dinsdag, 07 januari 2020

Volvo verkoopt voor het eerst meer dan 700.000 auto’s

Volvo verkoopt voor het eerst meer dan 700.000 auto’s © Volvo Cars
Volvo heeft voor de zesde keer op rij zijn eigen verkooprecord verbeterd. De Zweedse autoproducent verkocht in 2019 in totaal 705.452 auto's, een toename van 9,8 procent ten opzichte van 2018. Bijzonder is dat Volvo voor het eerst in zijn 93-jarige historie meer dan 700.000 auto's in één jaar verkocht.


Volvo noteerde groei in vrijwel alle markten wereldwijd, dankzij aanhoudend sterke vraag naar alle modellen en in het bijzonder naar de drie SUV-modellen van Volvo. De Volvo XC40, XC60 en XC90 noteerden uitstekende verkoopresultaten in met name Europa, China en de Verenigde Staten.

De vraag naar geëlektrificeerde modellen nam in 2019 ook toe, niet alleen met geregistreerde verkopen maar ook met bestellingen. Volvo verkocht in 2019 in totaal 45.933 plug-in hybride modellen, een toename van 22,9 procent ten opzichte van 2018 en meer dan een verdubbeling van het aantal in 2017.

In 2018 verkocht Volvo 642.253 auto's, destijds al goed voor een nieuw record. In 2019 is dit vorige record al bijna een volledige maand voor het einde van het jaar overtroffen. December was in 2019 de beste verkoopmaand ooit voor Volvo, met een stijging van 23,4 procent op jaarbasis tot 74.239 verkochte auto's.

Sterke prestaties in China, Verenigde Staten en Europa

Nog nooit verkocht Volvo zoveel auto's in China als in 2019: 154.961 auto's, een plus van 18,7 procent ten opzichte van 2018. In de Verenigde Staten verkocht Volvo in totaal 108.234 auto's (+10,1 procent t.o.v. 2018), waarmee op deze markt voor het eerst sinds 2007 de grens van 100.000 verkochte auto's werd overtroffen. In Europa was de verkoop bijzonder sterk in Duitsland. Voor het eerst in de historie van Volvo verkocht het merk daar meer dan 50.000 auto's in één jaar. In het Verenigd Koninkrijk realiseerde Volvo zijn beste verkoopresultaat sinds 1990. Ook in Australië, België, Brazilië, Tsjechië, Hongarije, Korea, Polen en Portugal verkocht Volvo nog nooit zoveel auto's als in 2019.

Volvo XC60 populairst

De Volvo XC60 blijft wereldwijd het bestverkochte model voor het merk, gevolgd door de XC40 en XC90. De populariteit van 90- en 60-serie heeft ook bijgedragen aan volumegroei in China en Europa. In 2019 verkocht Volvo 204.965 exemplaren van de XC60 versus 187.339 auto's in 2018. Van de XC40 verkocht Volvo vorig jaar 139.847 auto's (2018: 75.828) en van de XC90 100.729 exemplaren (2018: 94.182).

Succes voortzetten in 2020

"Ik ben verheugd om te zien dat we voor het eerst in onze geschiedenis meer dan 700.000 auto's hebben verkocht, terwijl we marktaandeel hebben gewonnen in al onze belangrijkste verkoopregio's", zegt Håkan Samuelsson, CEO. "We hopen dit verkoopsucces voort te zetten in 2020, een jaar waarin we starten met de uitrol van onze line-up Recharge-modellen."

Recharge

Recharge is de overkoepelende naam van alle oplaadbare Volvo’s (volledig elektrisch of plug-in hybride). De Volvo XC40 P8 AWD Recharge is het eerste model uit een reeks volledig elektrische Volvo’s en tevens de eerste volledig elektrische auto van Volvo. In de komende vijf jaar introduceert Volvo elk jaar een nieuw, volledig elektrisch, model in de 40-, 60- én 90-serie. In 2025 moet de helft van alle Volvo-verkopen bestaan uit volledig elektrische modellen. De andere helft moet voor rekening komen van de hybride-uitvoeringen. Met de Recharge-line-up hoopt Volvo de verkoop van geëlektrificeerde modellen te bevorderen en bestuurders van een plug-in hybride aan te moedigen om zoveel mogelijk in de Pure-modus te rijden. Volvo Cars verwacht dat in 2020 ongeveer 20 procent van alle Volvo-verkopen een plug-in hybride is. Volvo is de enige autofabrikant die van elk model een plug-in hybride variant aanbiedt.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy