dinsdag, 22 september 2020

Elektrische bestelwagens 2021: voor elk wat wils

Geschreven door  Dieter Quartier
Elektrische bestelwagens 2021: voor elk wat wils © Renault
In navolging van de personenwagens schakelen ook de lichte vrachtvoertuigen massaal over op batterijen. Niet dat het einde van diesel nabij is, maar er is een groeiende vraag naar zero-emission vans. Die worden ook steeds betaalbaarder, terwijl ze tot wel 300 kilometer ver geraken met een volle accu. Autonieuws maakte een overzicht van wat er vandaag en morgen in de showroom staat.

 

citroen e jumpy van 1B

PSA Group (Citroën-Opel-Peugeot)

Europa’s grootste bestelwagenproducent haalt de grote kanonnen boven, te beginnen met de middelgrote Citroën e-Jumpy, Opel Vivaro-e en Peugeot e-Expert. Die worden alle drie aangedreven door een elektromotor van 100 kW (136 pk) en bieden de keuze uit een batterij van 50 of 75 kWh (voor zo’n 200 respectievelijk 300 km rijbereik) alsook drie koetswerklengtes. Volgend jaar zullen de e-Berlingo, e-Combo en e-Partner de Renault Z.E. het leven zuur proberen maken, terwijl de e-Jumper, e-Movano en e-Boxer - alle drie gebaseerd op de Fiat e-Ducato - het segment van de grote bestelwagens willen inpalmen. Deze flinke maar stille knapen zullen verkrijgbaar zijn met 47 of 79 kWh aan lithium-ioncellen. 

FIAT1551

Fiat Professional

De nieuwe Ducato Electric werd dit jaar gelanceerd en is verkrijgbaar in verschillende koetswerktypes en lengtes. Hij kan tot 17 m³ of 1.950 kg aan spullen zeulen en geraakt 300 kilometer ver als je kiest voor de 79 kWh-batterij. De elektromotor wordt 90 kW en 280 Nm sterk. Het gerucht gaat dat Fiat ook werkt aan een elektrische opvolger van de Doblo. Nu PSA en FCA nog meer met elkaar verweven zijn, zou die nieuwe Doblo zijn onderbouw wel eens kunnen delen met de Berlingo/Combo/Partner.    

110 Toyota introduceert PROACE Electric

Toyota

In plaats van een eigen LCV-gamma te ontwikkelen heeft de Japanse reus een industrieel partnerschap met PSA gesloten. Deze laatste lanceert nu een rist elektrische bestelwagens in het middensegment en het is een kwestie van tijd voordat de Toyota Proace ook als e-LCV komt met twee batterijformaten en drie carrosserielengtes. Ook de van de Berlingo/Combo/Partner afgeleide Toyota Proace City krijgt een accupakket ingelepeld. Uit het segment van de grote bestelwagens blijft Toyota voorlopig weg.

eDeliver3MAXUS

Maxus

De grote Chinese fabrikant SAIC zal zijn Maxus-aanbod uitbreiden naar zowel het kleine als het grote bestelwagensegment. De eDeliver3 gooit de knuppel in het hoenderhok waar de Kangoo Z.E. vandaag de scepter zwaait. Hij zal worden aangeboden met een accu van 35 of 53 kWh, voor ofwel meer laadvermogen, ofwel meer range. De eDeliver9 (52 of 73 kWh) heeft zijn blik gericht op de VW eCrafter, Mercedes-Benz eSprinter en Renault Master Z.E. Alles wat Maxus nodig heeft, is een dealernetwerk - en dat wordt in België uitgebouwd door de Alcopa-groep.

NBNBBNord Transit PHEV 1

Ford

Het Blauwe Ovaal  kent de kneepjes van het Europese LCV-vak als geen ander en lanceerde dapper doch niet onbezonnen het eerste en vandaag nog steeds enige plug-inhybride model op de markt: de Transit Custom PHEV. Volgend jaar krijgt dit model het gezelschap van de grote Transit EV, die interessant is voor pakketbezorgers en vaklui die op zoek zijn naar een elektrische bestelwagen die hen toegang verleent tot de LEZ van grote steden. 

iveco daily electric 1BNBVB

Iveco 

Het is een weinig bekend feit dat Iveco een pioniersrol heeft gespeeld in de elektrische commerciële mobiliteit. Al in 1986 presenteerde het de eerste Daily Electric. Voortbouwend op 34 jaar elektrische ervaring maakt de nieuwe accu-aangedreven Daily zich klaar om de markt van de grote bestelwagens te veroveren. Interessant is dat de Daily Electric geschikt is voor alle toepassingen tot 5,6 ton brutogewicht. Zijn batterij is wel beperkt tot 28 kWh. 
2BNBV0C0373 201

Mercedes-Benz

Terwijl de eVito Tourer (minibus) zijn 100 kWh grote accu en 150 kW sterke motor uit de EQV overneemt, houdt de eVito bestelwagen vast aan een meer gematigd (en betaalbaar) accupakket van 41 kWh. Hetzelfde pakket vind je terug in de grotere eSprinter, maar wie meer rijbereik wil, kan ook opteren voor een model met 55 kWh. Naar verwachting lanceert Mercedes volgend jaar ook een elektrische versie van de nieuwe (op de Kangoo gebaseerde) Citan. 

111111Renault Kangoo ZE 1 1600x1076

Renault

De Kangoo Z.E. is al bijna tien jaar op de markt. Om de toenemende concurrentie in het segment van de kleine bestelwagens het hoofd te bieden zal Renault binnenkort de nieuwe generatie onthullen. Terwijl de Master Z.E. een discrete carrière nastreeft, belooft de nieuwe Trafic in 2021 meer potten te breken met zijn E-Tech plug-inhybride technologie.

111426214155 The upgraded Nissan e NV200 The LCV market game changer Zero emissions van source

Nissan

Als je vandaag een elektrische bestelwagen tegenkomt, is de kans groot dat hij een Nissan-badge draagt. In Europa werden vorig jaar zo'n 10.000 e-NV200's verkocht en de aantallen zullen allicht stijgen met de komst van de door Voltia-ontwikkelde XL-versie. Deze gecertificeerde Tsjechische ombouwer plakt een hogere en langere koets op het onderstel om het laadvolume uit te breiden van 4,2 naar 8 m³. Hoewel niet bevestigd, krijgt Nissan door de samenwerking met Renault mogelijk een eigen versie van de nieuwe Kangoo Z.E. (NV250). 

levc vn5 19BV

LEVC 

De fabrikant van de iconische zwarte Londense taxi (die tegenwoordig in handen is van Volvo-eigenaar Geely) maakt ook elektrische bestelwagens. De VN5 heeft een elektrisch rijbereik van 102 kilometer, maar kan rekenen op een range-extender op benzine (de T3-motor uit de Volvo XC40) om tot 485 kilometer ver te geraken. Het voertuig kan niet alleen 2 europalletten en 800 kg aan materiaal vervoeren, maar heeft ook de legendarisch korte draaicirkel van een Londense taxi. 

BVBVe crafter8 980138

Volkswagen Group

Dankzij de slimme accu-integratie bieden zowel de eCrafter als zijn MAN-kloon (eTGE) een laadvolume van wel 10,7 m³ en een laadhoogte van 1,86 meter. De batterij is met 56 kWh middelmatig van formaat en biedt op die manier een goed compromis tussen laadvermogen (1,7 ton) en rijbereik (170 km). In 2021 zal VW naar verwachting de eCaddy en een T7 met plug-inhybride aandrijving op de markt brengen. De volledig elektrische I.D. Buzz Cargo volgt pas in 2022. Wie niet zo lang wil wachten, kan nu al een elektrische T6.1 bestellen die ontwikkeld werd door erkend VW-partner ABT Line. Deze e-Transporter is afgeleid van de versie met lange wielbasis. De elektromotor is 83 kW (113 pk) sterk en wordt standaard gevoed door een batterij van 32,5 kWh, goed voor een rijbereik van 138 km (WLTP).   

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy