Is je huidige salariswagen of auto van de zaak binnenkort aan vervanging toe? Dan ben je wellicht gestart met de selectie van zijn opvolger. Waar moet je op letten als je vooral waar voor je geld wil en efficiënt tot een keuze wil komen?
Als je werkgever zijn auto’s least, dan heeft hij vaak een overeenkomst met één of twee leasebedrijven. Dezelfde auto kan bij de ene firma goedkoper zijn dan bij de andere, dus vergelijken loont de moeite. Vanwaar die prijsverschillen? De leaseprijs wordt samengesteld op basis van een inschatting van de restwaarde, de onderhoudskosten, het aantal banden dat wordt verbruikt, enzovoort. Ook zijn er verschillen in de rentevoeten, de verzekeringspremie, de administratieve kosten, enzovoort.
Normaal is het niet aan de werknemer om zelf te gaan vergelijken en onderhandelen, maar soms wordt het toegestaan of is het zelfs de normale gang van zaken. Als dat zo is, dan kun je beter meerdere offertes opvragen voor de auto (of auto’s) die je geselecteerd hebt. Bij de meeste merkdealers kunnen ze je daarmee helpen. Ook kun je online offertes opvragen bij heel wat leasebedrijven. Wel moet je appelen met appelen vergelijken: dezelfde looptijd, hetzelfde aantal kilometers, hetzelfde type verzekering (let op het bedrag van de vrijstelling), evenveel banden (zijn de winterbanden inbegrepen?), enzovoort. Dat is niet altijd even gemakkelijk, maar je inspanningen kunnen beloond worden.
Als je gewoontegetrouw teruggrijpt naar het merk dat je kent of hooguit de bekende namen op je lijstje zet, dan mis je misschien de auto die perfect bij je past en/of meer value for money biedt. Er zijn de jongste jaren heel wat interessante modellen bijgekomen van fabrikanten die je misschien amper of niet kent, zeker in het segment van de kleine tot middelgrote cross-overs met hybride of elektrische aandrijving.
Als je via je werkgever een leasevoertuig mag kiezen, dan krijg je vaak toegang tot de configuratietool van de leasefirma. Die maakt het mogelijk om een resultatenlijst te creëren op basis van talrijke criteria. Als je het merk open laat, zul je zien dat er heel wat modellen verschijnen in de zoekresultaten waar je wellicht nooit had bij stilgestaan, maar die wel in je budget passen en misschien wel een betere match zijn dan het model dat je initieel in gedachten had.
Werkt je werkgever niet met een leasebedrijf? Ga dan naar een zoekertjessite zoals Autoscout24.be en selecteer het koetswerktype, de aandrijving, het aantal zitplaatsen, enzovoort. Stel de maximum leeftijd van het voertuig in op twee jaar, zodat je enkel de actuele auto’s ziet. Wedden dat er modellen bijzitten die nooit bij je zouden zijn opgekomen zonder deze zoekopdracht?
Past de auto van je dromen (net) niet in je budget of lopen de leveringstermijnen te lang op naar je zin? Dan kun je een jonge tweedehandsauto overwegen. Tweedehandsleasing is in volle opmars en het aanbod neemt stelselmatig toe. Van kleine stadsauto op benzine over middelgrote plug-inhybride break tot elektrische SUV: je vindt vandaag duizenden auto’s op de tweedehandsleasemarkt.
Een occasievoertuig is tot wel 20 procent goedkoper om te leasen dan een gelijkaardige nieuwe auto. De grootste waardevermindering van een wagen vindt immers plaats gedurende de eerste gebruiksjaren. Natuurlijk kun je je auto niet vrij samenstellen in dit geval. Ook als uniformiteit in de bedrijfsvloot belangrijk is, dan is tweedehandsleasing geen optie. Wél maakt occasielease elektrisch rijden voor vele bestuurders haalbaar. Je hoeft je ook geen zorgen te maken om de staat van de batterij. De hoogspanningsaccu is sowieso tot 8 jaar lang gedekt door de constructeurswaarborg en zelfs als er andere kosten zijn, dan zijn die inbegrepen in het leasecontract.
Meestal mag je de auto van het werk ook voor privéverplaatsingen gebruiken. Dat vertegenwoordigt een vorm van loon en wordt Voordeel van Alle Aard genoemd. Over dat voordeel betaal je belastingen afhankelijk van de brandstofsoort, de CO2-uitstoot, de fiscale cataloguswaarde en de leeftijd van de auto. De CO2-factor weegt daarbij het zwaarst door.
Men vertrek voor de berekening van deze factor van de gemiddelde uitstoot van het wagenpark. Die gaat jaarlijks naar beneden omdat er steeds meer elektrische auto’s de weg vervoegen. Hoe hoger jouw auto boven het gemiddelde uitsteekt, hoe meer belastingen je betaalt. Kortom, kies je vandaag nog een diesel of benzine, dan zal jouw Voordeel van Alle Aard steeds stijgen. Een deel van die stijging wordt gecompenseerd door de leeftijdscoëfficiënt, maar gezien het tempo van de elektrificatie zal die correctie binnenkort nog maar weinig zoden aan de dijk brengen.
Ook met zelfopladende hybrides is het opletten geblazen. Hun CO2-uitstoot varieert van zo’n 85 g/km tot 145 g/km, wat hoger is dan het gemiddelde van de vloot. Kies je een plug-inhybride, dan ben je nog wel even safe. De emissie daarvan schommelt tussen de 20 g/km en 50 g/km en zit daarmee onder de referentiewaarde.
Sommige bedrijfsautorijders zijn geneigd om een auto te kiezen bij de dealer die ze al kennen of die bij hen in de buurt is gevestigd. “Dat is gemakkelijk als ik op onderhoud moet”, is het vaakst gehoorde argument. Maar hoe vaak moet een moderne auto nog naar de werkplaats? En moet dat dan per se de werkplaats zijn van een merkdealer?
Om op de eerste vraag te antwoorden: doorgaans moet een auto slechts om de twee jaar of 30.000 kilometer binnen voor een inspectie en/of oliewissel. Bij elektrische auto’s kan dit interval zelfs langer zijn, al is het nooit slecht om de auto om de twee jaar even op de brug te zetten bij de garagist om banden, ophanging en andere mechanische aspecten te inspecteren. De meeste auto’s geven trouwens zelf aan wanneer ze op onderhoud moeten en of er zaken moeten worden nagekeken of vervangen.
Het antwoord op de tweede vraag luidt: neen. Je kunt je bedrijfsauto ook bij merkonafhankelijke garages (bijv. Auto 5, Bosch Service Center, Midas, Eurorepar, enzovoort) laten onderhouden, op voorwaarde dat de eigenaar van het voertuig (je werkgever of de leasingmaatschappij) daarmee instemt natuurlijk. Zolang de garage de voorschriften volgt van de constructeur, blijft de waarborg geldig. Ook voor banden, glasbraak of koetswerkreparaties hoef je niet per se naar de merkgarage.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853