woensdag, 26 augustus 2020

Autobiography-topversie en vernieuwde motoren voor Range Rover Evoque

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Autobiography-topversie en vernieuwde motoren voor Range Rover Evoque © JLR
Land Rover stelt met de “Autobiography” een nieuw topmodel voor binnen het Range Rover Evoque-gamma. Tegelijk pakt de Evoque uit met elektrificatie voor de motoren en het nieuwe Pivi-infotainmentsysteem.


De Range Rover-familie viert dit jaar haar vijftigste verjaardag en als topmodel van het gamma compacte SUV’s wil het merk met Range Rover Evoque Autobiography het raffinement en de luxe van de absolute topmodellen van het merk ook op de kleinste Range Rover introduceren. De Evoque Autobiography Edition, het vlaggenschip van deze reeks, heeft opvallende en elegante designaccenten in zijn koetswerk en een luxueus interieur. 

Na de lancering van de plug-in hybride P300e eerder in 2020, is de Evoque nu verkrijgbaar met nieuwe motoropties. Twee vernieuwde viercilinder Ingenium-dieselmotoren van de nieuwe generatie beschikken allebei over de MHEV-technologie (Mild Hybrid Electric Vehicle). Met behulp van een riemaangedreven startmotor en een batterijpack recupereren ze de energie die normaal verloren gaat tijdens het vertragen. Die energie vloeit terug naar de 48V-batterij om de prestaties te verbeteren en het verbruik te drukken. Deze motoren, verkrijgbaar in versies met 165 en 200 pk, zijn krachtiger dan hun voorgangers, en bieden lagere CO2- en verbruikscijfers: de D165 heeft een CO2-uitstoot vanaf 149 g/km en een brandstofverbruik vanaf 5,6 l/100 km.

De eerste 1.5 Ingenium-driecilinder-benzinemotor voor de Range Rover Evoque, de P160, is verkrijgbaar met een achttrapsautomaat, en vormt het instapmodel. De driecilinder P160 – die ook de oplaadbare hybrideversie P300e aandrijft – levert 160 pk en een koppel van 260 Nm. Hij biedt een CO2-uitstoot vanaf 191 g/km en een brandstofverbruik vanaf 8,3 l/100 km km.

Er is natuurlijk nog steeds de keuze uit bijkomende benzinemotoren met de P200, P250 en P300, die stuk voor stuk zijn uitgerust met MHEV-technologie.

Pivi-infotainment

De digitale ervaring in de Evoque wordt naar een nieuw niveau getild door de introductie van Land Rovers geavanceerde Pivi-infotainmentsysteem. Zodra het systeem wordt ingeschakeld, is het klaar om te vertrekken. Een data-abonnement en een batterij elimineren elke vertraging. Software-updates zijn gratis beschikbaar ‘over the air’ via de ingebouwde dataverbinding. Zo is de auto steeds voorzien van de nieuwste kaarten, apps en voertuigfuncties. Het systeem wordt mogelijk gemaakt door de nieuwe elektrische voertuigarchitectuur en is verkrijgbaar als het standaard Pivi-systeem of het Pivi Pro-systeem uit de S-uitvoering.

Spotify is voor het eerst rechtstreeks in het infotainmentmenu geïntegreerd en er kunnen twee telefoons tegelijk worden aangesloten via bluetooth. Er is ook een draadloze smartphonelader met optionele signaalversterker.De nieuwe Activity Key van de tweede generatie is eveneens verkrijgbaar en stelt klanten in staat om elke deur te ontgrendelen of vergrendelen en zelfs de motor te starten door gewoon in de buurt te zijn.

Klanten kunnen nu zelfs de kwaliteit van de interieurlucht controleren via het aanraakscherm door het intelligente, volledig nieuwe interieurluchtfiltersysteem te activeren om schadelijk fijnstof, dat vaak wordt aangetroffen in steden en drukke zones, weg te filteren. Het nieuwe systeem, dat werd geïntroduceerd naast de bestaande ionisatiefunctie voor de interieurlucht, maakt komaf met fijnstof, allergenen, pollen en zelfs sterke geuren. Het kan ultrafijne deeltjes filteren (zelfs kleiner dan PM 2,5). Daartoe moet je gewoon de ‘Purify’-modus van het systeem activeren dat de interieurlucht filtert en controleert in verhouding tot de buitenlucht. Het aanraakscherm bevestigt dat de interieurlucht schoner is dan de buitenlucht.

Andere technologische updates omvatten een compleet gamma nieuwe geavanceerde rijhulpsystemen voor de Evoque, die een EuroNCAP-score van vijf sterren behaalde. De nieuwe Rear Collision Monitor gebruikt radars om de achterzijde van de wagen voortdurend te controleren. Zo wordt hij voorbereid om de ernst van een aanrijding voor de inzittenden te beperken. Voor meer gemak bij het manoeuvreren laat de 3D-omgevingscamera bij snelheden tot 30 km/h zien wat er rond de wagen gebeurt. 

De Range Rover Evoque is verkrijgbaar vanaf € 40.000.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy