donderdag, 26 februari 2015

Nieuwe Audi R8 geeft zich bloot

De eerste Audi R8 zag voor het eerst het daglicht in 2007, later volgde de Spyder in 2010. In 2012 kreeg de supercar van Audi een kleine facelift. Tijd voor de atleet volledig te vernieuwen. De nieuwe R8 beleeft z'n publieksdebuut op het salon van Genève.

Zoals beloofd komt de supercar meteen in twee versies. Ze hebben beide een 5,2-liter V10 achter de zetels. De basisversie levert 540 pk, de topversie (de Plus) heeft de beschikking over 610 pk. Jawel, evenveel als in de technisch verwante Lambo Huracán. Ook zal de e-tron technologie zijn intrede doen in de nieuwe sportwagen.

De topversie sprint in 3,2 seconden naar 100 km/h. De topsnelheid van de krachtigste R8 is 330 km/h. De gewone R8 doet het sprintje in 3,5 seconden naar 100 km/h en heeft een top van 323 km/h. Schakelen gaat in beide versies met een zeventraps automaat met dubbele koppeling.

De R8 met 610 pk weegt 1.454 kg, zo'n 50 kg minder dan de vorige generatie. De ingenieurs hebben de gewichtsbesparing gerealiseerd door toepassing van aluminium, koolstofvezel en met koolstofvezel versterkt plastic (CFRP).

De supercar is 4,42 meter lang, 1,94 meter breed en 1,24 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,65 meter.

Je kan beide versies van elkaar onderscheiden door naar de achterspoiler te kijken. De gewone R8 heeft een automatisch uitklappende achterspoiler, de Plus heeft een vaste achterspoiler van koolstofvezel. Beide hebben een diffuser aan de achterzijde.

De R8 heeft standaard ledkoplampen, laserkoplampen zijn optioneel. Binnenin zien we Audi's Virtual Cockpit met een digitaal instrumentenpaneel.

De nieuwe R8 beleeft z'n publieksdebuut op het salon van Genève. De verkopen starten in de zomer, prijzen worden later bekend gemaakt.

Afbeelding galerij

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy