dinsdag, 04 augustus 2020

Ford krijgt een nieuwe baas

Ford krijgt een nieuwe baas © Ford
Het nieuws van de dag uit de Verenigde Staten focust al maanden op de dramatische stijging van het aantal corona-doden en op de onvoorspelbare bokkesprongen van een dwaze, gewetenloze figuur die zich president mag noemen. 



Met de dag wordt duidelijker dat het Trump er enkel en alleen om te doen is een tweede ambtstermijn binnen te halen, alle middelen zijn goed om dat doel te bereiken. Zijn zigzagpolitiek richt ook veel economische schade aan. Op uitzondering van enkele wereldspelers uit de IT- en dienstensector brokkelt de macht van vele Amerikaanse bedrijven snel af. 

Dat geldt in het bijzonder voor de Amerikaanse autoconstructeurs. Zopas maakte Ford bekend dat het tijdens het tweede kwartaal van dit jaar een operationeel verlies van 2 miljard dollar heeft gemaakt. De afstand tussen GM, de nummer één in de VS en nummer twee Ford wordt daardoor nog groter dan die als was. 

1040A7292

Voor de Ford-aandeelhouders het sein om grote baas Jim Hackett een gouden handdruk aan te bieden. Die wordt op 1 oktober opgevolgd door Jim Farley (58) die begin van dit jaar was benoemd tot Chief Operating Officer (COO). 

Farley maakte in 2007 de overstap van Toyota naar Ford en klom vanaf dan langzaam maar zeker naar omhoog in de Ford-hiërarchie en moet Ford nu klaarstomen voor een nieuw tijdperk dat er zit aan te komen en dat in het teken staat van elektrificatie en autonoom rijden. Zowel op het ene als op het andere domein is Ford op achtervolgen aangewezen. Vandaar dat het vorig jaar een overeenkomst heeft afgesloten met Volkswagen die Ford de mogelijkheid biedt gebruik te maken van de knowhow van Volkswagen op het vlak van elektromobiliteit. 

De aangekondigde wissel van de macht kan zware gevolgen hebben voor de activiteiten van Ford in Europa. Het gerucht doet al langer de ronde dat de Ford-directie in Dearborn overweegt om zijn verlieslatende Europese activiteiten af te stoten, naar het voorbeeld van hetgeen GM in 2017 heeft gedaan met Opel. Farley was in 2015 en 2017 al eens grote baas van Ford Europa in Keulen. Hij weet, beter dan wie ook in de VS, welke mogelijkheden het Europese Ford-dochterbedrijf heeft op een markt die na een harde Brexit nog competitiever zal worden.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy