woensdag, 29 juli 2020

Nieuwe Mercedes S-Klasse krijgt als eerste airbags voor de achterpassagiers

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Nieuwe Mercedes S-Klasse krijgt als eerste airbags voor de achterpassagiers © Daimler AG
De volgende generatie van Mercedes’ vlaggenschip wordt in september voorgesteld, maar het merk geeft geleidelijk aan al informatie vrij over enkele belangrijke kenmerken. Daarbij pakt Mercedes uit met een hele reeks (veiligheids)innovaties, waarvan alvast de airbags voor de achterpassagiers nog nooit eerder in een productieauto werden toegepast.



Airbags achteraan

Het merk met de ster introduceert grote veiligheidsinnovaties altijd eerst op de S-Klasse, en brengt die later dan ook naar andere, meer betaalbare modellen. Denk maar aan de introductie van ESP 25 jaar geleden, of die van de airbag voorin, die zo’n veertig jaar geleden door Mercedes werd uitgevonden en later op de rest van het gamma (en bij andere constructeurs) gemeengoed werd. Dat kan ook voor de nieuwste innovatie uit Stuttgart, airbags achterin, het geval zijn. 

Het gaat over in de achterzijde van de voorstoelen geïntegreerde airbags die bestaan uit een buizenstructuur die wordt opgeblazen en zich ontvouwt zoals een tent om zo de achterpassagiers rondom te omsluiten en te beschermen. Het systeem verschilt aanzienlijk van de airbags voorin die eigenlijk een grote luchtzak zijn, door het gebruiken van een buizenstructuur met flexibele stukken ertussen, maar ook doordat het middelste gedeelte van de airbag dat zich tussen de buizenstructuur bevindt opgeblazen wordt met lucht uit de auto en niet met gas. Omdat de passagiers op de achterbank in heel veel verschillende houdingen kunnen zitten konden de voorste airbags niet gewoon gebruikt worden achterin. Mercedes laat weten dat de ontwikkeling ervan heel wat tijd heeft gevraagd, maar dat het systeem er in grote mate toe bijdraagt dat de volgende S-Klasse de veiligste auto ooit zal zijn.

De achterste airbags zijn indien gewenst ook uitschakelbaar, al zijn er nog geen sensoren in de achterbank ingebouwd om er voor te zorgen dat de airbags zich niet ontplooien in geval van een aanrijding zonder inzittenden achterin. 

E-Active Body Control

In het kader van Mercedes’ Pre Safe-technologie, waarbij bijvoorbeeld de gordels alvast aangespannen worden en de zijruiten en het dak automatisch gesloten worden wanneer een ongeval dreigt te gebeuren introduceert Mercedes als optie op de nieuwe S-Klasse nu ook een systeem dat de auto wanneer een impact met een ander object dreigt alvast in enkele tienden van een seconde tot acht centimeter omhoog kan krikken. Dat is een bijzonder nuttige voorziening, omdat auto’s langs de zijkant geen kreukelzone hebben, en Mercedes er bij de S-Klasse zo voor kan zorgen dat de impact gebeurt op het sterkste onderdeel van zijkant, namelijk de structuur aan de onderzijde van de deuren, waar met de bodemplaat het stevigste onderdeel van de auto zit. Ook hierdoor worden de inzittenden beter beschermd.

Het systeem bestaat trouwens ook op de nieuwe Audi A8, maar Mercedes zegt een dergelijke voorziening al aan het begin van de jaren 2000 gepatenteerd te hebben en er dus al veel langer mee bezig te zijn. Het systeem werkt ook samen met de Pre-Safe Impulse Side-voorziening die door snel opblazende kussens in de voorstoelen de bestuurder of de passagier naar het midden van de auto duwen bij een zijdelingse aanrijding om ze zo verder van de impactzone te verwijderen. 

Achterasbesturing

Mercedes belooft nog veel meer nieuwigheden. Zo zal de nieuwe S-Klasse beschikken over achterasbesturing waarbij de achterwielen afhankelijk van de voertuigsnelheid tegensturen of meedraaien met de voorwielen. Bij snelheden boven 60 km/h draaien de achterwielen in dezelfde richting als de voorwielen, terwijl ze bij snelheden onder 60 km/h in tegengestelde richting draaien. Zo’n vierwielsturing kennen we al van andere modellen en zorgt op hoge snelheden voor een betere handelbaarheid en een scherper stuurgedrag, en maakt manoeuvreren bij lage snelheden eenvoudiger, maar Mercedes is de enige die de achterwielen tot tien graden kan laten meesturen. Zeker in stadsverkeer is dat een zegen, want de S-Klasse kan daardoor uitpakken met een twee meter kleinere draaicirkel dan zonder die voorziening, waardoor die nu vergelijkbaar is met die van een A-Klasse. Parkeren met de grote S-Klasse belooft dan ook een makkie te worden, en al helemaal als je het automatisch parkeersysteem inschakelt.

Verder zal de nieuwe S-Klasse beschikken over zaken als Active Steering Assist dat in files automatisch naar de zijkant stuurt om plaats te laten voor hulpdiensten, maar zal hij ook een geëvolueerde versie van Mercedes’ MBUX-infotainmentsysteem krijgen met onder meer gebarenherkenning.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy