vrijdag, 06 december 2019

Mallenmakers met millimetrische precisie

Mallenmakers met millimetrische precisie © SEAT
Hun handen maken unieke kunstwerken. Maar in plaats dat je die kunstwerken in een museum vindt, tref je ze dagelijks aan op straten en (snel)wegen. De handen zijn verantwoordelijk voor het creëren van de mallen die de portieren en motorkappen van SEAT-modellen tot in perfectie vormgeven.


Om een perfecte autoportier te krijgen, moet deze in een perfecte matrijs worden geperst. Want als de mal imperfect is, zie je dat in alle auto’s terug. De ambachtslieden van Audi Tooling Barcelona, het partnerbedrijf dat de matrijzen voor SEAT maakt, zorgen ervoor dat die imperfectie geen kans krijgt.

Voordat de autoproductie aan de lopende band begint, worden meer dan 2.000 proeven gedaan om zelfs de kleinste foutjes te corrigeren die bij het persen van de onderdelen kunnen ontstaan. Zelfs als die foutjes met het blote oog niet te zien zijn. Het is heel nauwgezet werk dat je alleen door ervaring kunt leren. Om te controleren of de matrijzen perfect zijn, stempelt een pers van 2.500 ton het eerste onderdeel uit. Dan begint het werk van de ambachtelijke matrijzenmakers. In deze beginfase wordt vertrouwd op hun ogen en deskundige handen.

De ambachtslieden gebruiken dus hun zintuigen en ervaring bij de eerste tests. Maar naarmate het proces vordert, moeten ook zij hun toevlucht nemen tot andere methoden die ze helpen zaken te detecteren die met het oog niet te zien zijn. Een lichttunnel met 5.000 lux per vierkante meter is dan een onmisbaar hulpmiddel. Met dat licht komen kleine oneffenheden in de proefonderdelen boven water, zodat de mallenmakers weten waar zij correcties moeten aanbrengen. 

Het werk van de ervaren ambachtslieden beperkt zich niet tot het perfectioneren en het met de hand polijsten van de mallen. De ‘oude rotten’ geven hun ervaring en expertise ook weer door aan toekomstige collega’s. Audi Tooling Barcelona heeft de afgelopen vijf jaar de zogeheten Dual Training gebruikt, waarbij theoretisch onderwijs en praktijktraining worden gecombineerd om de kennis en vaardigheden te delen met studenten. Het werk kun je leren met uren toewijding en een goede mentor. Maar het belangrijkste aspect om dit vak eigen te maken is leergierig zijn. 

De aandacht voor elke mal zorgt ervoor dat de ambachtslieden tot bijna twee jaar aan een onderdeel werken. Ze testen, testen opnieuw en slijpen en polijsten totdat het onderdeel perfect is. Voor de mallenmakers geeft het een enorme voldoening om hun voltooide werk te zien dat is geïntegreerd in een nieuwe SEAT. Ze weten dat de onderdelen foutloos zijn en het resultaat mede dankzij hun handwerk is bereikt. 

Feitjes over mallen

  • Mallen worden gebruikt om elk afzonderlijk onderdeel van een nieuwe auto te fabriceren.
  • Er zijn afzonderlijke matrijzen voor onderdelen als portieren, motorkappen, bumpers en achterkleppen.
  • Zo’n tachtig mallen zijn nodig voor het fabriceren van een enkel chassis.
  • Elke mal is gemiddeld goed voor het persen van 500.000 identieke onderdelen.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy