dinsdag, 23 juni 2020

Ford EcoBoost Hybridtechnologie: tot 17 procent zuiniger

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Ford EcoBoost Hybridtechnologie: tot 17 procent zuiniger © Ford
De Ford Focus is vanaf nu verkrijgbaar met de EcoBoost Hybrid-aandrijving. Het gaat om ‘mild hybrid’-technologie met een 48 voltbatterij die de 1.0 EcoBoost Hybrid met 155 pk en 93 g CO2-uitstoot (NEDC) 17 pocent zuiniger maakt. 


Ford vergelijkt de nieuwe hybride daarvoor met de 1.5 EcoBoost-benzinemotor van 150 pk in combinatie met de handgeschakelde zesbak. 

De 155 pk sterke 1.0-liter EcoBoost Hybrid-motor biedt een specifiek vermogen dat ruim twee keer zo hoog ligt als dat van de 145 pk sterke 2.0-benzinemotor waarmee de Focus 10 jaar geleden kon worden besteld. Bovendien toont hij zich tegelijk zo'n 45 procent zuiniger (NEDC). 

Riemaangedreven startmotor/generator

De Focus EcoBoost Hybrid, die ook verkrijgbaar is met 125 pk, vervangt de standaard alternator van de 1.0-liter EcoBoost-benzinemotor door een riemaangedreven startmotor/generator (BISG). Die recupereert energie die normaal verloren gaat tijdens het remmen en vertragen, en slaat die energie op in de luchtgekoelde lithium-ionbatterij van 48 volt. 

Door de 48V-batterij onder de voorzetels te plaatsen, kon de ‘mild hybrid’-aandrijving worden geïntegreerd zonder verlies van bagage- of passagiersruimte. 

De BISG fungeert ook als elektromotor en werkt samen met de benzinemotor. Hij gebruikt de opgeslagen energie om tijdens normale rij- en acceleratiefasen extra koppel te leveren en de elektrische randsystemen aan te drijven. 

Het zelfregelende ‘mild hybrid’-systeem analyseert voortdurend hoe de wagen wordt gebruikt om te bepalen wanneer en hoe intensief de batterij moet worden opgeladen om ze optimaal te benutten en wanneer de opgeslagen batterijstroom moet worden gebruikt volgens een van de twee strategieën: 
  • Koppelvervanging: dit benut de werking van de elektromotor van de BISG om tot 24 Nm koppel vrij te maken. Daardoor moet de benzinemotor minder hard werken, wat bijdraagt tot de CO2-uitstoot vanaf 93 g/km over de NEDC-cyclus (115 g/km over de WLTP- cyclus) en het brandstofverbruik vanaf 4,1 l/100 km over de NEDC-cyclus (5,1 l/100 km over de WLTP-cyclus). 
  • Koppelaanvulling, waarbij de BISG als elektromotor wordt gebruikt om het beschikbare koppel van de verbrandingsmotor bij volledige belasting te verhogen met maximaal 20 Nm en om tot 50 procent extra koppel te leveren bij lage toerentallen. Zo optimaliseert het systeem de prestaties.
Dankzij de krachtigere BISG werkt de Auto Start-Stop-technologie van de Focus EcoBoost Hybrid in een breder gamma van scenario’s om nog meer brandstof te besparen. De 'Stop-in-Gear'-functie, die de motor in slechts 350 milliseconden herstart, kan de motor uitschakelen terwijl de auto uitbolt om te stoppen, en dat zelfs wanneer hij in versnelling staat en het koppelingspedaal is ingetrapt. De drempel waarbij het systeem wordt geactiveerd, biedt de keuze tussen drie standen: 15 km/h, 20 km/h of 25 km/h. 

Cilinderuitschakeling

Bovendien beschikken de Focus EcoBoost Hybrid-versies over de brandstofbesparende cilinderuitschakeling die ook de 1.0- en 1.5-liter EcoBoost-benzinemotoren van de Focus blijft ondersteunen. 

De cilinderuitschakeling dringt het brandstofverbruik verder terug door een van de cilinders automatisch uit te schakelen wanneer de motor niet op zijn volledige capaciteit hoeft te draaien, zoals tijdens het uitbollen en bij constante kruissnelheden. Het systeem kan een cilinder in 14 milliseconden uit- of inschakelen zonder dat dit ten koste gaat van de prestaties of het raffinement. 

Klanten kunnen ook nog steeds opteren voor de 1.5- en 2.0-liter EcoBlue-dieselmotoren, die naar keuze kunnen worden besteld met een achttrapsautomaat of een handgeschakelde zesversnellingsbak. 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy