wat 25 kilometer meer is dan voordien. `
Dankzij een nieuw soort rem zijn de ontwikkelaars erin geslaagd het zogenaamde restkoppel bij het remmen verder te verminderen. Die term verwijst naar de verliezen die ontstaan door de nabijheid van de remblokjes bij de remschijven. Ook de aandrijflijn is efficiënter geworden. Bij normaal rijden zorgt de motor in de achteras standaard voor de aandrijving. Dankzij een aantal optimaliseringen wordt de voorste elektromotor voortaan bijna volledig uitgeschakeld en losgekoppeld van de elektrische bevoorrading. Enkel wanneer de bestuurder meer vermogen vraagt schieten beide motoren in actie. Het grote voordeel van de asynchroonmotor, namelijk dat hij kan werken zonder vermogens- of weerstandsverlies, wordt daardoor nog effectiever. Daarnaast is het bruikbare bereik van de hoogspanningsbatterij toegenomen.
De batterij in de Audi e-tron 55 quattro heeft een totale opslagcapaciteit van 95 kWh en geeft klanten voortaan toegang tot een netto capaciteit van 86,5 kWh. Alle nieuw gebouwde modellen genieten deze technische upgrade. De prijs van de Audi e-tron 55 quattro wijzigt niet en start vanaf 83.500 euro.