maandag, 03 februari 2020

Renault vernieuwt zijn volledige Mégane-gamma

Renault vernieuwt zijn volledige Mégane-gamma © Goupe Renault

Renault heeft de Mégane hertekend. De visuele wijzigingen zijn het duidelijkst voor- en achteraan, maar je moet toch al een kenner zijn om ze meteen te spotten. Dat is niet erg, want de Mégane zag er nog helemaal niet verouderd uit. Binnenin krijgt de Mégane nieuwe multimediaschermen, maar het grootste nieuws is dat Mégane een plug-inhybride aandrijving krijgt. 

Vooraan onderscheidt de nieuwe Mégane zich door een nieuwe bumper en een nieuw radiatorrooster. Ook de onderste luchtinlaat werd vernieuwd. Vanaf het derde uitrustingsniveau is hij getooid met chroomaccenten.

De koplampen van de nieuwe Mégane gebruiken voortaan de LED Pure Vision-technologie, die vanaf het eerste uitrustingsniveau beschikbaar is en de oude halogeenkoplampen vervangt. Deze nieuwe en performantere koplampen verhogen de lichtintensiteit en vergroten het bereik van de lichtbundel met bijna 30 procent om de zichtbaarheid, de veiligheid en het rijcomfort te verhogen. Net als de koplampen doen ook de achterlichten en de mistkoplampen een beroep op ledtechnologie.

R DAM 1074425

Achteraan meten de ledlichten zich een nieuw en fijner design aan. Hun lijn werd opgetrokken voor een vloeiendere look terwijl de richtingaanwijzers voortaan van het dynamische type zijn. Ook kreeg de nieuwe Mégane een nieuwe, meer verfijnde schort onderaan.

R DAM 1074407

De nieuwe Mégane kan prat gaan op een vernieuwde en gemoderniseerde bestuurdersplaats. Die omvat nieuwe schermen van 9,3 duim voor het multimediasysteem en 10,2 duim voor het dashboard, en biedt alle functies van het multimediasysteem Renault EASY LINK. Dat systeem, waarvan de werking is geïnspireerd op de stijl en het gebruik van smartphones, toont zich ergonomisch en functioneler om het gebruiksgemak te verzekeren.

Om de veiligheid en het comfort van alle inzittenden te verhogen, zijn er ook nieuwe rijhulpsystemen leverbaar. Voorbeelden daarvan zijn de Snelweg- en fileassistent, het autonome rijsysteem van niveau 2 dat comfort en gemoedsrust aan het stuur verenigt.

R DAM 1074446

Het motorgamma van de nieuwe Mégane wordt uitgebreid met de oplaadbare hybridetechnologie E-TECH Plug-in. Deze technologie garandeert een maximale veelzijdigheid en laat kopers een nieuwe elektrische rijervaring ontdekken terwijl ze ook op lange ritten de CO2-uitstoot en het brandstofverbruik beperkt.

Als pionier en expert op het gebied van elektrische mobiliteit rust Renault de nieuwe Mégane uit met de 160 pk sterke oplaadbare hybridemotor E-TECH Plug-in. Hij plukt de vruchten van gloednieuwe technologieën om energie te recupereren en inspireert zich rechtstreeks op de knowhow die we in de Formule 1 hebben opgedaan.

De E-TECH Plug-in-technologie werd ontwikkeld door de ingenieurs van Renault en werd bekroond met meer dan 150 patenten. Ze gebruikt diverse onderdelen die het levenslicht zagen in het kader van de Alliantie, zoals de 1,6-liter viercilinder-benzinemotor van de nieuwste generatie, die hier samenwerkt met twee elektromotoren en een innovatieve transmissie. Die transmissie met klauwkoppelingen en zonder koppelingspedaal biedt een uitstekend rendement en nauwelijks merkbare schakelovergangen. 

Met zijn batterij van 9,8 kWh (400 volt) kan de nieuwe Mégane E-TECH Plug-in zuiver elektrisch rijden bij snelheden tot 135 km/u. De efficiëntie van zijn energiebeheersysteem biedt bovendien een zuiver elektrisch rijbereik tot 50 kilometer over de gemengde cyclus (WLTP) en tot 65 kilometer over de stadscyclus (WLTP City), zonder dat de verbrandingsmotor eraan te pas komt.

De E-TECH Plug-in-motor, die vanaf de lancering verkrijgbaar wordt in de nieuwe Mégane Grandtour, zal naderhand ook op de berline worden aangeboden.

R.S. Line

Het designlabel ‘R.S. Line’ maakt zijn opwachting in de Mégane-familie en vervangt het vroegere GT Line-label. Met zijn meer geëvolueerde en rijkere uitrusting vertegenwoordigt de R.S. Line niet gewoon een naamswijziging. Zijn koetswerk- en interieurdesign oogt sportiever om in te spelen op de verwachtingen van het steeds grotere aantal klanten dat zich wil differentiëren met een dynamisch design.

Mégane R.S.

De sportieve versies van Mégane, die het R.S.-label dragen, ontpopten zich in het verleden tot toonaangevende sportberlines, denk maar aan Mégane R.S. TROPHY-R, die in 2019 een nieuw ronderecord vestigde op het befaamde Nürburgringcircuit.

Voor de facelift werd het gamma van de nieuwe Mégane R.S. opgebouwd rond een enkele, direct ingespoten 1.8-turbomotor, die net als bij de TROPHY-versie 300 pk levert. Deze motor, die steunt op de synergieën van de Alliantie, drijft ook de Alpine A110 aan. Ook het koppel neemt toe tot 420 Nm (+30 Nm) met de EDC-transmissie en 400 Nm met de handgeschakelde versnellingsbak. De vermogenswinst vertaalt zich in verbeterde acceleraties, ook bij hoge toerentallen, terwijl het koppel – een van de hoogste in deze klasse – een ongekend rijplezier garandeert.

Het 4CONTROL-sportchassis maximaliseert de wendbaarheid in scherpe bochten en verzekert de stabiliteit in snelle bochten. De nieuwe R.S. Monitor geeft verscheidene autoparameters in real time weer.

Mégane R.S. TROPHY

Als referentie onder de uiterst performante berlines werd de nieuwe Mégane R.S. TROPHY ontwikkeld voor het circuit. Deze versie onderscheidt zich onder meer door haar Cup-chassis, dat exclusief aan deze variant is voorbehouden, en wordt aangedreven door de 300 pk sterke 1.8-motor. Het Cup-chassis beschikt dan weer over een mechanisch Torsen®-differentieel met beperkte slip dat het insturen van een bocht en de grip bij het uitkomen van de bocht ten goede komt. Het omvat ook schokdempers en veren die respectievelijk 25 en 30 procent stijver werden gemaakt en een antirolstang die 10 procent groter is dan bij Mégane R.S.

Sinds de allereerste Mégane in 1995 werd voorgesteld, werden wereldwijd al zeven miljoen exemplaren van het model verkocht, verspreid over vier generaties. Met vijf modellen (berline, break, R.S. Line, R.S. en R.S. TROPHY) en een brede waaier aan motoren, waaronder de nieuwe oplaadbare hybrideversie E-TECH Plug-in, is de nieuwe Mégane er voor iedereen. De nieuwe Mégane komt in de zomer van 2020 op de markt.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy